Det jag tycker känns mest lockande är att de verkar inte ha helt perfekt korrelation till övriga börsen och aktiefonder som jag har. Det är ofta som scv har gått plus för dagen när alla andra aktiefonder gått minus.
Jag är ingen expert på det här ämnet men det var lite märkliga resonemang i det andra klippet. Han konstaterar att man bara kan se resultaten över väldigt långa tidsserier men försöker sedan argumentera mot SCV för att det inte har överavkastat baserat på kortare tidsserier. Och på slutet att man inte borde köpa billiga aktier för att de är lågt värderade jämfört med dyra aktier ungefär? (Så vitt jag vet är väl det bästa sättet att tjäna pengar att köpa billigt och sälja dyrt.)
Jag köper dock resonemanget att det kan vara svårt att hålla fast vid strategin om det hela tiden går bättre för “alla andra” som har vanligt index eftersom det är den normala måttstocken.
Att det är en faktor som fungerar men du kan behöva vara beredd att vänta på den i 25 år. Den introducerar även en beteenderisk som jag tror för de flesta är större än vinsten.
Det är sant, den går dåligt när övriga fonder går bra och ännu sämre när övriga fonder går dåligt!
Nejdå, så illa är det inte, håller med…och den som väntar på något gott…och de där 25 åren tror jag inte på
Yes, kan ge bättre riskjusterad avkastning. Dock har SCV och kvalitetsfonder i regel även en rätt stor exponering mot marknadsfaktorn också, värt att ta i beaktande.
Den senaste veckan har de amerikanska småbolagen börjat röra rejält på sig. Ska bli spännande att se om detta är början på en revansch för småbolag/SCV. Får återkoppla på detta om ett år!
Valet gick ju inte som jag hade hoppats men man får väl glädja sig lite åt den här effekten iaf. Ändå förvånad över att den rört sig så mycket på en dag…