Övertyga mig om att fortsätta jobba (?)

Det är ju omöjligt att ge ett bra råd. Men vi kan ju ge tankestöd.

Strikt ekonomiskt har du ju inget behov att arbeta, om du inte har några väldigt speciella mål, vilket vilket du ju inte verkar ha.

Många har ju upptäckt att bristen på arbete leder till försämrade rutiner och efter några år försämrad hälsa. Vissa av oss (för att förtydliga t.ex. jag) upptäcker ju nu att bara arbeta hemma kan leda till dåliga rutiner och vissa problem.

Men med tanke på hur du lägger upp din fråga: Du brinner inte för ditt arbete, finner det inte längre utvecklande. Men: Du har hobbies och intressen nog för att hålla dig sysselsatt.

Det pekar ju rätt tydligt mot att du vill ändra något. Men det behöver ju inte vara binärt. En idé är att börja med att ändra ditt arbete så att du kan vara ledig en dag i veckan och se hur du hanterar att varje vecka vara ledig en vardag. Det är inte samma sak som att vara ledig på helgerna. Och sedan ta det vidare om det passar dig. Eller: sök ett jobb som verkligen är utmanande och roligt. Grejen med att vara ekonomiskt oberoende är ju att man kan ta risker och bara gör det man känner för.

Jag har själv en nettoförmögenhet på kanske 35 miljoner, men med en ganska liten andel likvida medel och under två miljoner fonder och aktier (och några miljoner till i olika företagsbundna konton). Så jag har funderat kring det här. Eftersom jag har såpass lite likvida tillgångar behöver jag arbeta ett tag till. Och även om jag har en massa intressen så vet jag att jag behöver något av ekonomiskt värde att fokusera på. Så jag hoppas att någon gång kunna sluta arbeta som ingenjör och fokusera mer på min egen skog, som utgör 80% av förmögenheten.

1 gillning

Med 90M i tillågångar ser jag citatet ovan som en viktig ledtråd. Ekonomiskt klarar du dig så vad får dig att må bra?

Samma 9-5 jobb som tidigare på 100% kanske inte längre ger dig något utöver lönen (som du ändå klarar dig utan.)

Kanske byta jobb? Byta till projektjobb och jobba en period och varva med ledighet/annat? Kanske fokusera på ett intresse/upplevelser en period i livet? Uppfyll någon gammal dröm?

Är inte i samma sits men har ändå valt att delvis jobba med flera saker samtidigt. Där det ena är nytt/superkul säsongsjobb och en slags pojkdröm med roliga arbetskamrater men ganska dåligt betalt. Det andra jag gör är ett enmansjobb som är superkul med roliga och intressanta klientmöten men jag vill ändå inte växla upp och jobba med det till 100% året om.

För mig blir det då en perfekt kombo där ekonomin totalt sett blir bra. Arbetsbelastning/ledighet på olika årstider blir också bra. (Fullt upp arbetsmässigt vintertid och lugnare sommartid när annat fritidsmässigt lockar.) Får ha ett socialt liv med klientmöten på ett håll och arbetskamrater på ett annat håll.

Så min poäng är att du kanske kan ”fylla olika bägare” på olika sätt/ställen? Där dit nuvarande ”jobb” inte verkar fylla någon bägare som behöver fyllas för dig i din nuvarande situation.

4 gillningar

Du missar poängen. Och hänger upp dig på 90 miljoner. Och är insnöad på att man ska vara anställd och hålla ordning på sitt LinkedIn. Och läser inte TS trådstart ordentligt.
Man tjänar inte 90 miljoner genom lönearbete. Man har sådana pengar genom arv, lotto inst eller företagande. Jag gissar företagande ectersom TS tar ut 50000 i månaden (precis som alla andra med eget företag). En som har varit framgångsrik företagare bryr sig inte om sitt CV, utan startar ett nytt företag
Han är innerligt trött på sitt arbete, känner att han inte behöver arbeta och har massa aktiviteter att ägna sin vardag åt som förgyller hans liv mer än arbetet och har möjligheten att leva det livet utan arbete för resten av livet.
Varför skulle han bry sig om sitt CV? Skulle han vilja lönearbeta i framtiden berättar han ju bara hur det ligger till… “jag var en framgångsrik företagare och tjänade ihop 100 millar och bestämde mig för att ta det lugnt ett tag. Nu har jag tagit det lugnt och vill kavla upp ärmarna igen”.

