På ”studiebesök” i mitt drömkoloniområde. 🌸

Kollade faktiskt upp reglerna för ett par år sen, jag var sugen på att tillverka tvålar under sommaren. Som hobby när det är för varmt för chokladpyssel. Men gisses, att få en produkt godkänd att sälja eller ge bort, kostade 1000kr+. Så det springer iväg i kostnad. Så övergav den idén.

Men jag känner ju många hundägare! :wink:

2 gillningar

Funkar också finfint att halshugga rangliga tomater!

2 gillningar

Vad coolt, det blir ju dubbelt upp med plantor då! Kanske gör så och sen har jag lite bonusplantor jag kan leka byteshandel med i vår. :tomato::tada:

Tack för tips!

4 gillningar

Sorter som behöver “tjuvas” ger bra ränta på ränta då de förgreningar som nyps bort gärna rotar sig med blixtens hastighet. Vips har man massor av plantor :grinning:
Jag använder metoden flitigt för frösådda F1 hybrider som är dyra i fröinköp…så en, skörda från fem…

I år har jag fått tag på frö tiłl Rapuzel - blir spännande och se resultatet…

2 gillningar

Älskar hur man i forumet lär sig saker man aldrig någonsin hade tänkt på. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag fick googla!

Rapunzel tomater! ❤️
2 gillningar

Då får man två toppar på en rot, vilket egentligen är halva priset då. Toppen som man skär är lättrotad och kan bli en ny planta … som man kan halshugga … osv.

Nackdelen med alla sådana ingrepp är att skörden blir försenad.

2 gillningar

Då är vi inne i början på april, så nu kommer senaste uppdateringen. :sunflower:

Det blev lite inköp av färg, en solcellslampa med rörelsesensor och lite saker från Marketplace till lotten och stugan denna månad, så lite blygsam ökning. Tradera gick bra, så är väldigt nöjd med att ha gått plus, trots ganska stora utgifter.

Ska också klura lite kring stugans “vallgrav” som bildats då hängrännor saknas, så jag kommer nog investera i det nu under våren eller försommaren. :european_castle:

I morgon ska vi ha lite premiärfika och grillning vid lotten, så hoppas på fint väder. :sun_behind_small_cloud:

13 gillningar

Kolla vad jag vann! :sunflower:

Pysslar idag med att ta ner vissna stockrosor och klippa ner lite av det som är yvigt och taggit och är placerade där man går. :blush:

Rabarber och nya stockrosor börjar redan titta upp! :tada:

10 gillningar

Syren på g! :heart:

Rabarber på g! :smiling_face_with_three_hearts:

9 gillningar

Sätt en svart plastspann över rabarbern så utvecklas de snabbare och du får mjällare rabarber.

4 gillningar

Tiny Timmarna behövde nya krukor, så de fick varsin liten burk igår. Ska komplettera med mer jord i veckan, då min jordpåse tog slut. :see_no_evil:

17 april 2023!

Hoppas de mår bra i nya byttorna fram till de planteras ut, kanske i mitten på maj?

6 gillningar

Hej!

Härligt att se att det är full fart!
Igår var jag ute och gjorde första stora jobbet för säsongen på lotten, grävning för altan!
2 starka och 6 timmar senare såg det bra ut.

Bonusbild på tomater i första flytt (återvunna kaffemuggar, samt den lilla drivbänken med spetspaprika, padrones och så småningom gurka :+1:

4 gillningar

Åh vad fint, blir det träaltan eller stenplattor? Är sugen på att lägga om en stig senare i sommar, stenarna på den är lite fel placerade. Tack för att du delar. :blush:

1 gillning

Inte för att vara sån, men jag förstår inte hur din kapacitet att arbeta max 1 timma per dag på grund av hjärntrötthet och värk går ihop med vad du åstadkommer i denna tråd?

När det kommer till kolonilotten händer det grejer jag själv inte skulle orka med, men när det kommer till jobb verkar det inte så intressant.

2 gillningar

Ser jättefina ut. De kommer biffa tills sig ordentligt när du väl planterar ut dem. Fortsätter värmen som den gjort senaste veckan bär jag nog ut mina förodlade :tomato:,:hot_pepper: och :bell_pepper:till kallväxthuset om några dagar. De får ett extra skyddande lager av bubbelplast de första känsliga veckorna…

3 gillningar

Varning, långt inlägg. Egentligen brukar jag undvika att svara på liknande inlägg, för jag tror få förstår vad hjärntrötthet innebär. Men jag gör ett försök.

