Pension - Hur ligger du till jämfört med snittet när det gäller antal månadslöner

Ja, det där är ju lite lustigt…
Just nu har jag 29x månadslöner i total pension, men nästa år vid löneökning sänks det till 26x månadslöner… Förhoppningen är väl då att det nästa år går upp över 30x månadslöner, så att det netto går plus räknat i månadslöner :slight_smile: Hade ju varit tråkgit om siffran stod still.

32 år förövrigt.

32 år och ca 20 månadslöner. Tjänar en bit över snittlönen. Jobbat på trots 4 års studier. Men det är nu tjänstepensionen verkligen blir betydande senaste åren.

uppdatering

73 månadslöner à 100k per månad. (tjänar dock mer än så, så det blir väldigt missvisande)
42 år gammal
500k per år i total avsättning till pensionen

Räknar med att gå i pension vid 57 senast med 3 miljoner per år i pension (inkluderar min frus pension men hon kan inte gå förrän några år senare :slight_smile: )

En liten uppdatering här!
Hade 107 månadslöner i dec 22, idag juli 23 är det 113 månadslöner, så pensionskapitel ökar med ca 1 månadslön/månad , det måste ja säga känns väldigt inspirerande!

2 gillningar

Vad kul! Det är ju riktigt bra!

Jag börjar tänka ibland att pensionsmyndighetens kalkyler är worst-case. Fick en chock häromveckan när jag ändrade på minpension från standard förväntade avkastningen på 1.9% efter inflation till typ 5% som det inte är orimligt och plötsligt skulle jag ha dubbelt i pension mot vad jag har idag… :exploding_head:

5 gillningar

Jag har också funderat lite på det.

4%-regeln är ju också worst-case om jag fattat rätt. Chansen verkar ju vara större att det går bättre än så.

Tiden får utvisa. Jag fortsätter att planera för det värsta.

Tyvärr kom ni inte in på det i avsnittet med Pensionsmyndigheten men det är viktigt att förstå att avkastningen på inkomstpensionen inte är samma som för aktiemarknaden utan väsentligen lägre då den snarare baseras på löneutvecklingen i samhället.

I inkomstpensionen bestäms värdeförändringen normalt av den procentuella ökningen i inkomstindex. Detta index följer i sin tur den genomsnittliga utvecklingen av de förvärvsarbetandes inkomster.

Pensionsbehållningen i inkomstpensionen skrivs normalt upp med inkomstindex men under en balanseringsperiod används balansindex[1] Systemet är för närvarande inte i en balanseringsperiod, men mellan 2010 och 2018 var det i en sådan period. Under en balanseringsperiod påverkas inkomstpensionen av utvecklingen på kapitalmarknaderna eftersom AP-fondernas värde ingår i beräkningen av balanstalet. AP-fondernas värde utgör cirka 16 procent av de redovisade tillgångarna och påverkan är därmed inte omfattande. Nedgången i placeringarnas marknadsvärden under 2008, orsakade av ett stort börsfall, var dock en viktig orsak till att balanseringen trädde in år 2010. Den goda avkastningen därefter bidrog till högre indexering av inkomstpensionerna och till att balanseringen avslutades 2018.

Så har man en stor andel av sin pension som inkomstpension är Pensionsmyndighetens siffra på 1,9% fullt rimlig. Har man en stor andel tjänstepension (i aktiefonder) så kan man öka siffran.

3 gillningar

Inkomstpensionen påverkas inte när du simulerar värdeutvecling på minpension. Det är endast premiebestämd pension som påverkas.

5 gillningar

En helt annan fråga angående ert pensionskapital, hur stor del kan ni placera själva?
Ja har precis gått över 50% nu, det känns bra!
Ser också ja snart haft bättre utveckling på pengarna i ppm delen än inkomstpensions delen, skiljer mindre än 100000kr mellan dom nu!

Där ser man, ser ut att stämma när man simulerar också. Tack för infon!

1 gillning

image

2 gillningar

Pensionskapital = 164 månadslöner
Andel som jag kan placera själv = 35%

1 gillning

Den här är besvärlig att svara på när man spenderat många år utomlands.

Min svenska pension ser ut så här:

Total pension: 14,2 månadslöner
Inkomstpension: 11,2 st
Premiepension: 3 st
Tjänstepension: 0 st

Sedan har jag pensionskapital i Danmark och troligtvis även i Nederländerna och Storbritannien. Oklart hur mycket och hur det här löser sig när det kommer till utbetalning. Minns att jag försökte föra över den danska pensionen till Sverige vid tillfälle men då skulle man åka på en ordentlig skattesmäll (mer än 50% i skatt). Tänkte att EU får lösa det här i framtiden.

1 gillning

43 år
Tot. pension: 100 månadslöner

1 gillning

Hej
Nästan exakt 1år sen ja uppdaterade i denna tråd.
Då hade jag 113 månadslöner i pensionskapital.
Idag är det 124 månadslöner, så inte riktigt 1 månadslön/månad i ökning men nära.
51år, så en bit kvar innan dom ska användas, spännande se var det landar!

