Håller med. ![]()
Men mysigt med stuga när det regnar.
Håller med. ![]()
Men mysigt med stuga när det regnar.
Var på ännu ett fröbyte i helgen, älskar dessa. Tog med ca 20 fröpåsar och kom hem med 12 nya sorter. ![]()
![]()
![]()
Pillar in en liten glad nyhet! ![]()
Det verkar som minst två av mina dahliaknölar överlevde mina amatörmässiga försök till vinterförvaring. ![]()
![]()
Det har kommit små, små gröna utväxter i påsarna med jord de ligger i nu. ![]()
De bör bli vita och gula. ![]()

Dahlia knölarna upp ur källaren = vårtecken!![]()
Pillade ner dom i jordfyllda fryspåsar den 19 mars, trodde de skulle ta längre tid på sig. De såg ärligt talat helt döda ut, men chansade. ![]()
”Dahlior-i-påsar-tricket” passar verkligen bra här på RT.
Har drygt tjugo knölar uppburna från källaren - vet inte än vilka som lever eller ej. Odlarlivet bjuder på så mycket spänning! ![]()
Hade jag haft dem i krukor, istället för påsar, hade de inte fått plats i lägenheten. Särskilt inte som jag har en hel del annat som förgros
Wow, 20! Hoppas de flesta klarar sig! Om mina tar sig bra, så ska jag ta lite sticklingar, så kanske jag har fler Dahlior att förvara sen. ![]()
Jag har haft Dahlior i krukor och på hösten satt upp dem i vindsförrådet. Sedan plockar man ner dem när det är lämpligt väder. Funkar i zon 4. ![]()
Förutsatt att man har ett stort förråd, ja. Och sedan ett stort utrymme att fördriva knölarna innan frostfria nätter.
Med matkällare på 1kvm, och begränsad plats i min 2:a så skulle +20 krukor aldrig få plats ![]()
Åh, vilken temperatur har du på vinden? ![]()
Frostfritt.
Jag hade tre stora jättekrukor med Dahlia av sorten Chat Noir. 20 st hade varit jobbigt.
Ah, jag har ganska varmt i min källare. Runt 17-20°. Men ska nog testa där i vinter.
Ett år tog jag upp knölarna men jag märkte att det inte spelade någon roll, så skönt att bara få upp krukorna och sedan sätta ut dem när det är lämplig temperatur. Tror att de kan må bra av lite viloperiod i lite kallare, men du kan ju prova. Hoppas att det går bra. Dahlior är jättefina. Det finns en dahliafarm nere på Österlen, värt att besöka. https://www.dahliafarmen.se/
Åh, ska notera det om jag åker på roadtrip! ![]()
Har kikat på Hanna Wendelbo och hon verkar förvara dom inomhus i vanlig temperatur.
Om man har Instagram:
Hon som driver Dahliafarmen har skrivit en bok. Rekommenderas att besöka och sedan har ni nära till Olof Victors (ett av Sveriges bästa caféer) med gott fika och mackor samt en trevlig trädgård vid fint väder. Karl Fredrik ligger också nära, även det värt ett besök. Vill man ha lite kultur så ligger Backåkra (Dag Hammarskölds museum) nära.
Flera av mina chokladkompisar hänger ju också i de trakterna, så vore en kul upplevelse. ![]()
Spännande. Det ska finnas någon chokladtillverkare i Gladsax som jag tyvärr inte har besökt än. Österlenchoklad i Skånes Tranås måste du besöka. Man kan äta och fika där också. Åker dit varje år. Låter som du har en härlig semester att se fram emot. ![]()
Blir det inte västkusten i år, så kanske jag drar till Österlen. ![]()
Noterar att Dahliafarmen även säljer Dahliafröer för den som är intresserad.