Du kan ju göra det via BankID, men visst, det blir ett steg till på vägen - men i detta fallet är jag osäker på att utvecklingskostnader motsvarar värden kunderna får… Det finns bättre saker att lägga fokus på för utvecklingsavdelningen skulle jag tycka, men vi kan alla tycka olika…
Är det inte just det här stressade, snabba, beteendet/tempot som är en del av småsparares, som grupp, problem?
Jag vågar nog påstå att många precis som mig väljer Avanza före Nordnet eftersom Avanzas native app är långt bättre än Nordnets webbhybrid. Så användarupplevelsen är viktig när du försöker fånga kunder som inte har någon bias och utbudet är lite “same same”.
När det gäller Lysa så är nog de flesta av oss biased. Om @janbolmeson säger att tjänsten är bra och att han använder den, ja då är det nog sant. Jag hade aldrig använt Lysa om det inte vore för Jan eftersom tjänsten ser lite väl enkel ut (man hittar t.ex inte någon app på App Store) och får därför lägre förtroende. Revolut är en annan sån tjänst. Jag skulle aldrig reggat mig eftersom det inte gick att göra med bank-id ifall inte Jan hade pratat varm om tjänsten. Där var det själva sign-up upplevelsen som var dålig men man var bias av Jan. Annars är Revolut-appen riktigt bra och man saknar inte ens en webbsida för att göra mer avancerade grejor.
Helt ärligt, om jag hade varit en ovetandes användare så hade jag nog valt SAVR då de verkar investerar i användarupplevelsen. Det känns som allting är lätt att göra i deras app och att man får siffrorna enkelt presenterade i snygga grafer. Har inte använt deras tjänst men det ser så ut när man tittar på skärmdumparna. Eller så hade jag börjat använda Avanza Auto som inte verkar vara så dåligt plus att appen är grym (hmm, ska man flytta Lysa innehav
) .
Men som jag sagt tidigare så är jag faktiskt glad att Lysa inte har en bra app för då hade jag nog loggat in lite för ofta och pillat på de parametrar som går att ändra. Eller skapat nytt ISK med hållbart och flyttat delar av innehavet etc. Det är helt enkelt för jobbigt att göra nu.
Smaken är som baken men eftersom jag är medveten om kostnaden för att bygga och underhålla 2 appar samt att jag investerar för att tjäna pengar inte för att betala utvecklarlöner så är jag väldigt glad att de inte har 2 appar. Säga vad man vill om upplevelsen men jag har mindre förtroende för någon som förvaltar mina pengar om de drar på sig onödiga utgifter
Här känner jag också motsatsen, vet ingen som gamifierar som de gör. Man får verkligen känslan av att de försöker få en att göra impulsbeslut, något jag verkligen inte vill göra med mina pengar.
Mina 2 cents… ![]()
Det är helt och hållet magkänslan jag får av det. Känns helt enkelt fel, vet inte hur jag ska beskriva det
Jag har mycket hos SAVR också och jag måste säga att jag är. Väldigt glad i användarupplevelsen där
Dock kanske mer en plats för Lekhinkens aktiva fonder, typ AuAg silver bullet, de indexfonder jag framförallt har där kostar typ lika mycke mt
Ursäkta mig, men vad är likheten mellan SAVR och lysa? Varför jämförs dessa mot varandra?
Jag är också medveten om kostnaderna. Jag vet också hur pass viktigt det är med exponering och bra reviews på App Store för att få nya kunder.
Men då skulle Lysa kunna spara ännu mer genom att strunta i graferna etc och bara erbjuda dig autogiro och sen skickar dem dig en excel över ditt innehav en gång i månaden. Det skulle varit billigast och inte krävts några utvecklare alls. Bara en sån sak som att jag inte på ett enkelt sätt kan se utvecklingen på aktiedelen vs räntedelen i en 60/40 portfölj (både i kr och %).
