På ”studiebesök” i mitt drömkoloniområde. 🌸

Ååh! :raising_hands::seedling:

Ska notera det till i höst. Har typ 30 frösorter att så i vår redan. :rofl:

3 gillningar

Trädgårdssafari i Skåne låter underbart!

På min önskelista över trädgårdar att besöka står Anette Nilsson i Boäng högt upp. Hon blandar grönsaker och blommor såå inspirerande :bouquet::broccoli::tulip::blueberries::hibiscus:

2 gillningar

Fick senaste beställningen från Fröbanken idag, hade glömt att jag beställt Dahliafrön ihop med frön från eterneller och rosa brudslöja.

Bonus med dåligt minne. :rofl:

Kommer nog plantera ett par dahlior framför mina luktärtor, om fröna gror.

https://fröbanken.se/sv/dahlia-mix-monarch-bedding-dvargdahlia.html

https://fröbanken.se/sv/sommarsloja-crimson.html

https://fröbanken.se/sv/jatteeternell-swiss-giants-mix.html

Äntligen april! :partying_face::cherry_blossom::honeybee:

Mars kollograf gick helt ok, med tanke på att jag snöat in på olika fröer till sommarblommor, sådder och perenner och säsongen kommit igång så smått.

Blev lite Tradera, lite Buy me a coffee och lite för silver jag sålde till en lokal antikhandlare.

Krokusarna har börjat slå ut och mina Narcisser jag pillade ner i jorden i höstas börjar kika upp. Men de blommar inte än. Men borde slå ut inom kort. :blush:

Under påskhelgen ska jag få hjälp att få upp min slangvinda och montera nya grillen. Sen ska grillen invigas, så hoppas vi lyckas! :crossed_fingers:

12 gillningar

Det kom visst en storm, så det blir troligen grill och fix nästa helg i stället. :see_no_evil_monkey:

Men, minst två av mina dahlior har överlevt och har fått gröna kraftiga skott, så ska testa att ta sticklingar. :crossed_fingers:

2 gillningar

SCB gav mig 300kr i presentkort för en undersökning jag gjorde nyligen. Valde Plantagen och shoppade loss i deras fröhyllor idag! :seedling::cherry_blossom::sunflower::partying_face:

Nu hoppas jag alla gror och att sniglarna inte äter upp alla! :crossed_fingers:

14 gillningar

Imorgon kommer nyaste kollografen, medans man väntar så rekommenderar jag Bloomscrolling. Gärna utomhus, under ett blommande träd. :cherry_blossom::blush:

8 gillningar

Har du provat att odla Dahlia från frön förut? Jag har bara köpt knölar - men det var ju väldigt mycket billigare att köpa frö! Jag funderar på om de hinner blomma och få knöl på en säsong?

1 gillning

Jag gjorde det i fjol, men sådde lite för sent. Så de hann aldrig blomma. Har sått i år igen, så hoppas på blommor i år. Annars har jag tre knölar som har skott nu, så de bör blomma. :smiling_face_with_three_hearts:

Ska börja så ännu tidigare nästa år, knölarna jag övervintrade verkar ha dött. Men de tre jag fått är som sagt på gång. Det är nog tålamod och att prova som funkar bäst. Har även tagit sticklingar på mina som grott, minst två har rotat sig. :cherry_blossom::blush:

Men fröer är väldigt prisvärt, så ska sås igen.

1 gillning

Tada! :cherry_blossom:

Nu har vi äntligen överlevt ändra fram till 1 maj och därmed behövs en ny kollograf! :sunflower:

Blev en toppenmånad i april, Tradera, fröloppis, 45 årsdags Swishar och en marknadsdag hjälpte verkligen till. :blush:

Sen så får jag be lite om ursäkt, men senaste månadernas kollografers bilder har nog visat fel siffror. Hade glömt att justera grafens datum och summa efter senaste månaderna. Men nu ska den vara hyfsat rätt i alla fall. :see_no_evil:

Den har nu passerat 86 000 kr strecket. :clinking_glasses:

Min personliga portfölj står också på ATH, så även det värt att notera. :sloth: :sailboat: :euro_banknote:

Grillen är nu också monterad och invigd, en rejäl utmaning för mig som hjärntrött. Skulle ta 45 min att montera, tog mig 4 timmar, uppdelat på tre dagar. :rofl: Tur jag är envis och har tålamod.

