Jag tror vi har lite olika uppfattning om vilken roll de lokal facken spelar i en individuell förhandling mellan min som arbetstagare och arbetsgivaren. Kollektivavtal eller ej.
Jag är anställd vid en stor arbetsgivare med kollektivavtal, där bl a pensionsavsättningar för tjänstemän följer standarden för kollektivupphandlade ITP. När jag började min anställning fållades jag in i samma lösning som alla andra.
Efter ett antal byten av tjänst och ett par steg upp i karriären har jag nu käbblat mig till:
- individuell ”boost” av ITP-avsättningarna med ytterligare 5% på all bonus (brukar bli ca tre-fyra månadslöner per år)
- 34 dagars semester istället för de 30 som var sedvanligt erbjudande vid övertidsavlösning.
- kortsiktigt incitamentsprogram i cash som alla andra, men även ett långsiktigt incitamentsprogram som betalas ut i optioner efter måluppfyllnad över tre års tid.
Vid exakt noll av dessa diskussioner har en facklig representant varit involverad eller ens informerad.
Men jag vill inte ha itp alls det går inte förhandla.
Nu skriver jag inte mer här då de finns en annan tråd.
Det är ju extremt sällan facket skulle sätta sig emot detta när det blir bättre för dig.
Står det i ert avtal att det du fått igenom inte är tillåtet?
Du är nog en av de få i Sverige som har möjlighet att förhandla dig till något sånt här. Så just för dig kanske inte facket är toppen.
Men för kalle kula på bandet i Volvofabriken kanske det är bra att han får ersättning för att jobba skift och kanske en arbetstidsförkortning för att han jobbar natt. Antagligen hade Kalle kula inte fått det utan facket men jobbat där ändå.
Krav skulle vara följande:
- Bra lön.
- Tjänstepension.
- Flexibel arbetstid.
- Påverka vilka dagar man kan jobba hemifrån.
Önskemål som skulle öka sannolikheten att jag tackar ja:
- Mer semester.
- Fortbildning och konferenser.
- Roliga aktiviteter med jobbet.
- Möjlighet till bonus.
- Bra friskvård.
- Sjukvårdsförsäkring.
-
TJP i nivå med ITP1 som sämst och som inte sköts i någon kollektivavtalad dyr/dålig lösning utan via mig på Nordnet eller Avanza
-
Sjukförsäkring
-
Möjlighet att jobba hemifrån några dagar per vecka
-
Flexibla arbetstider
-
En kompetent närmsta chef
-
Ett mycket tydligt anställningsavtal så att arbetsuppgifter är väl definierade och avgränsade
-
En produkt/tjänst med medvind - ett företag som går bra mår bättre och då är det lättare att hantera idiotiska chefer/kollegor
Som statligt anställd blir man bortskämd med semester, skulle ha svårt att byta till jobb med mindre än mina 35 semesterdagar + lediga klämdagar.
I övrigt är det nog självständiga arbetsuppgifter, flexibla arbetstider, bra (bättre) lön och en arbetsplats utan drama och intriger (har hört en hel del skräckhistorier från min exfru som haft många olika jobb).
Cellkontor ser jag som största punkten, helt omöjligt att jobba i kontorslandskap för min del. Många saker behöver man göra från kontoret men inte alla så skulle även vilja ha möjlighet att jobba hemma efter behov.
Utöver de skulle jag vilja ha ett fikarum som är rent och där kaffemaskin och toaletter rengörs samt där övriga anställda slänger sina egna sopor och faktiskt stoppar in i diskmaskinen. Tyvärr på mitt nuvarande jobb inom bygg är detta inte möjligt att åstadkomma efter åtskilliga påtryckningar. Om de hade funnits någon annan arbetsgivare som kunde erbjuda hälften av kompetensen de kan på nuvarande företag så hade jag bytt direkt. Men att byta till en annan arbetsgivare och jobba antingen i kontorslandskap eller med odugliga (kompetensmässigt) kollegor känns inte aktuellt. Så just nu får man leva med att kaffe dricker man hemma och man diskar bestick före man äter.
Nu har jag en rätt hyfsad situation redan idag, men följande hygienkrav skulle krävas för att få mig sugen på att lämna min nuvarande arbetsplats:
-
Marknadsmässig ersättning för mina tjänster. Vi pratar lön, gärna både fast och rörlig (idag har jag fast lön samt kortsiktiga och långsiktiga incitamentsprogram som faktiskt gör skillnad i plånboken).
-
Andra delar av förmånspaketet som jag iofs redan har men ogärna vill släppa (bilförmån, bra tjänsepensionslösning i nivå med ITP1 fast något bättre, 30+ dagars semester etc)
-
Inte bara möjlighet utan en reell kultur som gör det smidigt att arbeta remote 80% av tiden. Det har jag idag och herregud vad det skänker sinnesfrid.
