Pensionsmyndigheten: "Begränsad nytta med fondrobotar" | Rapport: "Vägledning om robotrådgivare"

Tack för dina kommentarer. Instämmer i dina. Vissa jämförelser är märkliga som du pekar på. De biaser som människor har och som lyfts fram i rapporten har inget med själva fondroboten att göra. Prisvärda fondrobotar så som @Lysa är nog för de flesta ett bättre alternativ än ett eget hopkok eller ett samtal med rådgivaren (läs försäljare) på ens bank.

Men samtidigt får nån bank varje år sanktioner från finansinspektionen för att de har brister i internrutiner, senast var det Danske bank :innocent:.

Nu säger jag inte att det är någon stor risk att detta sker men om det sker skulle jag förlora för mycket pengar för att inte ta risken på allvar.

Bedrägerier inom banker har skett historikt och kommer troligen ske igen, då är det bra att pengarna i en bank som klarar av förlusten istället för att det går ner på kunderna.

2 gillningar

Jomen det spelar ju ingen roll om du har Lysa eller Opti eller någon annan bank då. Förvsringsinstituten är ju hos större banker. Inte hos bolagen Lysa/Opti.

2 gillningar

Skulle man inte kunna göra såhär för att få det Lite lite billigare

Andel Typ Fond Avgift
70 % Globala storbolag Skandia global 0.18 % Fondo
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 0.43 % SAVR
10 % Tillväxtmrkd storbolag Robur access Asien 0.35 % Avanza
10 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige 0.15 % Fondo

0.219%

Lite kladdigt och ha på olika plattformar men kanske är ett alternativ för att få det billigt och riskjusterat.
Funderar på att skapa denna å tävla mot min lysaportfölj. Dock blir den lite missvisande då den är 90/10 men bara för att se om man själv kan sätta ihop en vettig portfölj :slightly_smiling_face:

Lite osäker på EM fonderna om dom är för olika för att jämföras.

1 gillning

Allt detta får du om du har allt i 100 % Skandia Global exponering hos fondo. Den är tillräckligt riskjusterat enligt mig och många andra .Utan att krångla till det. Ställa in månadssparande och välja lite roligare hobby än att ha koll på börsen :grin::+1::tada:. Det finns inga dåliga val om du får det för skaplig års avg. Frågan är bara vad man tjänar långsiktigt för att krångla till det. :+1:. Alla val som kostar mellan 0,20 - 0,35% i total avg är riktigt bra. :grin::+1:. Vad är det som ska ge lite mer avkastning på 15 årssikt kommer vi veta då :joy::tada::+1::grin:

Går utmärkt att få till en likvärdig Lysa hos Nordnet för under 0,2% i avgift.

Plattform Fond Andel Avgift
NN Länsförsäkringar global 70% 0,22%
NN Länsförsäkringar tillväxt 10% 0,45%
NN Nordnet Sverige index 20% 0,00%
Totalt 0,199%

Tror inte i gemene man behöver fondrobotar egentligen, utan egentligen bara lite enkel guidning i vilka fonder som dom kan välja. Är ju möjligt att bygga liknande hos alla storbanker också till lägre avgift än fondrobotarna, som jag visat i denna tråden om man nu inte vill krångla till det och byta bank.

Men vi får väl se vad Lysa hamnar på för avgift nu med sin betydligt bredare Sverigefond som kommer. Troligtvis närmare 0,3%. Känns som ett otroligt bra alternativ.

3 gillningar

Hel rätt. Men om man vill slipa krångel till 100% väljer man 100% billigaste global indexfond haha :joy::+1::grin::tada:. Det kallas global indexfond robot :joy::+1:

Fortfarande dyrare än 0.22% LF Global indexnära. :+1:. Annars riktigt bra :grin::tada::+1:. Fattas bara 0.08% sänkning för att bli helt Ok :joy:

Finns det någon studie som visar på hur kostnad vs optimal marknadsvikt bör betraktas?

