Första inlägget här, men har varit en aktiv läsare i några månader!
Jag har 3 olika fonder, och det ser ut såhär:
60% Länsförsäkringar Sverige Index
25% Länsförsäkringar Global Index
15% Finserve Global Security Fund
Som ni ser har jag kanske gått mot strömmen och har majoriteten av mitt fondspar i Sverige, och en liten del globalt samt en krydda iform av en dyr nishfond.
Anledningen till detta?
Jo jag vill inte ha för mycket av amerikanska företag i min portfölj, samtidigt som jag vill få in en del teknikföretag. Jag tänker också atr sverige är påväg upp ur en lågkonjunktur och därför tänker jag att det är smart att ha mycket i svenskabolag. Även som jag läst här en del “Som svensk känner jag till sverige bäst”. Samt att jag tänker att en del av de svenska bolagen sträcker ut sig på den globalamarknaden.
Jag har även valt att ha nishfonden för att europa rustar upp sina försvar, och jag vill ta del av den ekonomiska kakan.
Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar? Eller är det kanske smart tänkt bara att jag går miste om en del pengar om jag skulle vara exponerad mer globalt?
Spotify är till största del ett svenskt bolag där kärnteknologin har skapats av svenskar. Det är noterat på Nasdaq. Största problemet är att man tror att bara för att bolaget är noterat i ett land så ett svenskt bolag, amerikanskt bolag, turkiskt bolag.. mm.
Du har otrolig tung Sverige bias och jag kan hålla med att Sverige lyckas bäst när det är lugnt i övriga världen. För min egen del så har jag tappat mycket i och med AMF Småbolag. En stjärna under några år. Sen har det gått söderut. Med facit i hand så hade global fonden varit bättre =P. Du kommer också få lära dig den hårda vägen.