Jag är lite nyfiken på hur det har gått för TS.
Uppdatera gärna, om du vill.
Jag har en mamma i 85-årsåldern som i nuläget är fullt fungerande kognitivt, och inte visar några tecken på demens. Dock har hon en hel del fysiska krämpor.
Hon bor ensam i en vanlig bostadsrätt, och än så länge klarar hon sig med färdtjänst samt kommunalt trygghetslarm. Inga andra insatser.
Men saker kan förändras fort när människor är i den här åldern, och jag försöker skapa något slags handlingsplan.
Jag har gjort några stapplande försök att ta upp frågan om hur vi bäst ska ordna det för henne, den dag hon eventuellt behöver hjälp med praktiska saker i hemmet.
Men det är oerhört svårt.
Hon läser med förskräckelse i nyhetsmedierna om hemtjänstpersonal som matar sina klienter med hundmat, antastar dem sexuellt eller bara inte kan kommunicera på svenska. Ofta skickar hon länkar till dessa artiklar till mig.
Hon har gjort klart för mig att hon inte vill flytta till något boende, utan avser att bo kvar hemma i lägenheten så länge det överhuvudtaget är möjligt. Helst tills hon avlider.
Samt att hon endast accepterar hemtjänst om det är absolut livsnödvändigt, och att detta förhoppningsvis ligger många år framåt i tiden.
Hon har också varit tydlig med att hon, för det fall hon kommer till en punkt då hon till varje pris behöver hjälp med sin personliga hygien, bara kommer att acceptera kvinnlig hemtjänstpersonal, som helst ska vara av svensk härkomst.
Jag är enda barnet, har inga egna barn, bor 7 mil från mamma och saknar körkort. Jag har också autism samt flera psykiatriska diagnoser, och är sjukpensionär. Mamma har inga andra släktingar förutom mig, ingen kontakt med grannarna och hennes enda två vänner bor i en annan kommun.
Mamma har god ekonomi, och skulle utan problem ha råd att skaffa någon sorts privat omvårdnad / hemhjälp när den dagen kommer.
Men jag vet inte riktigt hur och var jag ska börja leta.
Hon kan ju knappast anställa en privat sköterska. Då blir hon ju formellt arbetsgivare och det går ju inte.
(Visste inte om jag skulle skapa en ny tråd, eller fortsätta i denna. Moderator får givetvis bryta ut detta till en egen tråd om så önskas. )