Finns det exakt data på insparad pension och fördelningen allmän och tjp för olika åldrar? Även snittsiffror på total sparad pension vid riktålder? Finns bara så mycket jag lyckas fatta hos minpension. Kul att se hur man ligger till.
Pensionsmyndigheten har en hel del skrifter med statistik. Statistik, publikationer och rapporter | Pensionsmyndigheten
Vet dock ej om just det du efterfrågar finns.
Lusade runt lite där men blev inte så mycket klokare ![]()
och
Är inkomstpensionen allmän OCH tjp eller bara allmänpensionen?
Det får graferna att gå ihop! Finns det liknande data för tjp?
Nej, har försökt få tag på det, men inte lyckats. Pensionsmyndigheten har inte den statistiken av någon anledning. Det finns typfall, men jag har alltid tyckt att de skaver en del.
Skönt att jag inte är ensam om att bli galen på att inte hitta något då! Vore dock väldigt spännande att se!
Jag har en kontaktperson på Pensionsmyndigheten, har mejlat henne nu ikväll för att se om de har något mer. ![]()
Kul! Man vet att man är vuxen när man hoppas på att få se mer- hittills oredovisad pensionsstatistik!
Skrämmande koncept…
Bara så att det är tydligt - inkomstpensionsgrafen inkluderar inte premiepensionen. Det är två separata.
Tjp lär slå mycket mer mellan individer.
En del har ingen tjp medan andra kan ha betalat in miljoner och har massor i tjp.
Haha, samma insikt när jag insåg att jag hade spenderat en halv dag med att läsa i Pensionsmyndighetens rapportarkiv.
Har plockat ut höjdpunkterna här:
Jan, har du övervägt att ha datum på dessa artiklar? Så man ser när de skrevs?
Eller skapar det problem med att folk inte läser om de ser gamla ut trots att de är aktuella?
Inget jag gjort med flit. På de längre artiklarna finns det datum vid innehållsförteckningen, nog bara att jag inte hittat något bra ställe att skriva ut det. Vilka tänker du på specifikt?
Det finns ju t.ex. här:
Om jag följer länkarna du la ut i inlägg fyra så är man inga datum i artikeln.
Måste inte ha datum, men jag brukar alltid undra hur gammal en text är när jag inte ser datum.
Man ser inte någon innehållsförteckning när man följer en länk direkt till en text
Finns det data på totalen av pensionen när mediansvensken kliver?