Pensionera sig tidigt - bästa strategi?

Hej och tack för alla fördjupande kommentarer om ITP, det är ganska krångligt.
I mitt fall så har jag klarat mina 360 månader så den parametern är ju inte viktig längre.

Jag har min lön idag och AG betalar in okänt belopp till Alecta som ska ge mig
10% → 0 → 7,5 IBB
65% → 7,5 → högre
Jag tänker mig detta som en slags “rikt-lön” och pengar petas in så att viss % av “rikt-lön” ska säkras - förmånen alltså, den baseras ju på “rikt-lönen” som jag fattar och det är just din “nuvarande” lön.

Jag tänker mig konceptet “rikt-lön” är den lön Alecta baserar sina ITP2-formler mot och jag använder just “rikt-lön” för att försöka fårtså…

Hur Alecta och AG lägger upp detta får jag aldrig veta och egentligen oviktigt.
Det är denna Rikt-lön som utgör grunden för ITP2 och nu tycker jag det börjar bli krångligt.

Får jag en lönesänkning så borde väl min “rikt-lön” räknas om, då undrar jag om AG kan slippa betala in mer pengar eftersom dom tidigare betalat in massa på min tidigare högre rikt-lön?
Jag funderar och har länge gjort på uttrycket slutlön, är detta ITP2’s modell av det jag kallar “rikt-lön” för din senaste lönenivå?

Vad händer med dom med ITP2 som går ner i arbetstid innan pension = sänkt rikt-lön?
Låt säga din lön minskar med 35% några år innen pension, då sjunker din rikt-lön och du kanske bara kommer upp till 6 IBB, då har AG med råge tidigare år betalat in ITP2 mot din tidigare IBB++ lön? , så med nuvarande rikt-lön behövs inte mer pengar och din inbetalning till ITP2 upphör! Alltså din förmånsbestämda pension är säkrad mot din nya lägre “rikt-lön” som just minskades av någon anledning.
Kan det vara så illa?