2 gillningar

38år
Inkomstpension: 21,4 (förändring upp 6,7% per år)
PPM: 9,0 (förändring upp 16,8% per år)
TJP: 6,9 (förändring upp 46,8% per år)
Tot: 37,3

Två år senare.
Ser ut att ligga ungefär “rätt” totalt sätt.
Inkomstpensionen är som väntat en besvikelse men borde som jag tolkar tabellen vara 26 men har inga förhoppningar när det gäller pyramidspel.
PPM jobbar på vilket är en tydlig indikation att mer pension borde hamna i PPM (såfa) vilket hade gjort svenska folket rikare.
TJP är förvånande, då jag inte har fler insättningar tyckte jag att dumpa in fribreven i bitcoin var roligt. Antingen försvinner pengarna eller blir jag rik. Blev inte rik men uppgången ger ett tydligt avtryck.

Finns det någon bra data på hur stort privat pensionssparande svenskarna har i resp. ålder?

Antar att det i typfallet är försumbart i förhållande till summorna i allmän pension och tjänstepension?

Vilken tur att man inte ens har snittlön i Sverige som 51åring :slight_smile: Det betyder ju att mina siffror blir rätt så bra när jag skriver in min nuvarande lön plus att jag haft lite flax med mina PPM sedan jag började titta på dem vid 2017 nån gång

51 år
inkomst 58 månader
PPM 35 månader
TJP 27 månader.

Det är nog svårdefinierbart, iom att det inte finns något som skattemässigt heter privat pensionssparande (om du inte saknar tjänstepension, då finns IPS kvar). Dvs. allt sparande man har skulle kunna vara pensionsspar. Eller ingenting…

Ny på forumet. Ser att andra delar med sig.
Insåg ganska tidigt att om inte jag själv tar ansvar för min pension så kommer ingen annan heller att göra det.

Verkar som att jag ligger bra till.
Har sedan 15 år aktivt förvaltat min tjänstepension och min premiepension. Det är ju det man kan göra - samt att spara själv. När ISP inte blev så attraktivt p g a ändrade skatteregler så fick kapitalet stå där och jäsa sedan dess.

Jag har valt att ta ganska hög risk. Gör man det behöver man nog vara aktiv dagligen i följandet av utvecklingen. Och ha is i magen när det går ner. I somras rasade mina fonder med 600 kSEK. Jag satt lugnt i båten eftersom Swedbank Robur Technology A och Skandia Time Global fortfarande levererat bra över tid. Det är återhämtat nu till fullo, som väl är.

Jag har haft en hyfsat hög lön (60-75 kSEK/mån de senaste 15 åren) och med det följer olika alternativ för tjänstepensionen beroende på arbetsgivare.

Vid 59 år ligger nu det totala pensionskapitalet på 10,2 MSEK varav 56% kan aktivt förvaltas. Inte alla har det så, och jag är tacksam för utvecklingen.
Det är viktigt att inte gambla för hårt med pensionen.

Jag följer upp all utveckling i ett rätt stort excelark veckovis och har satsat på globala indexfonder. Du får göra vilka val du vill… Jag rekommenderar inget, berättar bara vad som funkat bra för mig…

Jag brukar ligga på en tillväxt på 9-18% per år av kapitalet och siktar på ett totalt pensionskapital på ca 15-16 MSEK när jag går i pension.

Sedan 2020 har kapitalet i genomsnitt vuxit med drygt 70 kSEK/månad. Det enda jag gjort har varit att disciplinera mig och intressera mig för pensionen.
Hur skulle jag kunnat spara detta belopp på annat sätt? Det finns inte om man inte driver ett eget framgångsrikt företag, vilket jag valt bort.

Har dubblat det totala kapitalet på 7 år (och tjänstepensionen på 4 år, men där sker också inbetalningar - det har viss betydelse)

Det finns nu tillräckligt med kritisk kapitalmassa för att kapitalet ska kasta av 1 MSEK/år av egen kraft. Och det räcker för mina behov.

Hustru har fått mina premiepensionsrätter sedan 5 år tillbaka och jag förvaltar även hennes pension med hennes medgivande baserat på att jag gör samma för henne som för mig. (Hon är inte lika dedikerad… men tillsammans kan vi förhoppningsvis ha 22 MSEK att njuta av som pensionärer)

Just nu verkar min pension kunna bli 20% högre än den lön jag har idag fram till 85 års ålder… Därefter ungefär detsamma som idag. Prognoserna är mycket konservativt beräknade så troligen blir det mer. Vi får se.

Kommer att se över det här närmare om några år och kanske ta ut uppåt 80 kSEK/månad de första fem åren (man vet aldrig hur länge man lever och jag vill att hustrun tar över kapitalet om jag skulle dö i “förtid”. Viktigt att man tänker på efterlevande…)

Kommer att minska risken den dag jag går i pension om ca 5 år…

Så - finns det någon annan som nördar ner sig i pensionen som jag? Lägger kanske 4 timmar i månaden på det. Min bästa timlön hittills - ca 17000 per nedlagt timme.

2 gillningar