Vad slags “avdragsrätt” är det de talar om?
Vad jag vet har inte sparande någon avdragsrätt generellt. Snarare tvärtom.
Citerar in @Anonym:s kommentar från Linkedin:
Saknar (1) uppmaning om att alla under 55 år ska maximera sin aktieexponering genom att flytta från traditionell försäkring till fondförsäkring samt bara ha aktiefonder (gärna global index) där det skall väljas fonder och (2) oberoende rådgivare kan man ibland få tillgång till genom sin arbetsgivare. Det är inte timarvodet utan oberoendet som är nyckeln!
Håller med men många i de stora kollektivavtalade pensionsavtalen är tvingade till 50% trad och 50% fond.
Det man kan göra med Tradden är att välja den med högst aktieandel av de man ha tillgång till. Så har man gjort vad man kan. Tyvärr klumpas Trad lite som en standard svart låda men det är i min mening stor skillnad mellan dem. Jag gjorde en tråd om det för ett bra tag sedan. Hittar den inte nu.
Här är den:
Saknar man tjänstepension får man göra avdrag för privat pensionssparande i deklarationen.
Den som har inkomst av anställning och helt saknar pensionsrätt i anställning eller har inkomst av aktiv näringsverksamhet har möjlighet att göra avdrag för pensionssparande inom vissa beloppsramar.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.2/2907.html
Intressant. Har aldrig hört talas om det. Det enda jag visste var att man för flera år sedan tog bort avdrag för eget pensionssparande.
Undrar hur man motiverade den här ordningen politiskt.
Tack så mycket för informationen.
Vilka grupper tänkte du på och varför skulle det vara svårt att hålla emot?
Undvik att blir sjuk.
Även om det platsar i kategori livsinkomst är det lätt att glömma. Utbrändhet är vanlig hos hög presterande personer med hög lön.
Tjänstepension antas vara viktigast anledning till pensionnormen på 65 år.
(Från statlig utredning kring längre arbetsliv)
Många byter både jobb och avtalsområden och får många försäkringar som i mitt fall Jag håller på att slå ihop försäkringar ![]()