Hej!
Jag är ny här, och är så glad att ha hittat RT-forumet med så mycket kunskap! Här kommer ett stort tack på förhand för tips, länkar till mer kunskap, eller bara ett vänligt välkommen <3. Jag hoppas också att kanske få bidra lite med mina egna erfarenheter också.
Jag har nyss upptäckt att jag förmodligen har möjlighet att gå i tidig pension. Eller tidig, jag är drygt 55, men i min bok är detta fortfarande tidigt.
Jag har börjat landa i det nya, men har både praktiska frågor runt att få bättre koll på mina tjänstepensioner, och funderingar runt hur jag bidrar i samhället.
Det pengapraktiska först;
Mitt eget sparande ger 64% av kapitalet jag troligen (enligt 4%-regeln) behöver för att försörja mig och familjen. Jag har två barn som bor hemma, ca 5 års sikt innan de flyttar hemifrån.
När jag räknar med tjänstepensionen och det privata sparandet (efter 32% skatt) når jag 83%. Jag kommer inte nå nivå för statlig skatt.
När jag räknar med all pension och eget sparande når jag 105% av av kapitalet jag troligen (enligt 4%-regeln) behöver för att försörja mig och familjen.
Min första fråga är om jag missar något viktigt i mitt sätt att räkna?
Och min andra fråga är om det finns tumregler för vilka tjänstepensioner som är bäst att ta ut först, jag har TJP från 17 (!) olika försäkringar. Mest från sektorn privat tjänsteman?
Jag undrar kort hur mycket marginaler du har när du kompletterar ditt sparande med pension? Det har väl minst 10 år kvar tills du får börja ta ut pension. Inte en evighet men det kan ändå hända saker med både ändring av pensionsregler (från politiskt håll) och i Sverige (e.g. väldigt hög och långvarig arbetslöshet som sänker pensionen rejält?
personligen tycker jag 4% regeln är rätt meningslös när man är 55år. .
Vad behöver du i månaden minus vad du får i tjänstepension = vad du behöver plocka från sparande i månaden. . .
Sen från 65år är det ju din månadskostnad minus vad du får i pension…
Jag kommer ta FIRE vid 54år men LÅNGT under 4% regeln
Tack för grattis och svar @ErikAndersson !
Vad gäller marginaler har jag främst koll på min egen utgiftssida, och har räknat för att kunna konsumera på samma nivå som familjen gör just nu. Och lägre när älsklingarna står på egna ben.
Finns det sätt att räkna på risk av det du pekar på? Har du tips på hur jag kan tänka?
Tack för svar och grattis @LevaLivet !
Ja, kanske bra med mer marginal, jag provar olika handlingsalternativ i teorin just nu. Innan jag bestämmer mig för vilken väg det blir.
Tack för svar och klok reflektion @jolt1 !
Nu räknade jag om hur mycket jag behöver plocka från sparande per år, och tills jag ev fyller 100. Inflation och värdetillväxt är inte med i beräkningen. Jag landade på samma summa som vid 4%-regeln!
Jag gör just nu tolkningen att det är räknat med marginalen på min sida, då det brukar vara högre tillväxt på kapitalet jämfört med inflationen?
Om du orkar och har tid skulle jag gärna höra hur du tänker med beräkningar där du ligger långt under 4%-regeln?
Nu räknar jag inte att leva till 100 så det hjälper ju kalkylen
Sen räknar jag med arv efter 70år så min kalkyl är egentligen bara att mitt sparande skall räcka mellan 54-70 och alla år utan det första har jag ju nån form av pension.
Behöver 20.000:- för att gå runt idag o så räknar jag på att det kommer öka 2% per år. . .efter det är det enkel matte.
Sen personligen så går jag för “die with zero” så runt 65-75år kommer jag sälja lägenheten
Jag siktar på FIRE med 2.000.000 i kapital. .det skall räcka och har även med lite bilbyten mm i kalkylen
Kort sagt så vill jag, vi pension, ha tillräckligt mkt kapital så jag klarar mig trots att jag skulle få 0 kr i pension. Nu är ju den sannolikheten rätt låg men jag ser inkomst+premiepension+tjänstepension som bonus.
Jag kommer dock planera enligt “die with zero” vilket innebär att jag kan ta ut mer än 4% av kapitalet.
Nyfiken på varför, sannolikheten att du skall få 0 i pension är i stort sätt 0. .chansen att man går bort LÅNGT innan man får slut på kapital är nog rätt hög.
Vet inte om det finns men skulle vilja ha statistik från såna som gjort FIRE om dom vid 80års ålder har mer eller mindre kapital än dom trodde när dom påbörjade sin resa. . gissar att en väldigt stor del “misslyckas” med sitt die with zero och då “gick för sent”
ja, exakt noll kanske är osannolikt. Men rejält lägre än minpensions prognos eller kanske en variant av behovsprövad pension.
