Opti fondroboten

Fint med en superbra genomgång.

För att svara på frågan om Home Bias, samt lite kommentarer till inlägget ovan:

Vår avgift:

Avgiften vi tar ut är 0,09%. Anledningen till att vi kan ligga så lågt är att vi har utvecklat och äger hela plattformen själva, samt driver inga fonder. Det vanligaste är annars att man har kundregister, handel, mm hos andra leverantörer. Det var för oss förknippat med begränsningar (vilka fonder vi kunde arbeta med, långa handels-tider etc.) och höga kostnader vilket gjorde att vi valde en annan väg.

Fondavgiften:

Avgiften som tillkommer för underliggande fonder är möjligen något högre hos oss, men det beror inte på att vi har dyrare ”global” fonder utan för att vi har valt att jobba med fler olika typer av fonder. Ett exempel är guld ett tillgångsslag som vi anser bidrar till portföljens riskspridning, men som kostar något mer. Ett annat exempel är fastigheter och olika typer av Smart-Beta fonder.

Valutasäkra:

Gör vi inte då det är en kostnad över tid. I stället så hanterar vi valutarisk i portföljen.

Home bias

Så för att inte göra denna del för utdragen så ska jag försöka ge en kort förklaring. Vi använder en portföljallokerings modell som bygger på riskfaktorer. I vår värld är svenska aktier en del av en riskfaktor som heter ” Developed market large-cap Equity” Det vill säga att ur ett portföljperspektiv så är Svenska aktier = Andra utvecklade länder. Det som dock skiljer sig är valutarisken. Det vill säga att vår modell ”vet inte” att den bor i Sverige. Det den försöker göra är att hitta en portfölj med så bra egenskaper som möjligt givet en bestäm risknivå. Givet att svenska aktier har liknande egenskaper som andra utvecklade länder, men en lägre valutarisk så blir där en större andel svenska aktier. Det sagt så förstår jag att det inte är helt klart förklarat och ska försöka göra det tydligare.

För er som är intresserade av Riskfaktor baserad allokering finns mängder på nätet. Här är en bra förklaring som jag lånade.

“Risk factor-based allocation works by determining the underlying risk exposures that contribute to each asset’s returns, and then selecting assets based on those exposures, to create a portfolio that best reflects the investment thesis while simultaneously diversifying risk. For example, in order to gain exposure to currency risk, a portfolio manager could invest directly in currencies, or gain exposure indirectly though assets that are exposed to the same risk factors.”

För er som vill veta mer om Smart beta, eller faktor investering så rekommenderar jag att söka ” The rise of Factor Investing - is it just a hype? (2014)” på youtube (The rise of Factor Investing - is it just a hype? (2014) - YouTube)

Uppdatering av tjänsten:
Det kommer att ske en stor uppdatering av tjänsten, vet inte exakt när, men det är på väg.

2 gillningar