Premiepension och inkomstpension per ålder för snittsvensken | Jämför dig själv

Kompis!

1 gillning

Satt och plockade i den men fick den inte att fungera. Får ta en kik igen då

Typfallet för en total pension stämmer inte överens med den summerade pensionen om jag räknat rätt? (Det är ett mycket högre värde som står i summerad pension)
Ber om ursäkt i förväg om jag tänkt helt fel :grin:

Varför rasar inkomstpensionen ner till nästan noll vid 69? Ser inte rimligt ut.

Personligen ligger jag ovanför/utanför alla grafer, alltså har högre än högsta stapeln i alla grafer. För premiepensionen hamnar jag utanför webbläsaren…

Det där förstår jag inte syftet med. Oavsett utbetalning borde man väl kunna räkna på ett motsvarande kapital med hänsyn till skattad livslängd eller liknande. Det där blir ju helt missvisande.

Så i kalkylen får jag maxuttaget från eget AB, alltså samma som idag. Men det är inkl. tjänstepension, vilket jag inte betalar in idag. Kalkylen säger dock inget om hur mycket som avsätts till TjP. Vad är standard?

Det fanns en förklaring till det.

Men ska jag vara ärlig fattar jag inte vad ovanstående betyder, @janbolmeson kan du utveckla?

Jag köper inte den förklaringen. Det blir totalt missvisande. Varför skulle man vilja göra så?

Är ju medel och median som syns här.
Man kan även få ut siffror för tredje kvartilen och då ligger det uppåt 800k. Jag hittar dock inga siffror för 90:e percentilen vilket jag hade velat se.

Jo den skulle jag också vilja se, och kanske 95:e.

2021 hade jag f.ö. en ökning av premiepensionskapitalet som överstiger högsta medianvärdet/medelvärdet i första grafen.

Ska ligga rätt bra till, 32 år ca 600-650k i lön om året

1 gillning

@janbolmeson går det att få ett separat diagram för tjänstepensionen? Det är ju den viktigaste delen av pensionen. Sedan funderar jag på om det går att få rådata, antingen som tabell i tråden eller CSV.

Nej, det går inte. Det är därför jag fick be pensionsmyndigheten om typfallet. Då fick vi med tjänstepension.

Det är för övrigt samma anledning till att man slutade med prognoserna i det orange kuvertet. Den prognosen inkluderade bara premie- och inkomstpension. För pensionsmyndigheten har inte de siffrorna. Då trodde folk att det var allt som de skulle få i pension.

@Monica - kan du hjälpa mig att förklara det korrekt. Så som jag tolkar det och felaktigt förklarar det är: Man slutar ackumulera inkomstpension och den går från att vara ett absolut belopp till att bli ett åtagande där staten ska betala en över tid istället.

Jag har lite svårt för det här verktyget, för på mig är det ganska missvisande och då har jag en pension bättre än de flesta men jag hamnar relativt lågt. Eller så har jag helt och hållet missförstått det.

29 år, jobbat drygt 5 år + lite extra.

Vissa har bra lågt för sin ålder. Pluggat länge? Jobbat lite? Låg lön?
Jämför man med mig som är vanlig knegare så ser det ut som jag har rätt bra. Fast det är väl sen när det är dags man får se om det blir nå stålar i plånkan. Man är för ointresserad för att sätta sig in i allt med. :rofl:

1 gillning

Ingen aning om hur den funkar men jag ligger ju som privatanställd arbetare och inte tjänsteman, då sjunker de till 85%. Står att jag har en prognos på 27 300 från 65 men jag kommer inte kunna gå i pension då antar jag med systemet vi har idag så får säkert jobba till 67 så gäller att investera i andra saker så att jag har lite pengar när de väl kommer dit

1 gillning

Även om den totala pensionen blir bra så kan man konstatera att mina fondval kunde gett bättre. 46 år gammal…

1 gillning

Troligtvis. Sen får man nog räkna med att pensionsåldern höjs till 70+ när det är dags. De sista åren händer det ju mest. :joy:

2 gillningar

Kollade min premiepension nu, ligger lite över snittet där

snitt 32:93 564 kr