Lysa vs BetterWealth vs Opti

Jag har förstått att du är av en annan uppfattning och du är fri till. Men det du säger är väldigt vagt formulerat och förklarat, och eftersom du inte känner till hur vår modell funkar så är dina påståenden totalt grundlösa.

Det är du mycket välkommen med, ta din tid. Som jag skrev ovan så kommer någon i vårt expertteam som har varit med och byggt modellerna svara dig. Det kommer dock bli på e-post, men du får gärna posta svaren här.

Jag är ingen expert men jag är ganska familjär med begreppen ja.

Jag hade gärna, om det är möjligt, vilket jag tror hade varit mycket mer givande haft en kostruktiv diskussion, för jag tror att du vet lika väl som jag att båda modellerna innehåller subjektiva antaganden där det inte finns rätt eller fel, så det kommer vara begränsat hur givande det kommer vara.

Så jag skulle gärna fråga då du förespråkar en marknadsportfölj + då en riskfri ränta? antar jag nu? veta hur du skulle konstruera en räntesida om du nu skulle vilja ha det? och sen är jag fruktansvärt nyfiken på varför du över huvud taget använder en robot, i min värd är de riktade mot en annan målgrupp.

1 gillning

Hm okej
Hittade nu siffrorna
Förvaltning 0.009
Fonder 0.23
Transaktion 0.05

Lysa
Förvaltning 0.24
Fonder 0.079
Transaktion 0.008

Så förvaltning och fonder adderar ihop till samma avgift, men transaktion skiljer. Dock säger du att det ofta är lägre än 0.05 så avgifterna kanske är närmre än vad det ser ut dvs 0.327 lysa 0.37 bw

Okej smart beta är typ… välja fonder baserat på vissa faktorer. Inklusive om det är små bolag osv.

Ni har en “vanlig” global fond och sen fonder ni valt baserat på faktorer ("smart beta) samt guld fastigheter råvaror
Yes?

Så förvaltning och fonder adderar ihop till samma avgift, men transaktion skiljer. Dock säger du att det ofta är lägre än 0.05 så avgifterna kanske är närmre än vad det ser ut dvs 0.327 lysa 0.37 bw

Ja det ser riktigt ut

Okej smart beta är typ… välja fonder baserat på vissa faktorer. Inklusive om det är små bolag osv.

Ja så skulle man kunna beskriva det

Ni har en “vanlig” global fond och sen fonder ni valt baserat på faktorer ("smart beta) samt guld fastigheter råvaror
Yes?

ja, men ja Globala aktier är också en faktor i sig själv. Hela poängen är att uppnå en bättre diversifiering i portföljen. Sen är ju saningen den att “smart beta” fonder har ju samma urvalsrum som alla andra fonder så det kan så klart diskuterar hur stort mervärde de faktiskt har, eller inte har. Eller har under vissa förutsättningar. Vår uppfattning är att de bidrar positivt till portföljerna.

1 gillning

Nej, jag kommer ikväll redogöra varför de inte är grundlösa. Det kommer direkt från det du har lämnat i tråden.

Kommer under inte omständigheter på fråga att jag delar varken epost eller för kommunikation mer er via en sådan privat konversation.

Du säljer på ett öppet forum. Då förs konversationen i sin helhet här. Jag kommer inte diskutera något av eran säljkommunikation eller era svar via epost.

Bra.

Något av en förenkling men åt det hållet kontra en mer komplex modell ja. Helt enkelt baserat på hur begränsade de statistiska modeller forskningen har framställt.

Det är kärnan i problemet med det du beskriver i eran lösning. Ni optimerar på en statistisk modell extremt ofta i förhållande till den statistiska (stokastiska) modellens potentiella förklaringsvärde. Samma fenomen (fast på statistiska parametrar) som när man overfittar på historiska kurvor.

Mer optimering som du ovan menade alltid är bättre stämmer endast i specialfallet då man har en icke biaserad modell över systemet. Det kan ni teoretiskt inte ha då verklighetens finansiella systemen har icke-linjära beteenden. Det gör rent matematiskt att ni stegar runt optimum i er modell över den effektiva fronten. Men modellen har större risk att vara biaserad relativt verkligheten än en enklare med färre parametrar. Därmed ökar risken utan att förväntad avkastning ökar. Vilket ger sämre riskjusterad avkastning. Dessutom ökad mängd transaktioner som lägger på ytterligare kostnader (vilket sänker avkastningen strikt).

Multivariata stokastiska (dynamiska) icke-linjära system är groteskt komplext att modellera. Datan tillgänglig för finansmarknaderna är inte tillräcklig för att bygga robusta modeller som har tillräckligt förklaringsvärde så det går att optimera på dygnsbas.