Jag förstår att det låter dystopiskt men vem hade för 15-20 år sen kunnat tro att garantipensionen är så hög att en undersköterska som jobbat hela livet i princip får lika mkt i pension som den som aldrig arbetat? Det hade nog avskrivits som dystopi och katatstoftankar
Som flera sagt. Lite mer marginal kanske vore bra. 4% regeln ger en viss sannolikhet ändå att man blir pank innan 85. Men om det inträffar säg vid 75 i värsta fall och du klarar dig bra då på en svensk standardpension (som 65 % av befolkningen får) där behovsprövade tillägg ingår har man en hyfsad plan B .
Jag kan annars rekommendera att dra ner på arbete om ditt arbete tillåter det. Väldigt trevligt med ex 4 dagars vecka och man kan hänga med hyfsat även om man har ex ledig fredag. Och jag gick vidare nedåt mot ca halvtid från ca 62 . Mitt arbete tillät också att jag kunde ta ledigt hel månad om det planerades långt i förväg. ( Resor till varmare platser)
En inte helt oväsentlig sak är att pensionsuttag före riktåldern beskattas mycket hårdare. Sämsta skattetabellen! . (Pga ex inget jobbskatteavdrag och inget höjt grundavdrag). Om man tar ut ex 20000-35.000 Sek per månad blir det härad 9% extra skatt på pensionen. Ca 3200 extra skatt varje månad som värst. Bläh…
Om man har mycket sparat ex i ISK kan man överväga att leva på dessa skattade pengar delvis först.
Lämpligt göra vettig kalkyl och räkna på ISK avkastningen man då troligen missar.
Att använda sparade pengar och inte arbeta kan medföra att man tappar ekonomiskt manöver utrymme. Att få stora lån som panschis om man vill köpa något dyrt är inte alltid möjligt.
Uppfattar jag dig rätt att du enligt din beräkning klarar 4%-regeln?
Vad är din känsla kring pension, är det något du verkligen känner för att göra nu?
Om svaret på frågan är ja, då tror jag att du även kommer klara dig finansiellt.
Om du börjar planera för att sluta jobba nu, när vill du i så fall sluta jobba? Till våren/sommaren/hösten/vintern?
Jag tror det är bra att sätta ett måldatum, börja förbereda sig mentalt, förbereda kollegor genom att smyga sig ut ur vissa uppgifter. När datumet närmar sig så prata med chefen.
Har man varit på en arbetsplats under en längre tid och de har sparkrav kan man till och med få ett paket med någon månadslön i avskedsbonus bara man säger upp sig själv.
Du behöver inte fastna i att du måste jobba längre bara för att säkra upp ett större kapital som du eventuellt inte behöver. Vill du ha hängslen och livrem, så jobba lite till. Men mitt tips är att ha en plan
Mitt eget sparande ger 64% av kapitalet jag troligen (enligt 4%-regeln) behöver för att försörja mig och familjen. Jag har två barn som bor hemma, ca 5 års sikt innan de flyttar hemifrån.
När jag räknar med tjänstepensionen och det privata sparandet (efter 32% skatt) når jag 83%. Jag kommer inte nå nivå för statlig skatt.
När jag räknar med all pension och eget sparande når jag 105% av av kapitalet jag troligen (enligt 4%-regeln) behöver för att försörja mig och familjen.
Tack @axr!
Jag provade lite kort med en Monte Carlosimulering, och tyckte den var rätt svårnavigerad. Jag ska göra ett nytt försök att förstå modellen så att jag kan förstå om resultatet av simuleringen blir som den ska!
Jag velar i om jag vågar lägga en plan att sluta jobba om ca ett år. Det som håller mig tillbaka är om jag vågar tro på att jag har pengar så att det räcker. Enligt 4%-regeln och när jag räknar med pensionskapitalet (efter skatt) har jag 105% av kapitalet.
Jag har så många fritidsintressen som jag vill ge mer tid! Vänner, familj, friluftsliv, ungdomsledarverksamhet, resor, träning, ja MASSOR som jag hellre lägger tid på än ett i och för sig väldigt stimulerande jobb. Men jag känner mig färdig med att leverera på jobbet.
Jag har familj att försörja (en försörjare) i ca fem år till. Och att jag inte vill få väsentligt sämre ekonomi som äldre.
Funderar också på att sluta arbeta. Men denna info (som jag borde vetat om) visar ju att man ska börja att leva av sina icke-pensionpengar om man vill slippa extra skatt.
Tycker mig läst på detta forum att många tycker att man ska börja med sina pensionspengar? Missar jag något?