Plugga eller jobba?

Hej!
Första gången jag skapar ett inlägg här men har följt sidan länge.
Är idag 40 år old!
Försöker få olika perspektiv om jag ska jobba vidare eller börja studera?
Jag har kommit in på SU, lärarprogrammet som är på 3.5 år, 100 % studietakt.

Har idag bruttolön på trettiotvå tusen kr, efter utbildningen ca 40–42 tusen.
Behöver ta ledigt från jobbet i 3.5 år, kommer förlora inkomst på ca 1 mille samt pensionen sämre…
Har familj och behöver ta CSN lån under utbildningen.
Dilemmat är plugga på för ca 10 tusen mer i lön efter 3.5 år samt leva snålt^^, eller jobba vidare.

Hej, roligt att du hittade hit!

Rent generellt går det att jämföra de olika alternativen med nuvärdes-metoden för att få en större insikt. Dock behöver du också veta slutdatumet (när du vill gå i pension) för att den metoden ska fungera. Det som också behövs är den faktiska summan som du kommer att investera mer per månad, med nya jobbet.

Det som också spelar stor roll är hur du trivs på ditt nuvarande jobb eller jobb som du kan skaffa utan utbildningen. Samt hur mycket du skulle gilla att vara en lärare. Min misstanke är att de personliga jobb-preferenserna förmodligen kommer att få styra beslutet.

Tack för återkopplingen.

Är 40 idag, vid 65-67 ålder för pensionär.
Vad menar du med inventera på nya jobbet?
Min ekonomi idag är följande, har brf lägenhet under 70% belåning, 1% amortering.
Lägenheten är en liten femma på 125 kvm med uthyrningsdel, där 6000 kr kommer från uthyrningsdel på 25 kvm. Bor i Stockholm tyvärr.
Får ca 7000 kr från sparränta utomlands.
Som student kommer jag få ca 15000/månaden med CSN bidraget.

Det går såklart att räkna på det. Jag funderar mer på vad du vill. Egentligen.:sunny:

Vill du verkligen gå utbildningen? Går det att lösa ekonomiskt? :+1::sunny::smiley:

Du kanske inte riktigt vet vad du vill? :thinking:

Det du har gjort fram tills nu är som det är. Vart vill du härifrån? Vad vill du göra från och med nu?

Om du tänker dig fem år fram i tiden… och tittar tillbaka på de senaste åren… var vill du vara? Vad vill du ha gjort? Hur känns de olika alternativen?

Tror du på riktigt att du vill jobba som lärare? Eller vill du bara inte hålla på med det du gör nu? (Eller jobbar du kanske som lärare redan? :blush::thinking::joy:)

Några års utbildning mitt i arbetslivet kanske gör att pensionen blir lägre. Men det kanske också gör att du gärna jobbar några år längre, istället för att längta efter pension?

Om det enbart är den ekonomiska situationen som avgör så kan du helt bortse från mina frågor såklart. För mig är livet viktigare. Det kanske betyder att pengarna som egentligen var avsedda till pensionen faktiskt får användas till att livet känns bättre.

Eller kanske det inte är plugga som är lösningen för dig? Du kanske ”bara” behöver byta jobb/arbetsplats? :thinking::grin:

Lycka till med vad du än bestämmer dig för!

:+1::sunny::hugs:

1 gillning

Ekonomiskt skulle jag gissa på att det inte gör någon större skillnad i slutändan.
Den stora frågan är, vill du fortsätta jobba med det du jobbar med just nu i 25 år till? om svaret är nej tycker jag du ska plugga.

En annan aspekt är, hur mycket sliter nuvarande jobb på min kropp, dvs kommer du kunna njuta av pensionen fullt ut eller kommer du gå med knakiga ben och ömma axlar utan möjlighet att göra vad du tycker är kul.

För att det ska kännas lite lättare för dig så kan jag meddela att de äldre studerande tenderar att prestera väsentligt bättre än de yngre, även när de har familj. Ingen av de 30+:arna som jag studerade med droppade av studierna, det var dock ~70% av alla mellan åldrarna 19-23 som hoppade av.

1 gillning

Jobbat i säkerhetsbranschen i 20 år, rätt trött på det. Sliter på kroppen, sitter för det mesta och kör runt blir nog fettare, är ov, väktare, parkeringsvakt, flygplatskontrollant och skyddsvakt.