Omstart vid ekonomin vid 50+

Hej
Jag tycker du har fått många bra råd/tips redan i denna tråd. Fyra-hinkar-principen, som du kan läsa och höra mycket om på Rika Tillsammans, är ett kanonverktyg för att tänka kring och strukturera upp sin ekonomi över olika tidsperioder. Hur mycket eller lite pengar man har när man börjar är oviktigt.

Det första och viktigaste är, precis som andra sagt här ovan, att räkna på hur stor buffert du behöver för dig och din dotter. Bufferten ska kunna fylla upp utöver garanterade inkomster och möjliga budgetsäkningar vid oväntade händelser så som arbetslöshet eller sjukdom. Det faktum att du bor i hyresrätt borde göra att bufferten kan hållas lägre än för boende i bostadsrätt/hus. Har du behov av bil för att ta dig till och från jobbet? I så fall behöver bufferten kanske vara lite större för att kunna hantera om bilen går sönder och en ny behöver införskaffas. Dessa pengar ska så klart finnas på ett bankkonto så att de är gripbara om/när de behövs.

Sedan upplever jag från det du skriver att du just nu är i en situation där du är osäker på hur det kommer att bli när du går i pension och hur mycket pengar du behöver/kan spara till det och hur mycket pengar du eventuellt skulle kunna sätta av till sparande på kortare sikt, exv köp av boende som du nämner. Jag var själv i en liknande situation som denna för ett tag sedan och gjorde då så att jag skapade en fyra-hinkar-uppställning med en prognos hur inkomsterna kommer att se ut den dag jag går i pension och åren därefter när tjänstepensionen börjar sjunka. I mitt fall valde jag 67 år som pensionsålder men är beredd att förändra det vid behov i framtiden. Jag använde minpension.se för att göra en prognos. Om du har en prognos som pekar på en väldigt låg pension (gränsen ligger på omkring 12 000 kr före skatt) kan du komma att ha rätt till garantipension. Detta syns dock inte i prognosen. På Pensionsmyndighetens sida, som jag länkade till ovan, finns beskrivet hur garantipensionen räknas ut. Det kan vara lite hårigt att få till en prognos för detta, men jag gissar att du kan få hjälp med det om du ringer Pensionsmyndighetens kundservice.
När du vet hur din pensionsprognos ser ut kan du också uppskatta hur mycket sparande du behöver för att under resten av din uppskattade livstid kunna plocka ut de extra pengar som du behöver för att täcka upp en förväntat låg pension. Använd då den ränta-på-ränta-kalkylator som finns på Rika Tillsammans för att laborera med lika belopp för månadssparande och genomsnittlig årlig avkastning för att se om det är möjligt för dig att uppnå det belopp som krävs till 67-årsdagen. Det ger en hint om vilken risknivå som kan komma att krävas. Därifrån får du göra en bedömning av om det är genomförbart till en risk du är beredd att ta. Om inte, finns det kanske andra vägar, exv fundera på om det går att jobba ytterligare några år för att få en längre tid att spara och en högre pension, eller se om du kan komma på något sätt att öka månadssparandet ytterligare något redan nu.
Det finns inga entydiga svar och det är bara du som kan hitta din strategi som funkar nu och senare, både ur ett ekonomiskt och känslomässigt perspektiv. Men genom att samla på sig information och göra prognoser med de verktyg som Rika Tillsammans erbjuder har du förutsättningarna för att fatta ett väl genomtänkt och faktabaserat beslut i slutändan.

Stort lycka till!

4 gillningar