Placering nära Fire?

Hej,
Ni som är FIRE eller nära FIRE och känner er ganska “nöjda” - hur placerar ni era pengar? Kikar på Jans “Nybörjarportfölj från 2021” håller den fortfarande 2025? :wink:

Har ingenting placerat i räntor idag men känner nu att jag vill minska risken något i min ISK-portfölj - är min variant nedan ett bra alternativ?

40 % LF Global index
10 % Handelsbanken Global Småb Index
10 % Länsförsäkringar Sverige Index
10 % AMF Aktiefond Småbolag (fokus på SE)
10 % Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A
20 % återstår att placera i någon form av räntefond eller obligation - men vilken?

Hur kan jag simulera hur fördelningen på land, bransch etc ser ut med ovan?
Förlag på räntefond eller obligationsfond som är lite mer spännande än ett sparkonto?

Tar gärna emot tips!

80/20 på börsen är väl ganska mycket i eller nära FIRE.

Jag ligger runt 70/30 och går tyvärr mot mer risk nu pga sjunkande räntor.

2 gillningar

Jag gick i tidig pension för några år sen. Började med en hög aktieandel, men det blev för nervöst för mig. Har sen testat mig fram med olika risknivåer, och ligger just nu 50/50, vilket känns lugnt och bra.

4 gillningar

Jag är FIRE sedan snart 4 år. Jag har tidigare kört närmare 100% aktier, men är nu nere på ca 80/20, där räntedelen är en mix av AMF Räntefond Lång och sparkonton bundna i olika intervall. Skulle kunna tänka mig gå ned mot 70/30 också, just nu gör jag helt enkelt så att jag säljer av all värdeökning i aktieportföljen och placerar om det jag inte behöver för att leva på i räntor.

Du kan också söka på ”bond tent” här i forumet. Det är idén att man inför pension och de första åren efter har en högre andel räntor för att minska ”sequence of return risk”, för att sedan igen öka aktieexponeringen efter några år.

Edit: Aktiedelen i min portfölj är 85% Avanza Global och 15% Plus Allabolag Sverige Index. Har sneglat på internationella småbolag och tillväxtmarknader men ännu inte gjort någon sådan justering.

3 gillningar

[start/skamlös reklam]

Detta är temat för nästa avsnitt av min vlogg, som kommer på måndag. :joy:

[skamlös reklam/slut]

Ja, inga större fel på den fördelningen om du själv känner att den är bra. Jag tar större risk än du, och delar tydligen det med fler eldvaktare.

Tack för ditt svar. Vet du hur jag kan simulera hur fördelningen blir på land, bransch etc ser ut med min ovan “fiktiva portfölj”?

Tack för ditt svar. Wow, kul och intressant med din vlogg - var hittar man den? Vet du hur jag kan simulera hur fördelningen blir på land, bransch etc ser ut på min “fiktiva portfölj” ovan?

Min lilla FIRE-vlogg finns här:
https://www.youtube.com/@FIREpåsvenska

Nix tyvärr, men det kommer säkert snart glada forumiter med bättre “skills” på den fronten som kan svara. :smiley:

Om du gör en eget Excelark och slår ihop de siffrorna från Avanzas översikt för respektive fond borde det vara fixat på 10-15 min? Så skulle jag nog göra.

Tack för svar. Tänkte slippa excel-steget och hoppades att den funktionen skulle finnas :wink: Typ Avanzas rebalanseringfunktion men att använda inför en ombalansering för att se att jag landar ungefär där jag önskar med fördelning land, bransch etc. :slight_smile: