Passivt sparande i indexfonder | Sammanställning för artiklar, studier och liknande

Det är väl den som varit uppe i andra trådar och Rational Reminders podden. Länkar till den tråden jag hittade - längst ner.

Intressant studie helt klart! Min hållning är; eftersom slutsatsen hamnar på ett ganska radikalt annat ställe, än vad ”konsensus” forskning/praktisk erfarenhet av pensionssparande senaste 50-100 åren varit, så skulle jag vilja se denna studien få ”review” av andra forskare (fel uppstår ju även inom forskning), och gärna andra studier som pekar i samma riktning, före jag hoppar i med hull & hår och går 100% aktier i FIRE/pension.

När jag zoomar ut så får jag dock lite ont i magen när det är rätt mycket diskussion om att öka risk/reward (här och på andra ställen). Tex:

• I pension ha 100% aktier (ovan)
  • Buffert kan man ha i 100% aktier (som ett alternativ som verkar ”tagit”)
  • Portföljbelåning verkar bli mer populärt (anekdotiskt åtminstone)

Samtidigt som

• Ekonomin går knackigt och hela effekten av räntehöjningar väntas slå igenom 2024.
  • Börserna står på / nära ATH vilket i sig inte är ovanligt med samtidigt som …
  • Börs- och bolagsvärderingarna är höga, i vissa fall mycket höga historiskt sett

Kanske bara jag. Jag är lite motvalls. Lite känns det som 2000, 2008 irrational exuberance. Jag/vi håller kursen med den plan vi har. Bara att vi är förberedda på att det kan bli bumpy framöver.

4 gillningar