För att de är enkla. Kostnadsskillnaden mellan Lysa och egen portfölj är för liten. Forskningen har visat hur fruktansvärt komplext finansmarknadens rörelser är, därmed hur lite förklaringsvärde det finns i korrelation (linjärt samband mellan variabler) t.ex.
Det finns ett litet, men det är relativt litet i förhållande till att optimera på dygnsbasis.

Samma sak bli sen med varje variabler ni lägger till. För varje variabel som lägges till ökas också risken för felaktigheter/buggar/misstag/dålig data. Vilket ökar risken att den komplexa modellen över den effektiva fronten är mer och mer biaserad. Därmed kommer också er exponering att riskera att hamna längre från den effektiva fronten (i genomsnitt).

3 gillningar

Jag hade varit intresserad av att se dem svaren/vad du tycker nightowl @Nightowl

Konversationen mellan er är väldigt överkurs för mig, men jag undrade angående denna specifika punkt.

Enligt bw så uppdateras deras data varje dag helt enkelt för att det finns mer data för varje dag, men faktiska ändringar i portföljer görs väldigt sällan.

Citerade nån från bw tidigare att bara en ändring hade gjorts de senaste 3 åren och det var byte av en fond till en liknande men billigare.

Påverkar detta något eller är det fortfarande dåligt att ta tar in data varje dag?

Poängen som stör mig att att man lägger arbete och bygger system för det. System som riskerar att ha buggar. Ju komplexare system desto större risk för fel.

Om systemet inte leder till några förändringar i portföljen, då tillför det per definition inget värde.

Att stänga in en lampa i en mörk låda, det är ett komplexare system än att inte ha lådan och lampan alls. Men resultatet är desamma, blir ändå inte mera synligt ljus.

4 gillningar

Inte för att jag ska kapa tråden med off topic.
Men det här citatet är ett av de bästa på länge.
Kommer nog låna det.

Jag har (för länge sen) pluggat matematisk modellering av dynamiska (multivariata) system. Inklusive diverse statistiska (del)system. Inklusive modellbyggande baserat på data.

I många fall är en enkel modell bättre på att förutspå framtiden obiaserat än en mer komplex, det redan vid ett enstaka antal variabler på enkla fysiska system (el-kretsar/mekanik o.s.v.). Samma problem uppstår fast till extremt mycket större skala på kapitalmarknaderna som har trilljarders variabler.

Ungefär rätt är ofta bättre än exakt fel.

2 gillningar

Vilka tycker du robotar är för/riktade mot?

Offtopic men en enångsinsättning drogs idag och nu står det värdeförändring -2 kr. Men står inte vad som är -2. Kan man se det nånstans? Aktier räntor alternativa avgifter eller…?

För mig personligen är BW:s portfölj svårare att förstå.

Med det sagt, om Lysa inte hade funnits hade jag varit jättenöjd med både BetterWealth och Avanza Auto 6. Jag hade inte varit lika nöjd med Opti p.g.a. höga avgiften.

Köp lite Investor-aktier på sidan av fondroboten :slight_smile: Eller ha ett litet månadssparande i Spiltan Aktiefond Investmentbolag, där har du ~30% Investor.

Det viktigaste är att börja med själva investerandet (eftersom börsen historiskt avkastat ~7-8% per år). Så ligg inte utanför marknaden medan du grubblar.

Jag tycker både Lysa, BetterWealth och Avanza Auto är toppenprodukter. Bara ta en och fortsätt månadsspara tills du är gammal och grå, och rik som ett troll.

Tillväxtmarknader är inte ej-hållbara per definition. I Lysas fall, om jag får gissa hej vilt, så tror jag problemet är att de använder Öhman för sin Hållbara produkt, och Öhmans emerging market fond kostar 0,93%. Hade Öhman erbjudit en emerging market fond för 0.4% tror jag den hade funnits med i Lysa Hållbar redan idag.

Om emerging market är bra att ha, inget vet hur den regionen kommer gå i framtiden. De tar över världen mätt i BNP, men senaste decenniet har deras börs gått väldigt dåligt.

Vissa väljer bort emerging market för att det mestadels är länder man inte vill stödja. Vissa vill ha extra mycket emerging market för att deras börs är så billig och det finns mycket potential för tillväxt.

Ang aktiva fondbolag. T.ex. SPP som jag är en stor fan av arbetar delvis med exkludering, men också mycket med att påverka. Ibland kan de uppnå bättre effekt genom att fortsätta äga och försöka påverka bolaget.

Ang fondavgift menade jag ≥0.3x. Allt under 0.4% tycker jag är bra. Men självklart är det svårt att dra en linje i sanden, eftersom det helt beror på vad man får för produkt.