1 gillning

Intressant att “alla” med eget företag tar ut 50000:-/månad
Vad grundar du det på?
Tror merparten drömmer om det!

Det finns absolut ingen anledning att fortsätta jobba. Jag klev av när jag hade mer pengar än jag behövde och kunde köpa allt jag inte behövde.

Siffran är lite fel, men vad som gäller är ju att de med eget företag som tjänar bra tar ut en lön vid brytpunkten, vilket ju är i dagsläget runt 50k före skatt. Staten har ju bestämt att man inte skall ha större löneinkomster än så, så det är en standard, så gör vi allihop.

Sedan finns det ju sätt att ta ut inkomster ovanför brytpunkten till kapitalskatt (30%) med positiv räntefördelning för oss som har enskild firma eller via utdelning för de som har AB (3:12-regler).

Trådskaparen tog ju ut 50k netto, så han tar väl förmodligen ut lön til brytpunkt och har sedan utdelning den resterande biten.

Att ta ut stora inkomster till rimlig beskattning i Sverige kräver ju generellt stort kapital, vilket är en intressant detalj i det svenska skattesystemet.

I ditt fall hade jag arbetat med sånt som kanske ej inbringar så mycket pengar men ger ett annat mervärde genom att man utmanar sig själv och testar på nya grejer.

Kan ge exempel kanske köpa en en liten stuga och ha som mål att bli helt eller delvis självförsörjande på mat.

Lära mig jaga i skogen.

Kanske driva ett hem för övergivna hundar.

Eller så bara ägnar man sig och dekadens i pataya :money_mouth_face: vilket kanske ej ger så långvarig lycka därför tror jag mer på mina första alternativ :slight_smile:
Jag tror ju innerst inme att vi människor mår som bäst när vi känner att vi “tar oss frammåt” pch ständigt utmanar oss med vissa uppgifter.

I mina öron låter det toppen att du har många saker som du gillar och är engagerad i utanför arbetet. Av de jag träffar som har en liknande situation som din så är det just personer som har sammanhang och intressen som klarar att sluta ett vanligt lönearbete bäst.

Det brukar också vara lättare att ta ett beslut av denna kaliber i en mindre portion. Kanske ge dig själv 12- 24 månader där du provar på att inte lönearbeta. Min erfarenhet är att det under denna prova på period är lättast att bestämma sig för en standard fras på frågan Vad skall du göra nu?/ Vad jobbar du med? Vad gör du om dagarna? “-Jag konsultar lite” är en vanligt använd fras i denna fas.

När man väljer att sluta lönearbeta och ägna sig åt resten av livet helhjärtat så upplever många en initial förlust av struktur. Arbetet boxar ändå in våra veckor, sociala event och förväntningar på tillvaron. För att lyckas med en övergång till ett liv utan arbetet är mitt tipps att skapa en vardags struktur med sociala inslag. Det ökar sanorlikheten med att du kommer att trivas med ditt lyckliga och rika liv! :slight_smile:

4 gillningar

Ok. “Alla” gör inte det. Men de som drar in så pass mycket att de kan det, gör det. Just 50.000 och där i krokarna är den vanligaste VD lönen enligt lönestatistiken. Det är alltså inte storbolags-VD vi talar om här, utan VD för små AB med endast en ägare. Orsaken till just 50.000 är att efter det beloppet upphör ytterligare nyttan med att betala in till de offentliga systemen, eftersom alla socialförsäkringar har ett tak.
De tar då ut en lön på “maxbeloppet” och resten som utdelning med mycket mer fördelaktiga skattesatser (eller låter det bara ligga i företaget som eget pensionssparande).
Jag skulle väl tro att 90M här hör till just den kategorin.

1 gillning