Övertyga mig om att fortsätta jobba (?)

Visst. Men man måste ju knappast jobba heltid för att ungen inte ska bli en social outcast…

1 gillning

Och det var det inte heller någon som påstod

Ekonomiskt har du absolut ingen anledning till att fortsätta jobba. Du skriver att förmögenheten är konservativt placerad. Vad betyder det i för dig?
Med 90 milj kan du med 4%-regeln plocka ut 300.000kr per månad i 30 år till minst 95% säkerhet. Det med en 60/40-portfölj. även om du bara skulle plocka ut 1% om året så är det 75.000kr i månaden.

Nej, jag jobbar fortfarande för att jag helt enkelt är lite rädd för att ta steget. Men känner mer och mer att det börjar närma sig. Måste dock ha en struktur redo osv så det inte blir skit av allt. Ang vara med mitt barn så tror jag hen har mycket mer utbyte och utveckling av att vara på förskola och umgås med andra barn än att hänga med mig 24/7.

De flesta kommuner låter ju barn vara en viss del på förskola även om föräldrarna inte jobbar, av just detta skäl.

Fyller arbetet ett syfte i ditt liv, utöver det ekonomiska?

Kan nog inte övertyga dig utan att veta mer om dig, hur du byggt ditt kapital, din familjehistoria mm mm.

Ett tips är dock att ta tjänstledigt från jobbet (du kan ju hitta på en giltig orsak) och sen koppla ur dig från mobiler, börs och alla typ av nymodigheter. Det är en typ av lyx man bara kan unna sig om man uppnåt din monetära kapacitet.

Många människor identifierar sig med sin roll, utan arbetet är dom vilsna själar.

Vem är man utan kollegor, titel och förmåner från jobbet?

Om detta känns avlägset för dig så slösar du bort din tid för en ersättning du inte behöver.

1 gillning

Helt ärligt tror jag inte TS med sina 90 millar befinner sig i en arbetslivssituation där han behöver bry sig om CV:t

2 gillningar

Om TS ens är det minsta orolig över sitt CV är det bara att starta ett AB, låna ut pengar till det för att omsättningen/tillgångarna ska se fin ut, och sedan skriva några rader om att senaste X åren har jag arbetat med X eller Y.

TS, om jag vore i din sits hade jag ägnat mig åt mina hobbies eller någon form av arbete som ger dig något. Saknar du ditt tidigare arbetet för mycket borde du väl kunna konsulta i mindre omfattning? Kan vara 10-25% eller liknande bara för att hålla hjärnan igång på något sätt och känna någon form av gemenskap.

Eller varför inte bedriva någon verksamhet inom en hobby du gillar? Med din förmögenhet är det inga problem att verksamheten går back.

Oklart.

I Animal Spirits podden nyligen diskuterade de en vän som sålt sitt företag för 24 MUSD (nästan 250 MSEK) innan 30 års ålder men som fortfarande sparade för sin RE. Om man vill / behöver / villhöver jobba så kan CV kanske bli viktigt.

Vi är alla olika, och det är ju bra :nerd_face:

Förstår det som att dina hobbies ger dig det sociala och roliga!
Så mitt råd är nog att:
Passa på och njut ingen vet hur länge man lever eller är frisk!
Blir det jättetråkigt så kan du alltid börja igen om inte på samma jobb förmodligen på något helt annat!
Se det som att du lämnar plats åt någon annan till att gör samma resa!
Lycka till :100:

1 gillning

För någon som garanterat växer sin portfölj med flera miljoner om året, kanske 10 miljoner eller mer om året förstår jag inte riktigt frågan.

Du ställer ju fel fråga, vi ska väl övertyga dom om att sluta jobba…?
Även om så inte är fallet så tror man ju att AI varit med och skapat den här frågan.

Om “jobb” är viktigt skulle jag omedelbums anmäla mig till att arbeta med välgörenhet av något slag, Stadsmissionen eller liknande.

Jag vet inte om det finns någon anledning. Du kan ju alltid prova att sluta jobba och sen komma tillbaka om du känner att livet utanför arbetsmarknaden inte passar dig. Jag tror dock det är svårare än vad man tror att bara sluta. Kanske fasa det ut långsamt?

1 gillning

Vill du ha en utmaning så kan jag föreslå att du startar ett företag i något du tycker verkar intressant och försöker att få det företaget att växa utan att föra in kapital. Tex om du tycker att köra en grävare vore intressant, köp en grävare och försök att få jobb och göra företaget lönsamt.

Jag hade sagt upp mig på måndag med omedelbar verkan. :joy:

Här kommer några argument:

• Dagliga rutiner under veckodagar.
  • Den sociala samvaron med kollegor och kunder.
  • Chansen att lösa andras problem.
  • Uppskattning för väl utfört arbete.
  • Svar på festfrågan: vad jobbar du med?
  • Det är etiskt riktigt att arbeta (tänk Kants kategoriska imperativ).
  • Du betalar skatt på inkomst = finansierar välfärden.
  • Löneinkomst är en förutsättning för din tillgång till socialförsäkring, lån m.m.
  • Upprätthålla humankapital om du sjabblar bort dina 90 megaloppor.
4 gillningar

Drop out och res lyxigt, ät på michelinkrogar. Med 80 millar investerat är det bara att leva livet delux :sunglasses::ok_hand:t3:

2 gillningar

Nej, inte med den informationen du har givit.

1 gillning

Stora problemet är ju vad man skall göra istället. Kan du inte se till att ha ett helt fritt jobb?
Sen är ju den stora frågan vad du tänker göra av pengarna. Du kommer att behöva göra av med drygt 200.000 i månaden tills du fyller 80. Även då kommer du säkert att dö med onödigt mkt pengar. Arvingarna ärver nog mkt ändå med tanke på fasta tillgångar osv.
Det är nog något du behöver ta hjälp med. Det är inte jätteskoj att sätta sprätt på 10.000 om dagen om man inte har vänner som också gör det.
Nu tänker jag att någonstans runt 80 avtar reslust, lust att köra bil/båt osv och allt börjar kosta så mkt att pensionen räcker.