Idag planterade jag, med lite hjälp, ner en vitblommande klematis jag köpt på rea på Blomsterlandet. Det blev en Summer Snow som jag spanat på sen i våras. Så håller tummarna att den klarar sig. Köpte även två lägre blommande perenner, som ska skydda fötterna på klematisen. Kommer bli så fint!
Har nu letat efter en begagnad förrådsdörr till lilla kolonistugan sen i början på april. Men det verkar kärvt att hitta med rätt mått, så jag började spana efter alternativ för cirka två veckor sen. Blev då osäker på måtten, så ritade upp en förenklad skiss över väggen med dörren och tror nu jag fått fram lämpliga mått.
Jag tror det blir denna, en svensktillverkad ny dörr i furu som är lika bred som den gamla dörren, men som är 15+ cm högre och som har ett litet fönster. Den kostar cirka 3000kr, sen tillkommer kostnad för frakt och färg. Men tror den blir fin, nu gäller det bara att min timmerman håller med. Kanske att den behöver kortas ner ett par cm, men bör gå.
Nu kanske du har en väldigt händig timmerman men det är ju inte tvärenkelt att korta av en dörr med karm och få det snyggt .
Mitt förslag är https://www.byggmax.se/kallförrådsdörr med karmyttermått 780x1840 mm, vilket ger ett lagom utrymme att justera karmarnas läge samt dreva med isolering. Det är ju inte bara dörrbladet som ska rymmas i hålet.
För övrigt så tackar jag för en inspirerande tråd med vackra blommor
Tack för tips, men får rysningar på fel sätt av plywoodtäckta dörrar! Föredrar klassisk furu.
Den nya dörrens karm har samma mått som den på byggmax. Lägre går troligen inte hitta om man inte specialbeställer. Timmermannen har varit yrkesverksam länge och har vana av både återbruk, lagningar och nybyggen. Han säger också till om det är saker han inte rekommenderar att göra, det har han gjort förr. Så vi får se vad han säger om denna dörr.
Jag har tydligen en vinranka i rabatten!
Tar gärna emot tips kring hur jag får den att trivas. Det fanns nog två från början, men den ena verkar inte ha klarat sig. Känns som den behöver mer stöd än en ståltråd och två tunna pinnar.
Tradera gick över förväntan och några annonser stack iväg lite, plus att jag sålde ett par till saker från lotten, plus en liten gåva från en bekant, så har nu kommit över 20 000kr strecket!
Håller tummarna att det fortsätter gå bra med Tradera, så jag har råd med ny dörr. Väntar på att snickaren ska svara på mitt senaste mail. Trist att behöva leta upp en ny om min fått förhinder.
Det finns två olika kategorier av vin. En som trivs även högre upp i landet och gillar jord med lägre pH, knivigt lista ut vilken du har! Vad för växter växer o trivs intill? Kan kanske ge ledtråd! Vad du än gör, sätt inte sekatören i den nu, de kan sava sig till döds… Behöver du klippa -gör det på vintern när den är i hibernation mode…
När man lägger 30 minuter på att flytta en ljusslinga från ett konstigt ställe till det mysiga trädet. Sen upptäcka att det knappt syns på bild. Men det blev fint irl, jag lovar!
Väldigt oglamoröst placerad bredvid gamla sandlådebrädor och mitt i liljerabatten! Tanken är att denna södervägg ska bli mer en yta för tomatens fina kruka, någon till tjusig kruka, lite lavendel, kanske en enklare pergola och lite mer ätbara växter. Med en liten bänk att sitta på om man är solsugen. Men nu är den sidan lite rörig och det får den vara tills jag får hjälp att flytta liljorna! Men bevattningsinsatsen och en skurad murarhink passade perfekt i min stora ytterkruka. Så får se på tisdag om den håller jorden fuktig minst 48 h!
Om Tiny Tim 1 dör, så har jag Tiny Tim 2 kvar hemma, som backup.
Kan detta vara strandkål?
Den har växt upp i ett bortglömt skräphörn på lotten som jag och mamma försöker styra upp.
Ska bli spännande att se om den klarar sig och hur stor den kan bli. Den har redan en minitomat och ett gäng blommor, så tror den mått bra under sin uppväxt.
Om bevattningslösningen funkar bra, så kommer jag nog skaffa fler insatser nästa år.