4 gillningar

Nej, jag kommer ikväll redogöra varför de inte är grundlösa. Det kommer direkt från det du har lämnat i tråden.

Du är som sagt mycket välkommen.

Kommer under inte omständigheter på fråga att jag delar varken epost eller för kommunikation mer er via en sådan privat konversation.

Du säljer på ett öppet forum. Då förs konversationen i sin helhet här. Jag kommer inte diskutera något av eran säljkommunikation eller era svar via epost.

För det första så är jag inte här för att säja, utan för att informera och svara på frågor. Ok , Men tyvärr är det det alternativet du har, Vi tar mycket gärna frågor, och detaljerade frågor, men du får respektera att vi gärna tar det via epost, och du får som sagt gärna dela den informationen, det är inget hemligt, det handlar bara om hur vi arbetar.

Något av en förenkling men åt det hållet kontra en mer komplex modell ja. Helt enkelt baserat på hur begränsade de statistiska modeller forskningen har framställt.

Och du tycker att valet du gjort representerar en marknadsportfölj?

Misstolka mig inte här, jag har bara positiva saker att säg om Lysa och det de gör. Vi har bara valt att göra på ett annat sätt, och tur är väl det för 2 exakta tjänster har ingen någon glädje av.

Det är kärnan i problemet med det du beskriver i eran lösning. Ni optimerar på en statistisk modell extremt ofta i förhållande till den statistiska (stokastiska) modellens potentiella förklaringsvärde. Samma fenomen (fast på statistiska parametrar) som när man overfittar på historiska kurvor.

Mer optimering som du ovan menade alltid är bättre stämmer endast i specialfallet då man har en icke biaserad modell över systemet. Det kan ni teoretiskt inte ha då verklighetens finansiella systemen har icke-linjära beteenden. Det gör rent matematiskt att ni stegar runt optimum i er modell över den effektiva fronten. Men modellen har större risk att vara biaserad relativt verkligheten än en enklare med färre parametrar. Därmed ökar risken utan att förväntad avkastning ökar. Vilket ger sämre riskjusterad avkastning. Dessutom ökad mängd transaktioner som lägger på ytterligare kostnader (vilket sänker avkastningen strikt).

Multivariata stokastiska (dynamiska) icke-linjära system är groteskt komplext att modellera. Datan tillgänglig för finansmarknaderna är inte tillräcklig för att bygga robusta modeller som har tillräckligt förklaringsvärde så det går att optimera på dygnsbas.

Jag förstår vad säger, men du måste vara något mer konkret i dina frågor, undvik gärna termer som “extremt”, här är dock en återkommande missupfattning jag ser, alt annat lika är mer data bättre än mindre, så givet det så kör vi modeller dagligen, men det (som jag skrev tidigare) leder inte till att vi dagligen re-optimerar i portföljen. Re-balansering sker vid 5% drift eller kvartalsvis. Re-optimering sker betydligt mer sällan (under normala förhllanden)

För att de är enkla. Kostnadsskillnaden mellan Lysa och egen portfölj är för liten. Forskningen har visat hur fruktansvärt komplext finansmarknadens rörelser är, därmed hur lite förklaringsvärde det finns i korrelation ( linjärt samband mellan variabler) t.ex.
Det finns ett litet, men det är relativt litet i förhållande till att optimera på dygnsbasis.

Ursäkta min fråga, men givet att deras aktieportfölj inte helt representerar maknadsportföljen, av anledningar jag inte behöver förklara för dig =) och givet att det på exempelvis Avanza inte kräver många klick (troligen förre än lysa) för att köpa en portfölj som av samma anledningar inte heller representerar marknadsportföljen… så har jag svårt att förstå att det skulle vara enklare? du får givetvis ha dina skäl som du absolut inte behöver förklara för mig, men som produktutvecklare blir jag nyfiken. du behöver inte svara om du inte vill, är bara nyfiken.

Samma sak bli sen med varje variabler ni lägger till. För varje variabel som lägges till ökas också risken för felaktigheter/buggar/misstag/dålig data. Vilket ökar risken att den komplexa modellen över den effektiva fronten är mer och mer biaserad. Därmed kommer också er exponering att riskera att hamna längre från den effektiva fronten (i genomsnitt).

Jag är väl medveten om de problem du nämner, och där finns många där till som du inte nämnder. summan är att ja det är komplext, men trots det att vi är vi överbevisade ( genom extremt mycket både in-sample och out-of-sample tester) om att det ger ett mervärde till kunden jämför med alla modeller vi överväger.

