Hej forumet!
Jag har följt RT i många år och är väldigt tacksam för all den kunskap som Jan/Caroline och forumet ger. Jag kommer inte själv från pengar utan från en värld full bristtänk, skuldsaneringar och okunskap.
Detta har lett mig till att jag är väldigt rädd om mina pengar som jag lön - lön sparat ihop och har väldigt svårt att göra två saker. 1. Spendera och leva. 2. ta risk på börsen.
Med detta inlägg vill jag bara berätta väldigt kort hur dålig jag är på att hantera min risk och hur jag tror jag kan tajma marknaden.
2015 så började jag mig att lära om fonder och läste investeringsboken av Anders Ström. Jag var helt säker på att börsen var övervärderad och väntade att börja mitt sparande på börsen och ville således tajma marknaden. Jag hade såklart fel. Missade mycket uppgång.
Däremellan och nu så sparades mycket på sparkonto i syfte att ha råd med hus, vilket jag nu äger och är väldigt glad över det.
2025 så satt jag i en brandbil som jag skulle köra ner till Kyiv och tänkte på alla minor man gått på och tänkte, nu slänger jag in mina pengar, allt på ett bräde 650 000kr på LF Global Index. Detta är enligt forskningen envisade jag mig att säga. Problemet blev att dollarn var dyr och börsen var all time high februari 2025. Börsen “kraschade” och jag hade på ett par veckor - 80 000kr i värde.
Turligt nog så återhämtade sig börsen och jag sålde på “toppen” för 1-2 veckor sedan på LF Global index och gick plus minus noll.
Nu sitter jag och har mina pengar på Zaver 685 000kr och tänker för mig själv - nej, nu är börsen för högt värderad, guldet stiger och det är elände i världen. Jag väntar in börskraschen. Jag vet att det är dumt men oj vad den psykologiska är svårt.
Jag har ett hus tillsammans med sambo värderat för 3miljoner, ca lån på 1 930 000, lön på 40 000kr i månaden och är 33 år och väntar mitt första barn. Data är mest för er där ute att, om ni vill, jämföra er situation och känsla.
Det är oklart vad jag vill med detta inlägg, kanske ge exempel till er där ute som gjort samma “misstag” eller har samma svåra känsla att hoppa på tåget och vara konsekvent i det. Ett annat syfte är kanske att höra att man inte är helt dum i huvudet och få lite pepp. Jag vet inte men jag skickar ändå iväg detta.
God fortsättning på er alla!