Mikael8 självklart är det viktigaste att hon ska leva och göra det hon vill.
Men att gå från Spara, spara och hoppas att det går vägen till Viva LasVegas kommer bli svårt för mig och hennes 2 barn att övertala henne till.
Hej JFB!
Hon har 30 in och 30 i utgifter, ink mat och lite kläder, presenter. Sedan blir det 14 000kr till de kommande 7 åren från hennes make, därutöver ränta på hennes placering.
Jag tänker att ett spenderar konto inte behövs, om hon vill köpa något ovanligt stort kan hon väll ta ut det från Lysa i en engångsutag?
Vh
Finns en miljon olika set-ups. Viktigast är att ni har en flora att tänka utifrån så hon kan bestämma vad som känns bäst.
Problemet med att ta ut från Lysa ad hoc år att man riskerar att dra sig för att göra det om börsen varit ner ett tag. Även med en ansenlig del räntor ligger man sannolikt på minus senaste tiden / året. Då riskerar man att inte göra det man vill för det kanske är bättre senare typ. Tid går som man kanske inte har som äldre. Därför kan en del cash vara bra. Behöver inte vara 1 Mkr. Kan vara 300 kkr eller 500 kkr eller vad som helst
Bara det som var tanken ![]()
JFB
Det är bra tankar du har och jag tror du tänker från ett synhåll du och jag har, att om det går ner ska vi inte ta ut, utan snarare köpa mer.
Det är därför jag tänker automatiskt uttag och hon ska inte behöva tänka på placeringen.
Vh
koda_hemma
Inga andra arvingar, de visste om hans bortgång så allt var påskrivet och klart, testamente och hon får professionell hjälp med dödsboet
Din personliga riskbenägenhet skall vara helt irrelevant vad gäller din svärmors pengar.
Det viktigaste är att hon är helt och hållet bekväm med placeringen.
Man kan absolut göra som du föreslår. Dock, automatiska uttag görs ju även när börsen går ner. Fördelen är kanske att man (hon) inte tänker på det utan får ut pengarna glad i hågen och lever livet. Vilket ju är poängen.
Jag kan tänka mig att risken dock är att uttagen från Lysa går rakt in på ett nollräntekonto på Handelsbanken för att hon inte nämns göra av med det. Så jag tycker ni framförallt ska prata om den emotionella biten, att hon ska få leva upp pengarna, vad vill hon göra, vilka drömmar har hon som hon vill genomföra och planera utifrån det.
Titta/lyssna på tex detta avsnittet om du inte gjort det
Även risknivån ska ju hon bestämma. Typ ställ en fråga: Om börsen kraschar (normalkraschen är 50%) hur mycket kan hon leva med att kapitalet har tappat och inte få panik (sälja av vid fel tillfälle och sätta på sparkonto) och orka ha det så i en 2-3 år? Typiskt
- Om svaret är -50% på kapitalet, -2.5 Mkr, är inget problem => 100% aktier skulle vara OK för henne
- Om -25% på kapitalet, -1.25 Mkr, inget problem => 50% aktier / 50% räntor
- Om -10% på kapitalet, -500 kkr, inget problem => 20% aktier / 50% räntor
Om du är med på vad jag menar?
Om hon inte är van investerare så är det i en krasch man riskerar göra helt fel. Det är närmast det du bör skydda henne från. Ett upplägg så det funkar för henne tänker jag.
End of rant ![]()
SNS
Sant som du säger, men hon har också bett mig om hjälp och förslag, så jag tänker snarare i form av en balans mellan de båda världarna
JFB
Tack för input, jag ska låte henne göra sin egen riskbedömning så även jag kan sova tryckt om natten.
Kanske snäppet bättre än bankens “rådgivare”, men man skall inte underskatta den emotionella sidan av pengar.
2% högre avkastning till priset av sämre nattsömn är inte värt det när man har lämnat intjänandefasen av livet.
SNS
Allt är bättre än rådande läge, 2 miljoner på nollräntekonton, 2 miljoner på fonder med 3% avgift och så 1 på HM-aktier
1 miljon sparkonto hos SBAB.
1 miljon sparkonto hos Landshypotek.