Du måste förstå att det hade varit mycket! lättare för oss att göra en marknadsviktad portfölj likt de du nämner, men som jag nämnt tidigare så 1 anser jag att en 100% Aktier inte är en portfölj som det inte redan finns bättre alternativ till och 2 om vi kan göra detta bättre än all andra så kan vi ge våra kunder ett mervärde. Som du säger så är det inte helt enkelt och innebär risker, Men så här långt så är resultaten helt i linje med våra förväntingar. Självklart kan jag inte tala för framtiden men problemen du nämner är inget vi än så länge har sett påverka våra resultat negativt.

1 gillning

Det finns inget i det du säger här som jag inte håller med om. Dock så, som du säker förstår så har modellen du förespråkar även den sina brister, och om vi inte hade haft bra grunder att ändå göra som vi gör så är det bara extremt mycket bortkastad tid, vi kunde med löjligt mycket mindre resurser byggt en portfölj liknande de du förespråkar. Vi gör ingenting mer komplext för skoj skull, och vi är smarta nog att förstå att det inte finns något alfa här då vi är inne i detta “for the long run”.

Nu hoppas jag att också du inser att det du för fram här inte stämmer. Ni har ju tagit fram en unik teknisk plattform för att hantera det extrajobb ni valt för att skapa och underhålla alla era kunders unika portföljer. Det är ju ljusår ifrån hur enkelt Lysa och Opti hanterar sina portföljer.

Tack. Jag vill ha ett enkelt och smidigt långsiktigt sparande som sköter sig självt. Det får jag inte på Avanza genom att köpa fonder då jag själv måste hantera ombalansering och eventuellt byte av fonder. Däremot får jag det från en fondrobot som dessutom har sparande utifrån svenska kyrkans investeringsprinciper.

2 gillningar

Tror du kör 50/50 hållbar vanlig just nu, hur kommer det sig att du inte kör bara hållbar?

Sett en del säga att man bör köra 100% aktier tills typ 10 år innan pension. Är det bra/viktigt att ha lite räntor hela vägen till pension? 90/10. 80/20. Sen finns det ju råvaror och guld osv som man måste köpa separat men det känns jobbigt/överkurs

Har lite svårt för det här. Menar du att du bara lägger all den här tiden på forumet för skojs skull? Det finns ingen tanke att försöka sälja in produkten övh när du skriver om utbud och lägre kostnader? Bara för den goda sakens skull? Jag har svårt att tro att varken ni, opti eller lysa skulle vara här om ni inte trodde att det skulle leda till nya eller bevarande av kunder. Det är väl bättre att vara öppen med det.

Tycker faktiskt ni borde ta er tiden att presentera svaren här sen istället för via email. Det kan inte vara nightowls uppgift att lägga upp era svar här. Som många andra här säkert tycker så är såna här diskussioner viktiga så att vi vet vad vi får när vi väljer era produkter.

3 gillningar

Nu hoppas jag att också du inser att det du för fram här inte stämmer. Ni har ju tagit fram en unik teknisk plattform för att hantera det extrajobb ni valt för att skapa och underhålla alla era kunders unika portföljer. Det är ju ljusår ifrån hur enkelt Lysa och Opti hanterar sina portföljer.

För att svara på din fråga
1 Alltså unik och unik, den är inte mer unik än någon annans plattform =). Grunden i alt vi gör är väldigt enkel, inte mer teknisk än vad man lär sig på grundnivå på universitet. (det här kanske jag får äta upp, men inte mycket mer teknisk i alla fall =)
2 Det är input till de här modellerna som man kan göra exakt hur komplext och svårt man vill. men man måste inte man kan använda väldigt lite data och göra samma beräkningar på en eftermiddag.
3 ja du har rätt vi har skapat oss en del extra jobb, men som så mycket annat inom statistiska modeller så är “shit in = shit out” så vi värderar att det är värt det extra jobbet för att få bättre resultat.

Tack. Jag vill ha ett enkelt och smidigt långsiktigt sparande som sköter sig självt. Det får jag inte på Avanza genom att köpa fonder då jag själv måste hantera ombalansering och eventuellt byte av fonder. Däremot får jag det från en fondrobot som dessutom har sparande utifrån svenska kyrkans investeringsprinciper.

Svenska kyrkans investeringsprinciper visste jag inte att någon följde, intressant och ett stort +

Det är lysa hållbar du pratar om då?

Har sett folk både säga att hållbart inte påverkar risk och avkastning samt folk som säger att det påverkar negativt. Även nån som tycker att den sänkta riskspridningen är dålig eller ett hållbara företag dyker upp på vanliga index(lysa bred) när världen går mer hållbart.

Vad tycker du angående det?
Sen kan man ju välja att föregå lite avkastning pga etik/moral

Hade varit intressant att se BWs historiska avkastning bredvid lysa/andra robotar. Men vet inte om det går?

Borde vara ca 6-7 års data typ

1 gillning

Det tycker jag inte alls du ska titta på. Helt enkelt då den inte representerar framtiden.