Så din strategi för att välja en tjänst är att hitta den med sämst användarupplevelse som möjligt för att du inte vill betala utvecklarna ![]()
Och det är precis det jag sa tidigare när det gäller denna typ av tjänst, Lysa passar mig eftersom jag inte kan gå in och pilla för de har inte tillräckligt bra upplevelse för det. Men det är inte den generella regeln för hur jag väljer tjänster. Normalt är upplevelsen av hög prio annars kommer jag inte använda tjänsten.
Halmgubbe, håll dig till argumenten.
Eftersom du då är bättre insatt, varför inte bara informera lysa om att de gör fel affärsbeslut då.
Vad är din kalkyl på att lysa skulle tjäna mer pengar på 2 appar än de gör utan efter utgifter där de är nu?
Konstigt argument. Det är väl uppenbart att folk vill följa sin utveckling, det hade genererat massa support att användare inte kan se sin utveckling när de vill. Det går inte att jämföra med att betala 2x extra i utvecklingskostnad för exakt samma funktionalitet.
Du måste skilja på kostnad för funktionalitet och kostnad för samma funktionalitet på flera ställen…
Har inte sagt att dem nödvändigtvis gör fel. Säger bara att närvaro på App Store/Google Play är viktigt idag ifall du vill ha nya kunder som inte har ett förtroende för din produkt/tjänst sedan tidigare. Jag tror dock Lysa gör tillräckligt för sin produktkategori. De bygger företroende hos folk som är en kanal mot sparare istället för lägga pengar på marknadsföring till massan. På så sätt ökar de kundbasen med lojala användare sakta men säkert och långsiktigt. Gäller bara att kunna hålla ut. Ungefär som Apple, de flesta nya produkter från dem är något ett fåtal fanboys använder (Apple Watch, AirPods) men som sakta konverteras till produkter för den stora massan när de är redo. Och då har de redan byggt ännu större fan base vilket gör att man inte behöver göra reklam för produkten.
De hade kunnat visa dagskursen på en enkel sida. Användaren hade kunnat uppdatera excelbladet manuellt med dagskursen ju.
Ingen har påstått att det måste vara 2 appar + webb. Flutter fungerar utmärkt för att skapa en app som täcker mobil samt webb. Man kan t.om göra en desktop version om man nu så vill (dock inte i stable-kanal ännu). Allt med samma kodbas. Insatsen för att göra vyerna anpassade för respektive enheter är inte så stor eftersom det är något man redan troligtvis behöver göra för att få det att fungera på webben och mindre skärmar. Ser inte det som problem.
De gör faktiskt ingen reklam nu heller och har en väldigt bra ökning av investerat kapital oavsett.
Men visst det finns säkert ett tillfälle där man kan fundera på att utöka till fler enheter men det ska inte komma på bekostnad av en dyrare investeringstjänst för då tappar de hela sin USP. Personligen ser jag hellre att de sänker avgiften om de har möjlighet än att erbjuda samma funktionalitet på många enheter, men det är min personliga åsikt.
Jag kan ha fel men jag tro ingen vill sitta i Excel själv, jag tror tröskeln fortfarande är för hög där.
Det måste ju ändå vara utformat på ett sätt som inte ger mer-arbete i form av frågor och support.
Min uppfattning (har jobbat på några big tech bolag, svenska och internationella) är att de flesta inte tycker att de ramverken ger någon direkt vinst. Jag är inte själv apputvecklare utan mer backend/produktutveckling så kan varken bekräfta eller bestrida, men alla de bolagen har valt att göra native i alla fall då hybrid ramverken inte varit fullgoda. Nu kanske det är ett annat case för lysa då de inte kräver så avancerad funktionalitet egentligen.
Men oavsett var min poäng att kostar det extra så ser jag inte vinsten att få samma funktion på fler platser. Jag är övertygad om att alla fixar en webba. Man kan ju ändå göra ganska få beslut på lysa och man ska inte ändra något från dag till dag.
Hur som helst, finns inget tydligt rätt eller fel. Mitt syfte var bara att nyansera lite… ![]()
Inte jag som tog upp den men SAVR togs upp som ett exempel på en användarvänlig app