Om Section 899 US går igenom senaten och blir lag, kommer vi behöva hitta ett alternativ till Globala Indexfonder både för aktier och räntor?
Osäkert liksom det mesta kring Trump.
Förslaget är att den nuvarande skatten på 15% (för oss) på utdelningar ska ökas på med 5%-enheter årligen i fyra år. Dvs skatten blir då 35% på utdelningar.
Detta gäller länder som USA listar som ogynnsamma länder ur ett skatteperspektiv.
Även ökad skatt på räntor från till exempel amerikanska T-bills etc.
Det blir inte en omedelbar panik när det gäller utfallet, men osäkerheten det signalerar till omvärlden lär väl göra att många tar hem sina investeringar och flyttar dem till andra marknader. Detta kan få amerikanska börsen att sjunka rejält.
Section 899 vill straffa länder som tar ut skatter från amerikanska bolag för digitala tjänster. Tänk Google, Apple, Amazon och en massa SaaS bolag. Om en app säljs i Sverige så vill man att vinsten i Sverige beskattas. Men det vill inte USA. De tycker det ska vara skattefritt så att Trumps vänner kan göra större vinster i USA.
Ja, och dessutom finns risken att dollarn sjunker rejält. Jag tänkte tidigare att en tillfällig försvagning av dollarn under Trump kommer troligen rätta till sig. Men om detta blir lag finns möjligheten att detta blilr permanent.
Tänk alla pensionsfonder och ägare av amerikanska statsobligationer. Det gäller dessutom företag i USA med mer än 50% ägande av människor från länderna lagen riktar sig mot. Frågan är hur mycket kapital som kommer flyttas från USA om detta blir lag.
Flykten kommer bli begränsad då man inte har någon annanstans att placera.
Summorna vi pratar om går inte att absorbera på andra marknader.
Om man flyttar över 1000 kronor till Sverige och köper aktier för detta så kommer säljaren att få loss 1000 kronor som denne nu måste placera.
Vart ska detta in? Lär inte gå till konsumtion.
Om vi femdubblar tillgångsvärdena i Europa så finns det väl gott om plats?
Egentligen inte då säljaren får loss samma belopp som denne i sin tur behöver placera.
Edit:
Om man har en lång kedja med köp/sälj så lär någon i slutändan antingen starta nya bolag eller konsumera pengarna.
Men det tar tid och kommer inte kunna absorbera pengaflöden.
Alternativt så lägger man allt i räntor, men då lär räntorna sjunka.
Multinationella företag kan ofta välja i vilket land de vill ta ut vinsten, vilket de också oftast gör. De väljer att ta ut den i det land som erbjuder lägst bolagsskatt, exempelvis Irland. Resten är bara en fråga om transfereringar av kostnader mellan olika delar av koncernen.
Men skatter på digitala tjänster kanske mer kan ses som en slags tullsats, som gör att kostnaden blir högre att “sälja”/tillhandahålla en viss tjänst i ett visst land. Många tjänster är reklamfinansierade så det är inte säkert att det finns varken kostnader eller intäkter i ett visst land, ändå kan ett företag som t.ex. Facebook tjäna pengar på användare/“kunder” de har i t.ex. Sverige, som inte betalar något för tjänsten, och de skulle i princip kunna ha alla kostnader och intäkter i t.ex. USA (utvecklingskostnader, reklamintäkter osv).
Lite siffror från en AI:
Based on recent data:
- As of late 2024 / early 2025, foreign residents held a significant portion of U.S. corporate stocks. Several sources indicate that foreign holdings of U.S. equities range from around 20% to 27% of the total U.S. stock market capitalization.
- One source from Q4 2024 states that foreign residents held a record $16.5 trillion in U.S. corporate stocks, representing 27.1% of total U.S. stock market capitalization.
- Other calculations from late 2024 and early 2025 suggest foreigners own about 20% of US equities.
.
.
Skrivet i kronor är det typ
SEK 158 235 000 000 000
Precis som förväntat så fortsätter Trump-administrationen komma med förslag som bara USA tjänar på. Jag hade farhågor om att något sådant här skulle komma och har därför dragit ner på USA-exponeringen. Om Trump “kommer undan” med det här så finns risken att han fortsätter med liknande tankar.
Att det inte skulle finnas något alternativ till USA börsen/räntor ser jag som en lite underlig tanke. Om man tror USA kommer gå upp så köper man/behåller USA, tror man USA kommer gå ner så säljer man. Om förslaget går igenom lär det få effekter på börsen i USA, hur stora de blir låter jag däremot vara osagt.
Frågan är om Section 899 ens är något som USA tjänar på. Det finns nog risk att det snarare går på tvärs emot deras ambition att öka utländska investeringar i USA.
Så USA vill öka källskatten på utdelningar till hiskeliga 35%? Det kan väl ändå inte vara realistiskt?
Undrar förresten vilken nivå Sverige och övriga nordiska grannländer tillämpar?
Då det är ett riktigt förslag så är det realistiskt.
Men de vill ju använda detta som påtryckningsmedel för att få andra fördelar. Så det är egentligen ett hot, speciellt då de ska öka skatten under fyra år.
Finland har 35% tror jag, Norge och Danmark runt 25%.
Denna artikeln var det som fick mig att reagera.
Det är det att om den passerar senaten så blir det en lag, inte en förhandling, inte ett hot. Jag hittar inte någonstans att det är samma typ av skatt (dvs som kan återbetalas) som källskatt.
Vad det verkar är lagen dessutom dåligt definierad så i princip kan regeringen bestämma vilket land som har en “orättvis” skatt. Men jag kan ha helt fel. Läsa juridiska amerikanska artiklar är inte min starka sida…
Blir en lag, men då de själva kan bestämma vilka länder som har en orättvis skatt så är det något som kommer användas som ett hot/verktyg.
“Ge oss all vi vill ha annars hamnar ni på listan”.
Det om något är väl en förhandling och ett hot?
Så USA ska närma sig de nordiska länderna i beskattningsprocent?
Att det inte skulle finnas något alternativ till USA börsen/räntor ser jag som en lite underlig tanke
Jag syftar på en total flytt av alla utländska investeringar. Inte om endast vissa investerare flyttar bort från USA.
Den mängden pengar som skulle behöva hitta nya investeringar är enorm. Av vad jag kan förstå så är det 20-25% av market cap i USA.
Med tanke på hur stor del USA är av total global market cap så kanske du kan beskriva vart man ska stoppa in dessa pengar? Det räcker inte att köpa in sig på en annan börs då någon annan sitter med samma summa på sitt bankkonto efter de sålt.
Fattar jag rätt om jag förstår det som att (om förslaget godkänns i senaten och blir lag) det ju blir en lägre bruttoavkastning på t ex global aktiefond pga högre skatt på utdelningarna från ingående aktier men att räntepapper (amerikanska obligationer) blir ganska hårt drabbade med upp till totalt 50% total källskatt på avkastningen?
Den mängden pengar som skulle behöva hitta nya investeringar är enorm.
Mycket pengar som skulle kunna göra nytta på andra marknader iofs, även om det såklart skulle bli skakigt ett tag.