Plantera tre frön och vattna två gånger per dag tar inte så mycket tid och energi. Men fråga gärna andra odlingsintresserade hur många frön de sår på en säsong! Det finns en anledning till att jag håller mig till tre frön.

Jag spenderade 3 timmar på lotten häromdagen, varav ca 30 min var att klippa stockrosor. Resten av tiden satt jag i solen och fikade med min vän, som sen hjälpte till med lite pyssel jag inte klarade av själv.

Just hjärntröttheten är knepig, för många vardagsmoment som är förknippade med fasta arbetstider är inte lätt att få ihop på ett bra sätt. Bara logistiken att göra sig i ordning, packa med rätt saker, ordna lunchlåda och sen fysiskt ta sig till en arbetsplats kräver en stor kognitiv ansträngning för mig med hjärntrötthet. Jag har problem med korttidsminnet som gör att vissa saker tar frustrerande lång tid och mycket energi. Sen så tar sociala interaktioner, sinnesintryck och min kroniska värk och nervärk sin beskärda del.

Hemma är det lättare, då jag bor själv så kan jag lättare varva återhämtning med aktiviteter.

Men vissa dagar får jag vila i sängen större delen av dagen, på grund av ”hjärnsläpp”, huvudvärk eller helt enkelt att jag har värre värk en period. Kanske därför jag gillar att hänga här?! Det är bra distraktion och tidsfördriv när jag behöver återhämtning. Men just att min dagsform är så olika från dag till dag, gjorde arbetsträningen tuff med fasta arbetstider och dagar.

Men jag gick dit i ett halvår, trots att jag de sista två månaderna hade kronisk huvudvärk och konstant hjärnsläpp. För jag vill så gärna att det ska gå, för det är något jag verkligen saknar. Det är rätt hemskt att vilja kunna jobba, men att kroppen och hjärnan säger ifrån.

Många drömmer om FIRE, men ärligt så vore min dröm att orka jobba fram till en klassisk pensionsålder. Men efter mina olyckor och feloperationer så går inte det.

Så jag väljer att lägga fokus på att få ihop en vardag med så mycket som möjligt av det jag tycker om och orkar med. Det är lätt att bli bitter och gnällig om jag skulle lägga fokus på ”fel” människor, myndighetscirkusen, vårdkaoset och det faktum att jag kommer behöva leva på existensminimum resten av mitt liv.

Rent statistiskt så borde jag dött i min senaste olycka. Men nu gjorde jag inte det och trots de utmaningar jag dagligen tar mig igenom, så är jag tacksam för att få möjligheten att fortfarande leva.

Jag gör så gott jag kan och har sen länge varit ok med att vissa inte kan förstå min situation.

Mina handläggare avbröt min arbetsträning, för de sa att syftet med att arbeta är att kunna leva ett komplett liv. Inte att kämpa sig iväg till jobbet för att stadigt bli sjukare.

Men gillar Tolkiens citat:

”Little by little, one travels far!”

(Även om det inte alls är ett Tolkien citat, utan ett spanskt ordspråk.) :wink:

Men det påminner mig om att även små steg tar mig framåt. :blush:

21 gillningar

Åh, måste vara toppen med växthus. Men tror fönsterbrädan räcker för mig.

Jag har en jättestor fin kruka parkerad i en bekants trädgård, så jag behöver få hjälp med att få den till lotten. Så det blir nog först i maj mina planteras ut. Håller tummarna att de klarar sig. Kanske planterar ut en på prov, för att ha de två andra som reserv om den första inte överlever. :see_no_evil::rofl:

2 gillningar

Hej!

Det blir träaltan, vi bygger vidare på det som redan finns så det blir mer utrymme för nära och kära.
Massorna som flyttades fyller nu funktion som grund i odlingslådor (pallkragar) samt markutjämning så grabben har ytterligare mer gräsmatta framöver att sparka boll på :slight_smile:

//TT

3 gillningar

Skönt med gratis jord!

Trädäck kommer bli jättefint. :blush:

1 gillning