Osäker gällande sparande och portfölj - feedback önskas

Hej, jag är ny på forumet men har följt RT till och från c:a 10 år.

Som titeln säger är jag inte helt nöjd med min portfölj. Anledningen är att när Jan ställer frågan: ”Skulle du vara nöjd med din portfölj ifall börsen går ner 50%?” så skulle jag nog inte vara det. Jag skulle nog bli rätt ledsen.

Jag har c:a 2,4M med följande fördelning:

• 20% Lysa (100% aktier)
  • 50% DNB Global Indeks
  • 5% Plus Allabolag Sverige
  • 5% Handelsbanken Småbolag Global
  • 5% Avanza Emergin Markets
  • 7% Lekhink
  • 2% AMF Räntor Mix
  • 2% AMF Räntor Lång
  • 1% Captor Iris Bond
  • 3% Buffert (på sparkonto, motsvarar 3,5 månadsutgifter)

Jag är 36 år och bor tillsammans med fru och 2 småbarn (4 och 1 år). Jag tjänar 35k netto och våra utgifter är 20k. Min fru är tillbaka vid skolbänken och får CSN, jag står för alla gemensamma utgifter och allt för barnen. I övrigt är våra ekonomier och vårt sparande helt separat och det fungerar mycket bra för oss.

Mitt sparande är långsiktigt (10+ år) och om allt skulle försvinna skulle det inte påverka vår vardag alls. Men jag vill komma till en nivå med mina investeringar så att de ökar av sig självt i tillräckligt hög takt för att jag kunna sluta lägga in mer pengar. Jag vill i stället ta ut alla föräldradagar (och när de är slut kunna ta obetald semester eller liknande) för att spendera så mycket tid som möjligt med min familj. Det kan även vara svårt för min fru att kunna jobba igen, och våra utgifter bör öka när barnen blir större, så jag kommer få svårare att lägga undan pengar till sparande.

Tyvärr har jag ganska dålig intjänad pension på grund av jobb utomlands etc.

• 250k allmän pension
  • 55k premiepension
  • 500k tjänstepension (25% trad, 75% fonder (LF Global))

Min pensionsprognos ser inte så ljus ut så känner att jag behöver eget sparande för att täcka upp, även för min fru.

Jag äger för övrigt vår lägenhet, 2,6M, lån avbetalat. Kan inte förvänta oss något avsevärt arv.

Feedback och att kunna diskutera om jag har rätt risk med mina investeringar önskas.

Om du vill nå punkten att inte behöva spara mer och att kapitalet ökar i bra takt, så har du dendär fördelningen och sedan avinstallerar du appen.

Alltså du har såpass bra diversifiering så världen ska gå under före det där går till noll. Pilla kan man göra i all evighet och man är ändå inte nöjd. Inge illa menat :laughing:

1 gillning

Hej!

Vilken riskvilja och risktolerans man har är individuellt.

Vad av följande passar dig bäst på längre sikt framöver?

• Högre förväntad absolut avkastning men risk för djupare nedgångar längs vägen
  • Lägre förväntad absolut avkastning men mindre djupa nedgångar längs vägen

Om du föredrar punkt 1, kan du köra på som du gör.

Om du föredrar punkt 2, kan du öka andelen i dina räntefonder/sparkonto så att du får en fördelning mellan aktiefonder och räntefonder/sparkonto som du är trygg med.

Jag själv har en allvädersportfölj. Det jag förväntar mig över tid av den är en jämn avkastning men något lägre absolut sådan än en mer aktietung fördelning, men jag förväntar mig också en mindre skumpig resa. En sådan portfölj passar inte alla, men är du nyfiken kan du hoppa in i Zinos tråd Jakten på den ultimata allvädersportföljen och läsa första inlägget.

2 gillningar

Man får tänka lite bortom horisonten, även om ett börsfall på 50 % inträffar, så återhämtar sig börsen, nya rekord sätts. Så länge man inte säljer så har egentligen inget förändrats, men börsen överreagerar både uppåt och neråt. Så även om dina 2.4 M tillfälligt kan bli 1.2 M så kan det samtidigt 10 år senare vara 4.8 M. Risken är priset vi betalar för att få avkastning, historiskt har börsen alltid återhämtat sig och fortsatt upp.

Tack för svar!

Jag känner att det var en bra övning för mig att bara sammanställa mina tankar. Då låter jag allt jag har i dagsläget vara orört. Kan tyvärr inte avinstallera appen, för behöver komma åt bufferten ibland som ligger på sparkonto på Avanza. Men jag förstår vad du menar! :wink:

1 gillning

Va roligt om du fick något värde ur mina tankar och råd! Du har nog inget att oroa dig för med tanke på hur bra fördelning du har och speciellt då det inte skulle påverka din vardag nämnvärt även fast det skulle gå ner rejält. :smile:

Jag skulle inte gå sömnlös iallafall.

1 gillning

Mycket intressant, tack så mycket för länken. Jag ska läsa på och kanske experimentera lite i lekhinken. Mest för jag är nyfiken och tycker det verkar roligt. Jag är nog mer ute efter punkt 1 som du beskriver. Jag ändrar inte något som jag har, men lutar åt att kommande sparande hamnar lite mer i räntefonder.

1 gillning

Jo men absolut, jag har ingen i min närhet att diskutera med. Det är en sak att läsa om andras situationer och höra vilka råd de får, men när det gäller min egen situation känns det svårare. Känner ganska mycket ansvar. Men det var nog lite bekräftelse att jag tänker i rätt riktning som jag behövde.

1 gillning

Du har nog mer på koll än de flesta, va de verkar som iallafall.

Du är nog inte ensam. Man ska nog redan vara väldigt rik för att inte bry sig om det går ner 50 %. Frågan är bara hur man hanterar de känslorna och där har folk redan svarat klokt.

1 gillning

Ju mer jag läser runt på detta forum desto mer känns det som att jag är inne på rätt spår. Ser även att tråden har hundratals visningar, och med tanke på hur många experter som finns här tolkar jag det som att de svar som har getts verkar rimliga (utifrån communityns ögon). Jag kör vidare med mitt sparande, försöker att inte pilla och sitter säkert i båten när det börjar gunga.