Även slangvindan är nu uppsatt och invigt, den är helt fantastisk, lätt topp 5 i inköp till kolonilotten. Den räcker lätt alla hörn på lotten. Så nöjd att jag köpte Gardenas 35 meters modell.

Ska få hjälp av min trädgårdsmästare-tjej att bredda en rabatt i nästa vecka, så jag kommer få en blomsterrabatt med sommarblommor. :smiling_face_with_three_hearts:

Hoppas nästa månads kollograf går minst lika bra som aprils. :crossed_fingers:

18 gillningar

Forumets bästa tråd! :sports_medal::honeybee:

2 gillningar

Börjar bli nyfiken Melwa, nu är du ju snart i mål…vad ska då hända? Ett nytt målspar till något annat? :grinning_face:

4 gillningar

Kommer nog skifta över lite av bonusinkomsterna till min buffert sen. Men får se hur det känns vid målgång. :blush:

1 gillning

De Kaukasisk förgätmigej plantorna trivs bra där jag planterade dom i höstas. :raising_hands::light_blue_heart:

15 gillningar

Tack @melwa för att du har en av forumets bästa feel-good-trådar. :heart:

14 gillningar

Äntligen! :partying_face:

Har länge väntat på att en robotgräsklippare utan laddstation för mindre gräsmattor till min kolonilott ska komma ut på marknaden.

Jag får hjälp med just gräsklippning, på grund av min knasfot, men nu har min hjälp börjat få knasknä. Så det börjar bli bråttom att hitta en annan lösning.

Igår dök en liten Bosch robotgräsklippare upp i mitt flöde, den laddas via en laddare, hemma i lägenheten och batteriet går smidigt att ta i och ur. Den räcker till 200 kvm gräs, så troligen är det smidigast att köpa till ett extra batteri, har cirka 230 kvm gräs. Men kanske att den räcker.

Vad tror ni, kan denna funka?

Ska börja avsätta kosing till en omgående. :blush::crossed_fingers:

Edit
Finns tydligen 6,0 Ah batterier, då räcker troligen ett batteri till alla öppna gräsytor. :face_savoring_food:

5 gillningar

Har inte testat robotklippare, men jag har en vanlig liten bosch batteriklippare på torpet. Den funkar bra för mina behov i liten trädgård. (Gillar mycket att den är så lätt, jag kan bara lyfta den över pallkragar och fortsätta klippa.) Har även deras lilla trimmer och skaffade därför dubbla batterier. Ju högre gräs du klipper desto mer drar den ur batteriet. Jag har 2 4Ah-batterier och när det varit högt gräs så har båda batterierna behövts för att klippa färdigt.

Ingår det batteri i köpet så börja med det och se hur långt det räcker! Du kan ju komplettera med fler/kraftfullare batteri senare vb.

1 gillning

Det verkar som batterier säljs separat. Så får klura lite. Modellen är relativt ny, så hoppas någon lokal butik börjar sälja den. Så jag kan klämma lite innan köp.

Är Boschs grästrimmer bra? Min från Ryobi är rätt oergonomisk.

Jag har inte någon större erfarenhet av trimmers… det ingick en i torpköpet som har sladd, vilket i sig gör den mer oergonomisk. I jämförelse med den är boschen rena drömmen!

1 gillning

Får hoppas jag hittar en trimmer att klämma på senare. Om det blir en Boschbot till gräset. :blush:

1 gillning