Aha! Då förstår jag bättre och då även kopplingen mot trådens frågeställning.
När jag planerar inför min/vår pension i familjen räknar jag ALLT kapital som vi ska leva på som en slags “pensionskapital efter skatteeffekter” oavsett om det är privat sparande, olika former av pensionsdelar, eget kapital i vårt AB, eller till och med viss fast egendom och värdefullt lösöre som kan/kommer att avvecklas/ändras under/inför pensionstiden. Men såna jämförelser förstår jag blir svårare att göra då man då börjar blanda ihop flera halvdiffusa parametrar.
Har runt 12 månadsbruttolöner hos minpension.se och drygt 48 månadsbruttolöner i privat sparande. Spenderar runt 30% av bruttoinkomsten (och så går 30% till politikerna och 40% till mitt sparande), så skulle behöva 120 månadsbruttolöner för att kunna pensionera mig enligt 3%-regeln eller 90 stycken enligt 4%-regeln.
Åt helvete. 34 år. 535 tkr totalt intjänad pension. Jobbade på timmar i 10 år utan tjänstepension och låg grundlön. Pensionssparar privat för att kompensera så att jag överlever ålderdomsåren och kan lyxa till det med blodpudding ibland mellan standardmåltiderna bestående av hundtorrfoder.