Jag är inte säker på om detta förtjänar en ny tråd, men jag vet inte riktigt var jag ska lägga det. Mod får ändra om ni hittar något bättre.
Hur som helst;
På marknaden ser vi allt fler produkter som hjälper oss som konsumenter att flytta elförbrukning från dygnets dyra timmar till dess billiga utifrån spotpriset nordpol.
Spontant börjar jag fundera på om detta bara är ett ‘mellansteg’ i utvecklingen. Om man har solceller kanske man vill optimera utifrån att förbruka när man har produktion (kanske dock inte så länge 60-öringen finns kvar?)? Har man abonnemang med effekttariff, vilket blir allt vanligare, vill man ta ner spikarna i förbrukningen och behöver optimera utifrån detta. Har man batteri blir det ännu klurigare.
För att ta hänsyn till debitering efter effekt kan väl inte heller beräkningen göras för respektive pryl? Troligen skulle någon typ av central planerare behöva göra detta jobbet. Om diskmaskinen, bastun, värmepumpen och laddboxen var för sig optimerar och kör igång samtidigt så får man en hög effekt och därefter elnätsfaktura med många nollor på slutet.
Vad tror ni om detta? Finns det några produkter som går åt detta hållet på marknaden idag? Ser framtiden ut så? Överstiger kostnaden nyttan så kanske vi ska fortsätta att jobba med optimering efter spotpris? Är min tanke helt ute i det blå?
Jag tror det är en lång väg kvar tills hela mellansverige förbrukar mer el på natten än på dagen.
På samma vis som du vill använda el på natten då den är billig, vill du ju sälja el på dagen när den är dyr. Alltså vill du själv inte “använda det du producerar” på dagen.
Bastuaggregat är nog inte så många som står på mitt på natten. Elbilar laddas nog dygnet runt och tänk på alla industrier som nästan bara använder el på dagen.
Finns det elavtal där du betalar för peak-effekt? Har jag aldrig hört. Endast att du betalat för arbetet (Wh). Ju mer arbete du lyckas klämma in under en kort tid då det är billigt (dvs hög effekt) desto bättre.
Jag är inte helt säker, men jag har för mig att jag läst att Göteborg Energi har ett upplägg där maximalt effektuttag påverkar elnätsräkningen för hela månaden, även om toppen var kortvarig och under lågpristid.
Göteborgs energi som verkar vara lite av föregångare för effektavgift tar 117 kr/ månad för elnätet. Utöver det tar de 36,25 kr för varje KW på medelvärdet av de tre högsta topparna fördelat på tre olika dygn. För den som tre gånger i månaden maxar sin 16A huvudsäkring under en timme blir då kostnaden för elnätet (162303)/1000 * 36,25 + 117 kr = 517 kr. Motsvarande med 20A blir 617 kr. Allting per månad.
Jag tycker konstruktionen är väldigt märklig då den inte tar hänsyn till om man maxar under de timmar där elnätet är hårt belastat eller under de timmar ledig kapacitet finns. De högsta timmarna borde bara sorteras fram ur ett underlag såsom exempelvis kl 06.00 - 20:00.
Fler elnätsbolag kommer inför effekttariffer och jag är rädd att man kommer att kopiera göteborgslösningen trots att den är feltänkt. Jag kan verkligen se framför mig hur man på elnätsbolagets kontor tycker att lösningen som Göteborg har är “Krånglig nog som den är, och vi inte behöver syssla med någon knepig nattaxa utöver detta”.
Göteborg Energi är faktiskt rätt bra på att göra anpassningar i fjärrvärmetaxan så jag är inte alls övertygad om att de kommer nöja sig med nuvarande lösningen i effekttariffen på elnätet. De har just upphandlat nya smarta elmätare för alla fastigheter som kommer installeras de kommande åren. Vi får väl se om det leder till fler optimeringar framöver.
Ska man spana in en så kallad ”megatrend” här så tror jag att vi kanske precis gått över en tröskel där allt fler produkter och erbjudanden kommer att skapas med målet att minska elpriset över dygnet, utan att för den sakens skull minska förbrukningen. Elbilar, uppkopplade hem, hemautomation, solceller, batterier och företag som Tibber pekar i den riktningen. Skulle säga att dessa verktyg redan idag förskjuter elförbrukningen i mitt hem till natten/lågpristid med ca 50%. Hur snabbt blir den tekniken mainstream är frågan.
Det som talar emot det scenariot på sikt är att fokuset på elpriser och dess variation över dygnet för stunden är ovanligt högt, bara sedan några år. Det är alltså är en relativt ny trend. Exempelvis en återgång till mer kärnkraft eller större tekniska framsteg inom något befintligt energislag (Något hela världen efterfrågar mer än någonsin) kan göra frågan om elpriser och dess variation över dygnet mindre relevant snabbt.
På liknande sätt kan den pågående och accelererande omställningen till elbilar, tillsammans med det som ovan nämnts, som laddar nattetid skapa en situation där prisskillnaden mellan dag och natt minskar snabbare än vi tror idag.
Verkligen ett ”provprat” från min sidan, men några tankar iaf.
Nja, detta lär ju inte flytta elförbrukning från dag till natt då det är ny sort av förbrukning som inte finns idag. Ersätter bensin och diesel. Det som händer är att förbrukning nattetid ökar och därmed priserna ökar.
Så ja, vi lär se mer lika priser dag och natt men inte för att priserna under dagtid går ner …
Det är precis vad jag menar. Prisskillnaden idag beror på stor skillnad mellan efterfrågan dag och natt. Om/när förbrukningen ökar nattetid kommer priset också öka, nattetid och som snitt över dygnet. Och i ett sådant scenario minskar alltså behovet av att balansera sin egen förbrukning över dygnet för ekonomisk vinning.