-
En direkt chef med tydligt ledarskap och större öron än mun (dvs ingen krokodil…)
-
Minimalt med corporate tjurbajs i form av SAP Successfactors-integrerade performance development-processer, påtvingade ethics/compliance-utbildningar eller tid i koncernens finansiella governancestrukturer.
Någonstans är det för mig en fråga om lön, om jag får 890k i månaden så skulle jag skita helt i kollektivavtal eller förmånsbil.
Men, om vi stannar kvar på jorden bland oss vanliga människor:
Förmånsbil och privat körning betald. Det är för najs att ha det o slippa tänka på allt som har med bil att göra o vad det kostar. I synnerhet om jag kan hoppa upp en klass i bil skulle jag bli girigt intresserad, jaguar istället för volvo. Men bryr mig egentligen bara om komfort så en riktigt fint utrustad volvo har inte mycket som jag saknar. Jaguar är lite för mycket status men förvånansvärt skön att köra tycker jag.
Icke ambitiös chef som har den position hen vill ha och ej kommer göra allt för att imponera uppåt utan endast vara intresserad av att göra ett bra jobb o därmed vilja bygga en fungerande långsiktig relation med mig.
Kollektivavtal har länge varit en viktig faktor för mig men jag börjar bli mer osäker på hur viktigt det egentligen är när man tagit sig upp från ”golvet”. Pass på den.
Flexibel arbetstid och hemmaarbete. Minimal micromanagement. Om jag får in siffrorna o inte bryter några lagar/policies så gör jag mitt jobb, om jag jobbar 2 eller 100 timmar per vecka ska vara helt skitsamma.
Inga jävla mer eller mindre uttalade ”krav” på aktiviteter utanför jobbet. Blir jag vän med någon så blir jag det o då kommer vi umgås ändå, helt ointresserad att spendera tid med kollegor utan att få betalt för det på min fritid. Helt okej med aktiviteter som det är noll press att delta i.
Bonussystem som är transparent.
Haha, ser det här framför mig i dina intervjuer:
”- Jag vill ha en chef som inte bryr sig när jag jobbar 2h per vecka och hen ska inte heller vara ambitiös. Jag vill inte umgås med mina kollegor och om möjligt så föredrar jag en Jaguar framför en Volvo.”
Lycka till på nästa intervju 
För mig är försäkringar, pension, flexibel arbetstid och plats samt stimulerande arbetsuppgifter det viktigaste.
Ptja, man får väl lägga fram det på ett rimligt sätt. Du behöver nog inget lycka till då du verkar nöja dig med i princip vilket tjänstemannayrke som helst. Skönt för dig!
Tack, men det går faktiskt helt ok ändå. Jag tjänar ju tex 2x din lön…
Delvis hemarbete och/eller anpassade arbetstider.
Har redan ställt kravet på min nuvarande chef med tidsfrist till nyår och sagt att jag slutar om jag inte får det. 
För mig skulle det viktigaste vara chefen. Att chefen lever som han/hon lär. Med min nuvarande är det många fina ord men noll efterlevnad. Även att chefen är en person man gärna vänder sig till och inte försöker undvika pga rädsla eller obehag.
Allt övrigt är hygienfaktorer där jag skulle vara nöjd med nuvarande nivå eller till och med lägre om chefen var bra.
Nu kommer jag att ta över ett företag och hoppas på att kunna bli den chef jag själv skulle önskat.
Känner igen det där. När vår VD kommit på besök så har hen i stort sett lovat guld och gröna skogar, hen håller med i allt alla säger för att slippa en diskussion. Sedan drar hen tillbaka till storstan och inget av det hen sagt blir gjort. Tror kanske det är en tendens i större bolag utspritt på flera orter.
Samtidigt påstår jag att företagets utveckling bromsas när man inte lyssnar till idéer och tar tillvara på den erfarenheten som finns i bolaget.
Jag är anställd på 100%, i november arbetar jag 90% i arbetstid och kanske 70% är effektiv tid där jag inte bara kostar pengar utan drar in pengar också.
Så ja, du har en väldigt bra poäng som jag håller med om.
Det ser jag som självklart, har aldrig upplevt det eller så är jag helt immun mot sådana signaler. Har jag stämplat ut så har jag stämplat ut.
- 6h arbetsdag
- 100% remote eller kontor valfrihet
- 6 veckors semester
- Tjänstepension på Avanza
Har redan det här på min nuvarande arbetsplats, så det blir någon slags minimikrav för nästa anställning.
T ex väldigt svårt att tänka mig att gå tillbaka till 8h när man väl har provat 6. Kan fundera på det om någon erbjuder dubbel lön, men inte för mindre.
Tror det är skillnad på fasta anställningar och konsulter. Som konsult finns det ofta inget utrymme att göra saker på arbetstid, allt göres efter 17 eller möjligtvis på lunchen. Ska man resa iväg på konferens åker man på fredagar vid 16:00 och är hemma på lördag kväll eller söndag eftermiddag.
Anställda i offentlig sektor eller andra privata bolag har ofta inga problem att resa på konferens ons-fre t.ex.
/H