Poll: Tror du att styrräntan kommer sjunka igen efter att Riksbanken fått bukt med inflationen?

Stöter ofta på detta resonemang, att Riksbanken kommer börja sänka styrräntan igen så fort de fått bukt inflationen, att räntor över 0% bara är någon slags krisåtgärd tills inflationen är tillbaka på 2%. Folk är glada över att de har två år kvar på sitt bundna bolån så att det “inte hinner löpa ut innan de sänker rörliga räntan igen” och de kan rida ut stormen. Sedan kommer de kommer hämta passet som legat på polisstationen senaste halvåret och deras konsumtionsvanor kan återgå till 2021 års nivåer - regnbågar och enhörningar överallt.

Så tänkte kolla inställningen här med hjälp av en omröstning. Kommer Riksbanken börja sänka styrräntan igen när de nått sitt inflationsmål om 2%?

Personligen tror jag Riksbanken minst kommer behöva ligga kvar omkring dagens nivå (2,5%), kanske högre, för att inflationen inte ska dra iväg igen.

• Absolut
  • Nej, den kommer fortsätta ligga kvar på 2+% under överskådlig tid

0 röster

Räntan har ju trendat nedåt under väldigt lång tid. Vad är det mer specifikt som du tror har förändrats så signifikant, på sistone, att det kommer förhindra att trenden fortsätter nedåt?

Är väl egentligen främst det, att vi länge trendat nedåt och att vi nått vägs ände efter att vi inte bara haft negativa realräntor utan dessutom minusräntor. För mig har det alltid verkat ohållbart med negativa realräntor. Sedan fick det hela ett oväntat abrupt slut.

Andra (mindre viktiga egentligen) faktorer är de-globalisering påskyndat av idiotbeslut i Kina, polariseringen till följd av Rysslands invasion av Ukraina etc. som kommer göra att det finns mindre varor och tjänster jämfört med tidigare under många år framöver.

1 gillning

Beror nog på hur mycket de (kanske ffa USA) hinner höja innan de knäcker ekonomin. När det väl sker och folk blir arbetslösa så kommer de nog behöva sänka igen, frågan är bara från och till vilken nivå. Inflationen lär gå över när energipriserna stabiliserats (såvida inte andra sprialer hunnit triggas). Negativ ränta verkade de glada att komma bort ifrån iaf, men så länge den är över 0% tror jag de är nöjda.

Sen kan det iofs hända att de lärt sig att inflationen även påverkas av andra faktorer än räntan och att det inte är det bästa redskapet i alla lägen.

Allt billigare varor och tjänster från Kina är verkligen en viktigt anledning till att inflationen varit så låg under så lång tid. Om detta upphör så är det svårt att förutspå vilken nivå inflationen hamnar på och därmed vart styrräntan hamnar.

2 gillningar

Finns inte så många fler människor för oss att utnyttja för att få billiga varor, efter Indien ser jag inte att det finns något fler kandidatland.

Kommer troligen vara jobbigt för många samt ge inflation när vi går från en trälekonomi till något annat.

Jag håller med. Jag menar att det är Kinas enorma produktionsökning under något decennium som är huvudorsaken till att inflationen blev så låg att räntan hamnade under noll för att försöka komma upp till det påhittade inflationsmålet och bostadspriser och aktier skjöt i höjden. När de sedan inte kunde leverera under pandemin så var inflationen ett faktum. Visserligen många andra också som hade problem att leverera men Kina påverkade mest menar jag.

1 gillning

Den är ju 2,5% från imorgon så alternativet “kvar på 2%” är inget vidare. Den kommer nog att sänkas redan innan man är nere och nosar på 2% inflation eftersom man annars kan få en rejäl undersläng.

Hur menar du?

Gör en shameless bump av denna tråd så att fler har chans att rösta.

Ändå intressant att ungefär 1/4 hittills tror att Riksbanken kommer kunna börja sänka mot nollan igen när de fått bukt med inflationen. Högt för att vara denna slags forum, lågt jämfört med ”mannen på gatan” där jag skulle säga förhållandena är omvända.

Jag saknar alternativet räntan sänks innan inflationen sjunkit.

Det är en helt annan frågeställning dock, detta är ju vad som händer efteråt om de lyckas. Med det tredje alternativet (som jag själv hade kunnat luta mot) splittar dock folk på ett sätt som gör att man inte får ett bra svar på denna frågeställning.

Själv tror jag faktiskt att Sverige har en god chans att lyckas. Om t.o.m Peter Schiff uttalar sig positivt om Sveriges möjligheter så finns det anledning att vara positiv.

Det uttalandet faller ju totalt om man inte tror att riskbanken får bukt med inflationen… :wink: Mitt tips är att vi inte kommer se en 0% ränta på många decennier - såvida ingen bestämmer sig för att köra ekonomin totalt i botten… Vi måste bli av med skulderna för att ens komma i närheten tror jag.

Haha, ja… fast det va ingen djupare analys av herr Schiff måste jag säga…

Det uttalande jag hörde i hans podd var ju inte direkt uttömmande om man säger så, men kan ju också ha att göra med att hans publik är väldigt USA-centrerad och inte nödvändigtvis är intresserad av detaljerna. Behöver inte innebära att han har dålig koll. Att han ens känner till vår ekonomiska politik överhuvudtaget tycker jag visar att han har bättre koll än vad man kan tro, sedan naturligtvis filtrerad ur hans perspektiv.

1 gillning