På ”studiebesök” i mitt drömkoloniområde. 🌸

Äntligen juni, så sommarens första kollograf. :cherry_blossom:

Maj gick helt ok, landade strax under mål, men jag har också inte haft tid och ork att lägga upp så mycket på Tradera, då utplanteringar och andra projekt varit prio.

Men nu börjar det lugna ner sig med rabattpyssel, så ska lägga upp ett par prylar i veckan. :blush:

Har nu också beställt den lilla robotgräsklipparen, så den bör komma i slutet på veckan. Så ska klura på hur jag enklast och billigast får till barriärer till rabatterna. Men ska testköra den med tillfälliga hinder först, för att se hur känslig Boschbot är.

Har tagit pengar från min buffert till robotgräsklipparen, då det var ganska saftig kostnad för delbetalning via Klarna, behåller hellre de slantarna själv. Batteri och roboten går på 6 800kr ihop. Så känns ändå ok, om den funkar bra.

12 gillningar

En liten uppdatering, en av perennerna jag planterade i höstas vara en klematis som heter Huldine. Den är nu över 180cm, så har fått sätta lite extra stöd mellan spaljén och pergolans övre del. :blush:

Min bild.

Såhär kan den se ut om x år om den trivs.

Lånad bild från Pinterest.

14 gillningar

Tänk, detta skrev jag i juli 2022! Kul att se vilken resa det blivit.

Då har vi nått juli 2026 och det är dags för juni månads redovisning. :cherry_blossom:

Har precis hoppat över 90k strecket, så nu börjar målet kännas allt närmre. Tänkte att det kunde vara kul att börja räkna neråt, så flikar in en rapport om kvarvarande summa till mål från och med nu.

Kvar till mål: 34 710kr

Juni gick väldigt bra, Tradera gick bra, flera Hygglo uthyrningar, flera Buy me a coffee donationer (tack :smiling_face_with_three_hearts:), lite lottovinst, LF stammis utdelning, elstöd och lite tillbaka från skattekontot.

Jag håller på att lära mig nya lilla Boschbotten, men överlag verkar den funka ok. Men behöver fixa fler rabattkanter, då den ibland kommer in i rabatterna och den yrar runt lite ibland. Så jag behöver ha lite koll på den.

Ska bli spännande och se hur juli kommer gå. :blush:

16 gillningar

Ojojoj, snart där! :grinning_face:

2 gillningar

Idag fastnade äntligen Boschbot på film. Hade önskat att den var lite smartare, men den får duga så länge. :blush::robot:

7 gillningar

Lite fina julibilder från kolonilotten! :cherry_blossom:

Min Paul Farges klematis ser äntligen ut att ha återhämtat sig i år, den har kämpat sen översvämningen 2024. :smiling_face_with_three_hearts:

13 gillningar

Åh, så fint!

Skickar bild på årets nya favorit på min lott; kryddbuske. Jag köpte den förra säsongen och då fick den en enda blomma. Nu två utslagna (bilderna) samt dussinet knoppar. Rekommenderar!

6 gillningar

Oj så fin!! :blush:

Vad har du för växtzon?

Fantastiskt fin! Jag ska komplettera min perennrabatt i höst, ska läsa på om denna! :heart_eyes:

Stockholmstrakten; alltså runt zon 2. Men satsar hårt på mikroklimatet, inklusive att förbättra dräneringen i min lerjord.

2 gillningar

Aha, nice! :slight_smile:

Så fin, såg den i en trädgårdshandel igår.

2 gillningar

Augusti redan, så dags att summera julis siffror och senaste kollografen! :cherry_blossom:

Juli gick över förväntan, en längre Hygglouthyrning, lite kalas-swishar, Tradera, Fröer, loppis irl och fröloppisen levererade bra. Så nådde över 3k, så högsta månadsinkomsten i år. :partying_face:

Kvar till mål: 31 574kr

Ska bli spännande att se när jag når 100k sträcket, hoppas på i år. Vore kul. :crossed_fingers: :sunflower:

Nu börjar det bli samla in frö tider, ska bli kul att ta in från alla nya sorter och vissa gamla. Mycket vallmo blir det i år, ska se om jag kan samla in från Malva och Bolltagetes med. Vore häftigt. Ska se om jag hittar en bild på tagetesen, de är jättefina. :heart_eyes:

Edit

14 gillningar

Oj, oj, oj, nu är september redan här. Så dags att förbereda sig för hösten och dags att redovisa augustis kollograf! :sunflower:

Kvar till mål: 29 059kr

Augusti gick också över förväntan, trillade in en Tradera-raket i sista stund, flera Bokbörsen försäljningar, sålde massa fröer och lite sötsaker på ett mindre evenemang. Så jag är sjukt nöjd. :rocket::cherry_blossom:

Tror inte riktigt att september kommer bjuda på samma nivå, men hoppas, hoppas. Alltid kul att slå mitt mål på 1700kr per månad. :blush:

Har redan börjat samla in en massa av 2026 års fröer, så kommer fortsätta med det. :blossom:

Sen en sidonotis, mitt investerande kapital är återigen på ATH, så får fira med en glassbåt inom kort. :sailboat: :ice_cream:

Redigerar in lite bilder från augusti när jag är på mobilen sen.

Edit
Som lovat, lite bilder:

12 gillningar

Tack för uppdatering av bästa tråden!

Skulle man kunna få en ”Finast på lotten 2026” också?

1 gillning

Ska jag klura på, får bli lagom till mellandagarna då. :christmas_tree:

2 gillningar

Har nu pillat in lite augustibilder i kollografinlägget ovan. :blush:

3 gillningar