3 miljoner i Global indexfond (Storebrand all countries)
Blir en variant på den klassiska 60/40 baserat på det sämre nuläget.
Helt klart!!!
Som jag skrev tidigare i tråden, kolla med bankens PB-avdelning. Hon har medel för att kvalificera sig som PB-kund. Då finns det bättre alternativ och fondrabatter att få.
SNS
Tack för tips, jag ska begrunda med svärmor och överväga alla alternativ.
Det är som du säger väldigt lätt att gå över till sin egen uppfattning och säga gör så här.
Så kan det vara. Vi är själva pensionärer och märker att sparkontot fortfarande vill knapra sig lite uppåt snarare än neråt. Att vara “ekonomisk” med utgifter är en del av min identitet.
Jag brukar skämta. “Sparar ingen möda för att spara en krona”.
Ett högre syfte också att den som ger bäst sparränta och justa matpriser etc skall premieras om det är rimligt.
Har numera slutat handla hos vår lokala bra men ganska dyra ICA handlare.
Det stör mig ex att trogen EL-kund eller försäkringskund får sämre villkor och att väldigt många ligger kvar med obra villkor på det mesta hos sin storbank. (inte vi sedan länge).
Avseende tjp pensionspengar och ev arv kan man fundera över vad som är vettig uttagsstrategi oberoende av vad syftet med pengarna efter uttaget är.
OM barn som i framtiden skall ärva ev kvarvarande tjp tjänar riktigt bra själva så att dom betalar eller förväntas i framtiden betala statlig skatt på sin lön kan det var vettigt att istället för att dessa pengar utbetalas i framtiden ovanpå lön som arv för barnen ta ut lite “extra hög” pension själv ( om den ligger under 57.000 per månad förstås som är gräns för statlig skatt 2023). 20% steget i statlig skatt är ganska brutalt. Lämpligt förstås att man förvaltar dom “extra” pengarna vettigt förstås efter uttaget om dom inte konsumeras eller ges bort som förtida arv. Man kan använda statlig pension som gaspedal fritt om man vill öka eller minska uttaget av pension över tid,
För er som varit involverade i mina tankegångar
Idag hade jag bankmöte tillsammans med svärmor på Handelsbanken. Jag såg att Aether tipsade om Privet Banking nivån och jag tänkte att det var värt att se vad de hade och erbjuda.
De kändes mossigt och okunniga på Privet Banking avdelningen, hen sålde på platinumkort med VIP-lounge, försäkring på hyrbilen, ingen avgift på vanliga bankortet, juridisk hjälp och sedan satt avgiften väldigt långt in. Tillslut efter 2 förfrågningar så kom domen 1.85%. Sedan ett ränte-konto med 3,15% om du flyttar över till den nivån annars är det 2,15% som gäller. Betala över 100 000kr om året för att dricka latte i Vip-loungen känns lite svidit.
Nu har ju svärmor drygt till Januari på sig att klura på allt detta innan bouppteckning är avklarad. Men det lutar åt följande:
-Kort-konto på Handelsbanken med 0,25% ränta, där inkommer 30 000 och 20 000kr in framöver i 7 år sedan efter 7 år 30 000kr
-Räntekonto på Lysa med 3,55% ränta och ca 0,38% avgift, där placerar svärmor en ha skoj peng på 500 000 kr
-45aktie/55ränta placering på Lysa med 0,38% avgift, där placeras 5 milj och om hon vill senare kan hon lägga ett månadsvis uttag till hennes räntekonto på Lysa. Där är tanken att hon ej ska vara och titta, utan månadsdragningen sker både när börsen är upp och ner.
over and out
Lite sen på bollen, men eftersom jag är i en situation liknande din – med den skillnaden att pensionären i fråga redan är PB-kund, vilket jag förgäves försöker övertala hen att avsluta – skulle jag gärna vilja veta mer.
Du skriver att din svärmor erbjöds 1,85 % på kapitalet som förvaltningsavgift. Är det alltså i tillägg till förvaltningsavgifterna för de fonder som jag antar att PB skulle tänkas sköta?
Hej
Sorry för sent svar, har inte varit inne på ett tag.
Jag vill minnas att det var den totala avgiften de tar för att förvalta hennes pengar.
Vh