På ”studiebesök” i mitt drömkoloniområde. 🌸

Obs, inte fixad med AI hjälp. :rofl:

Men lite såhär ser lotten ut, har märkt ut de mer fasta aspekterna, som är svåra att flytta. Även om jag kanske flyttar den nyare syrenen i höst, då den är planterad för nära stugan. Tänker att jag utgår från denna ritning när jag planerar och fyller i information kring övriga planteringar sen.

6 gillningar

Och väderstrecken då?

1 gillning

Kika uppe till höger på bilden! :rofl:

N = Norr, resten borde de flesta kunna lösa. :yum:

Ok, såg inte det. Jag ska googla vad N betyder :grin:. N-ordet har jag ju annars hört talas om.

3 gillningar

I kartsammanhang är det vanligt att bara skriva ut N, har man ”true north”, så kan man få ut alla andra vädersträck.

Att ens hänvisa till N-ordet är tragiskt, du borde veta bättre!

2 gillningar

Ja, jag vet det där om väderstrecken såklart. Och ja, jag är kanske en tragisk människa. Jag har inga fördomar mot någon men jag tycker nog att förbud mot att uttala vissa ord är lite knepigt.

Idag hittade jag lupiner på lotten! Jag vet att de är invasiva, men de är ändå en av mina favoritblommor. Men får se till att de håller sig i mitten av lotten! :see_no_evil:

Veckans projekt att få upp den gamla ramen till en sandlåda som tidigare ägaren hade, blev nästan klart. Men jag tror grannarna tyckte lite synd om mig när jag svor över den gamla trasiga spaden och de sönderrostade skruvarna, för de bjöd mig på grillad kebab. :yum:

Men jag tar resten av det projektet om cirka 10 dagar och kommer då ta hjälp av en vän att flytta sanden och markduken. :blush:

Behöver köpa en ny spade också, tror den gamla blir bättre som dekor. :rofl:

Utöver en spade så kommer bra och rostfria skruvar köpas, jisses vilken rostig konfetti det bjuds på lottens snickerier. :face_with_peeking_eye:

7 gillningar

Vilken lycka att hitta lupiner! Det är också en av våra favoritblommor. Tyvärr är det nästan omöjligt att få dem att föröka sig där man vill de dem, vi har försökt på alla sätt!

1 gillning

Min mormor hade massor vid sitt torp när jag var liten. De kanske gillar högt gräs och brännässlor? För det var där de växte. Samma sak vid mitt förra torp, men vi hade bara ett litet hörn där de trivdes.

Gillar också blommorna och doften är magisk, men spridningen är ett problem. Men plockar du bort fröämnena/skidorna så slipper du okontrollerad spridning.

1 gillning

Skulle säja tvärt om, lupiner vill ha det ganska näringsfattigt typ genomsläppliga och varma sand/grusjordar. Där brännässlor växer är det välgödslat och gott om kväve…

1 gillning

Ah, ska se till att ta hand om sanden från sandlådan. Tror den kommer vara bra att ha! :cherry_blossom:

Absolut! Det finns säkert redan gott om kryddväxter på lotten om du kikar runt. Ge sanden till dem! Dragon, timjan, salvia, oregano är sorter som älskar varmt/torrt/soligt

1 gillning

Lidl hade rabatt på spade denna veckan? :thinking:

1 gillning

Kanske förra veckan? (Måndag idag.) Hittar det inte bland veckans erbjudanden.

Har kikat på en annan annars, som jag tror blir bra. :blush:

Hej!

Vi kul att se att du är igång ute på lotten, det kommer bli toppen!

Jag var ute idag och påbörjade utlovat altanbygge, idag revs det upp gamla och det handlades nytt virke, skatteåterbäringen ser ut att räcka om inget oväntat inträffar, det känns bra! Mycket kvar att göra, men det känns så skönt att få vara ute!

Allt det bästa, TT.

6 gillningar

Kommer bli jättefint! :sunny:

1 gillning

Då var det dags igen, början på maj = diagramdags! :sunflower:

Inga dyra inköp i april och Tradera sålde bra, så jag nådde mitt sparmål med lite marginal för lotten denna månad.

En vän har paxat lite av inventarierna som jag planerade sälja av, så slipper sälja de sakerna via Tradera eller Marketplace. Så det blir skönt när hen hämtar de prytlarna. Sen är det nog bara en handfull småsaker kvar att sälja från tidigare ägaren.

Kommer fortsätta montera ner en lekställning som var svårsåld, men virket kommer bli en bra start för pergola/altan projektet senare i år. Ska se om jag kan boka in lite hjälp med de tunga bitarna nu i mitten på maj. Men det mesta är mest pyssligt, så jag bör klara av de pyssliga delarna själv.

Imorgon ska jag iväg och leta efter en ytterdörr hos en loppis på landet som säljer gamla byggnadsdelar. Så håll gärna tummarna att jag hittar något prisvärt, bra och fint! :blush: :crossed_fingers:

Vårens sista konfektyrevenemang är nu i helgen också, så sen kan jag lägga mer fokus och energi på lotten. :smiling_face_with_three_hearts:

6 gillningar

Hej!

Härliga tider! Det går att återanvända mycket, heja dig! :hugs:

Igår avslutades bygget av altan! Jag måste säga att jag är nöjd, det blir väldigt mycket mer ”ute rum”, precis som vi ville ha!

Bifogar ett par inspirationsbilder till :+1:

5 gillningar

Oj! Det gick fort! :blush:

Det blev ju jättebra! :sunny::tada:

2 gillningar