Personaliserat äldrestöd som alternativ till hemtjänst/boende?

@Hjordis @JFB liten uppdatering här efter att ha pratat med Veteranpoolen:

Det vi efterfrågade finns i viss utsträckning, om man kan nöja sig med 1-2 timmar per tillfälle 2-3 ggr i veckan. Mer än så trodde hon att många veteranpolare inte ville binda upp sig på varje vecka. Vilket man förstår såklart.

Vi kommer ändå gå vidare med detta då ett socialt+hjälpbesök utan stress 2-3 ggr/vecka av en trygg person i mogen ålder skulle vara en jättebra sak för pappa. Men det lite mer utökade stödet jag ursprungligen frågade efter (typ ett besök dagligen) det verkar svårt att få den vägen.

Stort tack igen för tipset!

3 gillningar

Verkligen värt att prova!

Om det funkar bra men är lite för lite hjälp så kanske ni kan boka 2 olika personer så det kan bli besök varje dag?

4 gillningar

Jag är lite nyfiken på hur det har gått för TS.

Uppdatera gärna, om du vill.

Jag har en mamma i 85-årsåldern som i nuläget är fullt fungerande kognitivt, och inte visar några tecken på demens. Dock har hon en hel del fysiska krämpor.

Hon bor ensam i en vanlig bostadsrätt, och än så länge klarar hon sig med färdtjänst samt kommunalt trygghetslarm. Inga andra insatser.

Men saker kan förändras fort när människor är i den här åldern, och jag försöker skapa något slags handlingsplan.

Jag har gjort några stapplande försök att ta upp frågan om hur vi bäst ska ordna det för henne, den dag hon eventuellt behöver hjälp med praktiska saker i hemmet.

Men det är oerhört svårt.

Hon läser med förskräckelse i nyhetsmedierna om hemtjänstpersonal som matar sina klienter med hundmat, antastar dem sexuellt eller bara inte kan kommunicera på svenska. Ofta skickar hon länkar till dessa artiklar till mig.

Hon har gjort klart för mig att hon inte vill flytta till något boende, utan avser att bo kvar hemma i lägenheten så länge det överhuvudtaget är möjligt. Helst tills hon avlider.

Samt att hon endast accepterar hemtjänst om det är absolut livsnödvändigt, och att detta förhoppningsvis ligger många år framåt i tiden.

Hon har också varit tydlig med att hon, för det fall hon kommer till en punkt då hon till varje pris behöver hjälp med sin personliga hygien, bara kommer att acceptera kvinnlig hemtjänstpersonal, som helst ska vara av svensk härkomst.

Jag är enda barnet, har inga egna barn, bor 7 mil från mamma och saknar körkort. Jag har också autism samt flera psykiatriska diagnoser, och är sjukpensionär. Mamma har inga andra släktingar förutom mig, ingen kontakt med grannarna och hennes enda två vänner bor i en annan kommun.

Mamma har god ekonomi, och skulle utan problem ha råd att skaffa någon sorts privat omvårdnad / hemhjälp när den dagen kommer.

Men jag vet inte riktigt hur och var jag ska börja leta.
Hon kan ju knappast anställa en privat sköterska. Då blir hon ju formellt arbetsgivare och det går ju inte.

(Visste inte om jag skulle skapa en ny tråd, eller fortsätta i denna. Moderator får givetvis bryta ut detta till en egen tråd om så önskas. )

3 gillningar

Hej och tack för din berättelse och för att du frågor!

För oss slutade det till sist med att pappa flyttade till ett äldreboende efter att situationen blev allt mer tumultartad. Det har varit ett livsförändrande steg för oss både och även om han klagar ibland är han friskare och gladare nu.

Jag har faktiskt fortfarande ingen bra lösning på grundproblemet. Det jag vet är att kvaliteten på hemtjänsten verkar skilja sig enormt mellan olika kommuner, så kanske kan det vara en ände att börja i, men det bygger ju på att din mamma flyttar vilket väl är mindre troligt…

Det finns bolag som erbjuder hemsjuksköterskor, din mamma behöver inte själv anställa dem. Men det är såklart en dyr lösning.

Vi provade också med en person från veteranpoolen enligt tips i den här tråden. Fick tag på en jättebra kvinna som verkligen försökte, men pappa klickade inte riktigt med henne så det rann helt enkelt ut i sanden och avslutades. “Nackdelen” med veteranpoolen är att det är på veteranens villkor, så visade sig också svårt att få någon som kunde besöka pappa mer än några timmar i veckan. Men som ett stöd några dagar i veckan skulle jag absolut försöka den vägen igen om jag behövde.

2 gillningar

Tipsar om detta. Det är mest om någon annan letar efter något liknande och halkar in här.

3 gillningar

Hemtjänst med privat utförare rekommenderas. Betydligt bättre enligt en vän. Men det kan säkert skilja sig åt. Kontakta olika utförare och fråga kring saker som är viktiga så blir det kanske lättare att välja. Privata bolag brukar även kunna utföra andra tjänster som hemtjänsten inte omfattar och i en högre grad än det som beslutet avser.

1 gillning

Tack snälla för att du svarade!

1 gillning

Tack för ditt tips!

Hoppas att fler skriver i tråden.

Gärna om egna erfarenheter av olika utförare av privat hemtjänst.

1 gillning

Flytta den anhöriga till en håla. Generell tumregel att hemtjänst och boenden funkar bättre ju mindre kommunen är. Storstäder är misär oavsett vilken sorts huvudman - privat eller offentlig - som utföraren har.

55±boenden som tipsats om i tråden är bara ett alternativ om den anhöriga är i allt väsentligt frisk, men ensam. Vid fysisk eller kognitiv svikt av den digniteten att det behövs hjälp i vardagen är det samma hemtjänst som i vanliga bostäder som kommer.

2 gillningar