Pension - Hur ligger du till jämfört med snittet när det gäller antal månadslöner

43 år fyllda.

Inkomstpension: 32ggr
PPM: 10ggr
Tjänstepension: 17ggr

1 gillning

Vad är din fråga? Konkret? Har du KAP-KL mm? Inte så stort utbud av fonder för den som vill ta lite risk.

1 gillning

Du är ganska låst till det fondurval som KAP-KL har bestämt. Det är väl problemet där, bristen på valfrihet. Det är ändå ett ansvarsfullt hanterande av KAP-KL, men som kanske inte visar på de möjligheter som finns.

För den som vill ta lite högre risk finns inga alternativ. Vill inte råda dig, men kan säga att jag satte hustrus fonder i indexfonder i USA för tillfället. Det var vårt val.
/M

1 gillning

Jag verkar ligga lite lågt i inkomstpension, men ganskka högt i ppm och tjänstepension.

Ok.

Sjukt kort stund per dag ändå.

Hej Noomi,
Vi har lite olika fördelning mellan de här fonderna beroende på vad som är tillgängligt (% nedan innebär vad de gått upp i år, inte fördelningen)
Vi har max 3 fonder per försäkring. Oftast bara två. Med bra avkastning kan det vara värt en högre fondavgift, men försöker ändå hitta bra och biliga fonder. Just nu har vi de här:
Storebrand USA A SEK 28%
Storebrand Global All Countries 23,5%
Länsförsäkringar USA Index 31,8%
Janus Henderson Global Technology 36,1%
Skandia Time Global 29,2%
Swedbank Robur Technology A 32,8%
Swedbank Robur Globalfond 24,1%
Fidelity Global Technology Fund 19,9%

1 gillning

Tillhör du KAP-KL? Eller tillhör du AKAP-KR?
Tillhör du den förstnämnda är större delen av din pension förmånsbestämd och då är det lön och arbetstid som bestämmer pensionen.
Har du AKAP-KR så har du bra inbetalning till pension. Ang. optimera så vet jag inte riktigt vad du menar.
Är det för att ha möjlighet till högsta möjliga avkastning: välj aktiefonder som inte drar ner på risken när du blir äldre.
Är det för att säkra balansera/säkra kapitalet: fundera på att flytta till en tradtionellt förvaltad försäkring.
Är det för att få högre månadsbelopp: jobba längre. Inom AKAP-KR fortsätter du att tjäna in till pension även efter 65.

3 gillningar

38 år

Inkomstpension ligger ja på 34mån
Premie 17mån
Tjänste 13mån
På totalen 64 månadslöner
Enligt detta så ligger jag 8 år förre

Det finns inga dumma frågor! :slight_smile:
Du kan ändra under hela uttagstiden.

1 gillning

Så här kan pensionen se ut om man är 33 år, tog ett sabbatsår, jobbade superlågbetalda jobb i 7 år för att sedan plugga vidare i 5 år och få lön upp till brytgränsen :slightly_smiling_face:

Inkomstpension: 4,2 månadslöner
Premiepension: 0,82 månadslöner
Tjänstepension: 1,2 månadslöner

Totat 6,2 månadslöner jämfört med 25 st på bilden. 7 år efter sett till månadslöner men 3 år efter sett till pensionskapital jämfört med snittet.

Pga hög sparkvot kan jag nog gå vid 50 - 55 ändå men “pensionsprognosen” har känts lite halvdyster, speciellt när man läst denna tråden :grin:

1 gillning

@Monica , @janbolmeson

Finns det någon nyare tabell än den från 2016 så att det går att få en mer uppdaterad statistik?

PPM har nu funnits i nästan 10 år till så framförallt där lär beloppen vara högre.

Tabellen från 2016 är nedan.

Här är inkomst och premiepension för alla åldrar både snitt, median och kvartiler.

samt

Jag har jagat tjänstepensionssiffror men ingen verkar ha dessa siffror. Pensionsmyndigheten har uttryckligen sagt att de inte har dem. Jag har pratat med deras analysavdelning. Vet inte om du @monica har pratat med minpension.se?

5 gillningar

Nej, har inte pratat med dem. Det står på min lista…. De har dock bara info om de som skapar konto (och därmed ger fullmakt att hämta in uppgifterna). Så det är bara ca 5 miljoner människor och sannolikt tillhör de dem som har mest i pension….

2 gillningar

Hej

Såg att denna tråd dött ut under 2025, tänkte ja skulle uppdatera lite. För nästan 2år sen nu hade ja 124 månadslöner i pensionskapital.

Nu är det 149 månadslöner, alltså en ökning på 25 månadslöner på 23 månader,

Spännande när det ökar mer än man tjänar!

53år så en bit kvar.

3 gillningar

Kul du blåser liv i denna, vi försöker uppdatera den inom kort. :slight_smile:

5 gillningar

Den här var ju ett tag sedan man tittade på… man kan ju märka vad en positiv ökning av lönen kan göra också. 2 år senare så har min totala mängd månadslöner “bara” ökat med 10 månader men jag ligger fortfarande ganska bra till känns det som och så länge månaderna ökar är jag ju nöjd.

Jobbigt med bra löneutveckling, skulle säga att jag halkar efter i antalet löner, nu nere på 58, dock bara 45 år.

Inkomst: 13
PPM: 5
Tjänst.: 38
Privat: 2

Det här var sjukt intressant. Har haft lite småångest över min prognosticerade dåliga pension, haft låginkomstyrke hela mitt liv (är 47 år, jobbat sen studenten). Senaste 3-4 åren har vår lön äntligen lyckats komma upp till median via ett riktat lönelyft. Så den lönen kan knappast ha hunnit påverkat pensionen så mycket (dessutom har jag pluggat lite drygt 1 år av de åren dessutom). Aldrig föräldraledig. Men ändå ligger jag några hundra k över median? Jag har haft perioder (några år i taget) när jag jobbat sjukt mycket övertid för att få lite guldkant i tillvaron (rest mycket, dyr hobby osv)- men det kan väl inte påverka så mycket?

Kul med ett nyckeltal som förbättrats när jag gått ner lite i lön :slight_smile:

46 år

Inkomstpension 22 månadslöner

PPM 9 månadslöner

Tjänstepension 78 månadslöner (inklusive löneväxlingar)

Privat (IPS) 5 månadslöner

Totalt 113 månadslöner

För mig själv blir det dock mer relevant för planering att räkna på lön vid brytpunkt. Då hamnar jag på 196 månaderslöner totalt. Planerat första uttag av pension vid 55, drygt 8 år bort.

41 år gammal

Inkomst: 15
PPM: 5
Tjänst: 42
Privat: 1

Totalt 63 månadslöner