Ny på forumet. Ser att andra delar med sig.
Insåg ganska tidigt att om inte jag själv tar ansvar för min pension så kommer ingen annan heller att göra det.
Verkar som att jag ligger bra till.
Har sedan 15 år aktivt förvaltat min tjänstepension och min premiepension. Det är ju det man kan göra - samt att spara själv. När ISP inte blev så attraktivt p g a ändrade skatteregler så fick kapitalet stå där och jäsa sedan dess.
Jag har valt att ta ganska hög risk. Gör man det behöver man nog vara aktiv dagligen i följandet av utvecklingen. Och ha is i magen när det går ner. I somras rasade mina fonder med 600 kSEK. Jag satt lugnt i båten eftersom Swedbank Robur Technology A och Skandia Time Global fortfarande levererat bra över tid. Det är återhämtat nu till fullo, som väl är.
Jag har haft en hyfsat hög lön (60-75 kSEK/mån de senaste 15 åren) och med det följer olika alternativ för tjänstepensionen beroende på arbetsgivare.
Vid 59 år ligger nu det totala pensionskapitalet på 10,2 MSEK varav 56% kan aktivt förvaltas. Inte alla har det så, och jag är tacksam för utvecklingen.
Det är viktigt att inte gambla för hårt med pensionen.
Jag följer upp all utveckling i ett rätt stort excelark veckovis och har satsat på globala indexfonder. Du får göra vilka val du vill… Jag rekommenderar inget, berättar bara vad som funkat bra för mig…
Jag brukar ligga på en tillväxt på 9-18% per år av kapitalet och siktar på ett totalt pensionskapital på ca 15-16 MSEK när jag går i pension.
Sedan 2020 har kapitalet i genomsnitt vuxit med drygt 70 kSEK/månad. Det enda jag gjort har varit att disciplinera mig och intressera mig för pensionen.
Hur skulle jag kunnat spara detta belopp på annat sätt? Det finns inte om man inte driver ett eget framgångsrikt företag, vilket jag valt bort.
Har dubblat det totala kapitalet på 7 år (och tjänstepensionen på 4 år, men där sker också inbetalningar - det har viss betydelse)
Det finns nu tillräckligt med kritisk kapitalmassa för att kapitalet ska kasta av 1 MSEK/år av egen kraft. Och det räcker för mina behov.
Hustru har fått mina premiepensionsrätter sedan 5 år tillbaka och jag förvaltar även hennes pension med hennes medgivande baserat på att jag gör samma för henne som för mig. (Hon är inte lika dedikerad… men tillsammans kan vi förhoppningsvis ha 22 MSEK att njuta av som pensionärer)
Just nu verkar min pension kunna bli 20% högre än den lön jag har idag fram till 85 års ålder… Därefter ungefär detsamma som idag. Prognoserna är mycket konservativt beräknade så troligen blir det mer. Vi får se.
Kommer att se över det här närmare om några år och kanske ta ut uppåt 80 kSEK/månad de första fem åren (man vet aldrig hur länge man lever och jag vill att hustrun tar över kapitalet om jag skulle dö i “förtid”. Viktigt att man tänker på efterlevande…)
Kommer att minska risken den dag jag går i pension om ca 5 år…
Så - finns det någon annan som nördar ner sig i pensionen som jag? Lägger kanske 4 timmar i månaden på det. Min bästa timlön hittills - ca 17000 per nedlagt timme.