Småspararguiden säger att Länsförsäkringar global index räcker men den missar ju en hel del av marknaden i form av tillväxt och mindre bolag.

Vissa tycker man ska ha hela marknaden till något dyrare kostnad.

Men vad säger forskningen egentligen? Vad är relationen mellan exponering och kostnad? När börjar man se diminishing returns?

Det bör väl vara det som till stor del guidar om det faktiskt är värt något med jobbet som görs av ex. Lysa eller inte.

Eller vet inte forskningen än? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Är 0% krångligt att ha 3st fonder. Man sätter bara upp månadssparandet en gång och låter sedan magin hända. Ombalansering helt onödigt om man har dom fonder jag skrev :wink:

1 gillning

Inget fel med det. Det är bara smak sak. Därför har jag 50% Lf global indexnära, 50% Swedbank robur access global. Nu är det bara Avanza Sverige/Plus allabolag Sverige index som fattas 25% minska global index. Då har jag också 3 st fonder :grin::joy::tada::+1:. Funderar stark att ha lite avvikande.
LF Global indexnära 50%
Avanza em 25%
Avanza Sverige 25%
Det är för hög risk :joy::tada::+1::thinking::grin::hugs::face_with_hand_over_mouth:.
Det går att göra portföljer på många sätt och avvika i från global index. Höja risken :grin:

1 gillning

Blir för dyr avgift tycker jag, en 100% aktieportfölj ska kosta under 0,2% :wink:

1 gillning

50% LF Global 0.22%

50% Avanza Sverige 0.17%

Total avg 0.195%

Plus att man tappar 50% mindre i källskatt avbränning.

Du får det ännu bättre med 50% NN Sveriges index

:face_with_hand_over_mouth::thinking::joy::+1:

1 gillning

Absolut. Troligen hundratals av dom. Och dom är inte helt eniga. :grinning: I dom jag sett pratar man om små skillnaderna i arliga avkastningen. Lite samma som när man pratar om hur ofta ska man rebalansera. ”Med 456 dagars frekvens får du 0.04% bättre avkastning jämfört med 234 dagar, men bara om du rebalanserar på tisdagar.”

Du, varför inte spara 5% mera denna månad så kan du s#%ta i optimala setuppen och dess möjliga påverkan framöver? SPP, LF, you name it global indexfond kommer att räcka väl.

5 gillningar

Jag skulle också vara intresserad av det!

Själv kör jag numera på följande:

Andel Typ Fond Avgift
70 % Globala storbolag Skandia global 0.18 % Fondo
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 0.43 % SAVR
10 % Tillväxtmrkd storbolag Avanza Emerging Markets 0.29 % Avanza
10 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige 0.15 % Fondo

Total avgift 0.213%, så billigare än exempelvis LFs globalfond, samtidigt som exponeringen är mot någonstans 4000-5000 bolag istället för bara 1500.

Lite bökigt kan man tycka om man vill ha överblick eftersom det är tre olika plattformar, men det här är långsiktigt sparande och jag behöver inte titta särskilt ofta. Det är pengar som ska in, inte ut.

2 gillningar

1500st aktier är långt i från BARA :joy::joy::+1:. Inom aktiesparande är 1 aktie bara. Redan vid 10st brukar man säga att den har bra riskspridning :+1:.

1 gillning

Aktiespararna rekommenderar att man köper 10-15 aktier i 5-6 olika branscher.

Tror du klarar dig med dina 1500 i världens största och bästa bolag :joy:
(lite väl dyr avgift dock :wink:)

1 gillning

Pratar med mig eller :grin::hugs::rofl::thinking::grin::face_with_hand_over_mouth::joy::+1: ?

Japp, en aktieportfölj ska kosta max 0,2%, lyssna på Pensionsmyndigheten och mig :smiley:

1 gillning

Det ser ut som de räknar bara förvaltnings avg?! Inte transaktions avg total avg som Avanza :face_with_hand_over_mouth::joy::joy::joy::rofl:. Då ligger jag rätt placerad :face_with_hand_over_mouth::+1:

1 gillning