Pension vid 62, vilket taktik ska jag välja?

När du börjar att ta ut inkomspensionen tas beloppet bort från “Intjänad pension” utan det visas istället ett månadsbelopp i alla sammanställningar. Så du behöver inte vara orolig för den.

Vissa tjänstepensioner ramlar också bort från sammanställningen i samband med uttag, då får man lägga in dem manuellt.

Så ta ett djupt andetag och se till att alla försäkringarna är med.

13 gillningar

Tack för svar!
Det låter vettigt, men attans vilken ångest jag fick ett tag, stoppade huvudet i sanden och gick ut och slet med slägga och spett i en stenhög för att inte bli helt sänkt.

4 gillningar

Hallå… Detta är nog en luring faktiskt… Jag har slagit av och på min allmänna pension och sett hur påstådd totalsiffra för sparad pension hoppat upp OCH ned flera miljoner. Såg nån “förklaring” på hemsidan men brydde mig inte om att klura ut vad dom svamlade om. Planeringsverktyget verkar dock räkna hyfsat rätt. Men även en del tjänstepensioner jag tar ut nu försvann från minPension.se när jag började ta ut dom
Tumregeln är Uttag påbörjade " tag min pension.se med en rejäl nypa salt" Kan vara smart att printa ut status innan man påbörjar uttag.
Och. Alla tjänstepensioner finns inte alltid med. En person jag känner fick 3000 per månad livsvarigt som trevlig överraskning när hen gick i pension. Störde rejält att den inte syntes på minpension.se. Från Stort Svenskt företag.

1 gillning

Ett förtydligande ang. vilka bolag som visas eller ej.
Själv har jag lagt in de som inte inte längre visas manuellt så jag har en “hyfsat” komplett sammanställning. Hur fungerar minPension när jag börjat ta ut pension? | Vanliga frågor och svar om min pension - minPension

1 gillning