Tänkte kolla om någon här har erfarenhet från företaget Placerum kapitalförvaltning.
Jag tänkte framförallt på deras globala fond-i-fond ”Polar” som jag anser vara intressant. Fonden är aktivt förvaltad och använder hävstång där nettoexponeringen mot aktier är 90-160% beroende på marknadsläge. Fonden känns speciellt intressant i en tjänstepension men kanske även i den privata högriskhinken (?). Exponeringen är som sagt global men med home-bias.
Ja. Avgiften är superhög.
Min situation är att jag nyligen sålt mitt företag och fått en summa pengar som ska placeras i ett trädabolag. Lösningen blir en kapitalförsäkring i 5 år. Jag är 27 år gammal och har egentligen inte behov av pengarna förrän om minst 15-20 år. Efter 5 år i en KF skattas pengarna ut och placeras om i en ISK.
De alternativ jag ser (då man inte bör vara för aktiv i förvaltningen själv) är följande:
Placerum Polar (där får jag lite avgiftsrabatt på fonden). Kapitalförsäkringsavgift 0,25%
Avanza Auto 6 (0% i avgift för kapitalförsäkring, 0,4% förv. avgift)
Kapitalförsäkring hos Avanza eller Nordnet med LFS Global indexnära eller liknande
En annan tanke jag har också: är det vettigt att sätta in allt på en gång i rådande marknadsläge? Skulle tex börsen backa 20-30% detta år blir det otroligt stor påverkan på den slutliga avkastningen.
Tacksam för era tankar och förslag. Hur hade ni tänkt och gjort? Har ni några andra kreativa förslag?
Eftersom du tänker som ovan så tror jag alt 1 ska gå bort med en gång. Med Polars hävstång så riskerar du spä på volatiliteten mycket. Alltså om du är orolig för 20-30% så skulle du nog inte orka med 40-60%. Höga avgifter och aktiv förvaltning låter som det mest kan gå fel. imho
Alt 2 och 3 är bra i min mening. 100% aktiefond men låga avgifter känns mer stabilt och tillräckligt mycket risk.
Ditt alternativ 1 går fetbort av flera skäl om det varit mina pengar:
Det är en fond-i-fond dvs den investerar minst 50% av sitt kapital i andra fonder där du kan bygga din egen mix med två fonder för en fjärdedel av avgiften
Den är dyr
Den är aktiv
Den ligger på en KF med skalavgift på 0,25%
Den är att kasta bort pengarna med det upplägg du beskriver. Tyvärr.
Lite intressant att ni är så likställda till LFS Global och Avanza Auto 6. Dessa två skiljer sig ju rätt mycket i exponeringen och hur de hanteras. Auto 6 är väl också till viss del aktivt förvaltad? Det känns som man borde vara mer för det ena eller det andra.
Auto 6 har i dagsläget ca 41% i USA och runt 20% i Sverige medan LFS har typ 70% USA och en bråkdel i Sverige.
Jag kollade även upp Lysa som alternativ men det kändes inte intressant då det tar ut en avgift på ca 0,6% för en KF för företag. Synd.
Inte likställa men det stora beslutet är om du ska ge dig in i aktiv, monsterdyr förvaltning med hävstång.
Skillnad mellan de andra är på detaljnivå. Auto 6 investerar ungefär som Lysa med 20% home bias medan LF Global är marknadsviktad (1% Sverige, inga tillväxtmarknader).
Vill du göra en egen portfölj liknade Lysa aktier så är det 80% LF Global + 20% PLUS Allabolag. Vill du ha med tillväxtmarknader så är det tex Storebrand All Countries som ersätter LF Global.
Ja med 100% aktier blir deras avgift 0.6%. Det är 0.2% högre än för privatpersoner eftersom de (som jag förstår det) måste ta in försäkringslösningen via en partner. Sen är ju faktiskt Lysas portfölj bredare och med fonder som vi som privatpersoner har svårt att komma åt, tex Dimensional.
Det är ärligt talat lite likadant för Lysa för privatpersoner. Det är lite dyrare än att göra sin egen portfölj, cirka 0.1-0.2% beroende på vilken indexfond portfölj man jämför med.
Vill man jaga kostnad ska man göra det själv med egna fondval
Vill man ha ett automatiskt ombalansering och en ännu bredare portfölj är det Lysa
Auto 6 är Avanzas robot alternativ om man vill finnas på den plattform
För mitt företag blev det Avanza + egen portfölj. Då fanns inte Lysa för företag. Idag hade jag nog gjort ett annat val men så är det ju.