Lysa vs BetterWealth vs Opti

För mig personligen är BW:s portfölj svårare att förstå.

Med det sagt, om Lysa inte hade funnits hade jag varit jättenöjd med både BetterWealth och Avanza Auto 6. Jag hade inte varit lika nöjd med Opti p.g.a. höga avgiften.

Köp lite Investor-aktier på sidan av fondroboten :slight_smile: Eller ha ett litet månadssparande i Spiltan Aktiefond Investmentbolag, där har du ~30% Investor.

Det viktigaste är att börja med själva investerandet (eftersom börsen historiskt avkastat ~7-8% per år). Så ligg inte utanför marknaden medan du grubblar.

Jag tycker både Lysa, BetterWealth och Avanza Auto är toppenprodukter. Bara ta en och fortsätt månadsspara tills du är gammal och grå, och rik som ett troll.

Tillväxtmarknader är inte ej-hållbara per definition. I Lysas fall, om jag får gissa hej vilt, så tror jag problemet är att de använder Öhman för sin Hållbara produkt, och Öhmans emerging market fond kostar 0,93%. Hade Öhman erbjudit en emerging market fond för 0.4% tror jag den hade funnits med i Lysa Hållbar redan idag.

Om emerging market är bra att ha, inget vet hur den regionen kommer gå i framtiden. De tar över världen mätt i BNP, men senaste decenniet har deras börs gått väldigt dåligt.

Vissa väljer bort emerging market för att det mestadels är länder man inte vill stödja. Vissa vill ha extra mycket emerging market för att deras börs är så billig och det finns mycket potential för tillväxt.

Ang aktiva fondbolag. T.ex. SPP som jag är en stor fan av arbetar delvis med exkludering, men också mycket med att påverka. Ibland kan de uppnå bättre effekt genom att fortsätta äga och försöka påverka bolaget.

Ang fondavgift menade jag ≥0.3x. Allt under 0.4% tycker jag är bra. Men självklart är det svårt att dra en linje i sanden, eftersom det helt beror på vad man får för produkt.

4 gillningar