Jag har alltid tänkt att bil är något ganska onödigt som mest kostar pengar. Nu har jag börjat undra om jag borde överväga en så kallad premiumbil. Jag funderar på frågan i första hand från en ekonomisk synvinkel.
Om man har en väldigt ny bil behöver man en massa dyr service som ofta verkar vara utformad och prissatt mest för att ge stora intäkter. Man kan också få betala malus-skatt.
Nu ska jag flytta iväg utomlands och då förändras förutsättningarna. Jag slipper malus-skatten och dyr service hos märkesverkstäder, helt enkelt för att sådana inte finns. Betyder det här att en premiumbil är ett dåligt val eller är det tvärtom så att här finns en möjlighet? Jag kan förstås serva bilen till låg kostnad men det kan vara svårt med originaldelar. Det borde dock gälla oavsett om min bil är en så kallad premiumbil eller något enklare.
Jag har kört lite Audi, Mercedes och Volvo när jag skaffade körkort i vuxen ålder. Det kändes som trevliga bilar men jag kan inte säga att de var direkt beroendeframkallande.
Huvudalternativet som premiumbil är VW Passat. Det är kanske inte det man främst tänker på som premiumbil men den är kategoriserad så på bil-hemsidorna. Den kostar kanske 100 tkr mer än enklare bilar och då borde den ju vara bättre.
Jag har inte så tydlig egen bild här men noterar att bil-sajterna kategoriserat det så. De huvudsakliga märkena är ju annars BMW, Audi, Mercedes och Volvo. Det är en kombi jag tänkt mig och då är det de märkena som dominerar.
I en annan tråd blev jag rekommenderad specifikt att inte välja en bil med tydliga ”statusattribut” och det kan ju ligga en poäng i det. Samtidigt finns många skrytbilar på plats så risken att jag skulle sticka ut enormt är inte stor.
Att betala lite mer för själva bilköpet kan jag i princip stå ut med. Det är mest själva ägandet och kostnaderna där jag är fundersam kring. Om premiumbilar inte ska kosta massor i inköp är de några år gamla och har gått 10-15 tusen mil. När man läser råd annars brukar det heta att servicekostnaden på sådana bilar blir väldigt hög och att man gärna ska kunna meka själv. Att vara i ett land där lönerna är låga och alla tjänster billiga är kanske ett vettigt alternativ då? Det är just det som frågan handlar om.
Service skiljer inte så mycket mellan en toyota eller en bmw om du gör arbetet på samma verkstad. Priset på oljan är densamma, oljefiltret skiljer inte heller speciellt märkbart mycket. Bmw och mercedes kör ofta (nästan alltid) kamkedja till skilnad från toyota eller vw.
Jag antar att när du sitter o funderar på bilar så är det typ bmw 520 och inte bmw M550i. Det är sanslös skillnad på bilarna i exemplet där den senare inte har någon motsvarighet hos Kia.
”Premium” går ju att diskutera, men det ju på vad man jämför med. Du har redan fått andra svar i tråden från folk där fnysningarna nästan hördes i svaren…
Hade tidigare en i princip fullutrustad Passat GTE som tjänstebil. Väldigt trevlig bil med få svagheter egentligen, så länge man slipper betala service och reparationer själv.
Som med många andra tyska bilar så är skillnaden mellan basutrustad och maxutrustad version väldigt stor. En snik-Passat känns knappast mer premium än vilken Kia eller Toyota som helst, men lägg på 200’ i utrustning så börjar det bli en bättre upplevelse.
Om jag var mån om att åka någorlunda bekvämt och samtidigt inte ville sticka ut för mycket med en Merca eller Audi skulle nog Passat vara ett alternativ.
Om jag kan förvänta mig någon form av “tråkiga ekonomiska överraskningar” om jag väljer en Mercedes istället för en Skoda. Jag menar då i form av att saker går sönder, att värdeminskningen blir extra stor eller vad det nu kan handla om. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av andra bilar än “billigaste möjliga” har jag svårt att bedöma om det finns några aber i den här frågan. Min gissning är att jag i framtiden kommer att sälja den här bilen i det “skumma land” där jag just då befinner mig, innan jag flyttar hem till Sverige igen. Den överdrivna petighet med servicebok etc. som är vanligt i Sverige kommer sannolikt inte vara så stor grej där.
Var service och reparationer särskilt betungande i det fallet eller hur menar du nu? Jag kommer ju inte att ha någon tjänstebil men däremot ett bilbidrag. Det ligger på 7000 kr ungefär och är väl menat att täcka alla kostnader för själva ägandet av en rimligt bra bil. Att bidraget inte påverkas av bilmodell eller kostnader gör ju att jag har incitament att välja något kostnadseffektivt.
Nej, den Passat jag körde var problemfri, men jag hade troligen inte valt en laddhybrid från VAG-gruppen om låga servicekostnader var min första prioritet. Om du väljer en välservad diesel istället så tror jag inte Passat är mer problemtyngd än medelbilen. Däremot finns ju andra märken som sägs vara driftsäkra och billiga i service, men då blir det nog inte tyskt…
Men är inte just den här skillnaden kopplad just till servicebok och garantier i första hand? Japanska bilar är visst billigare i service men dominerar inte det segment jag tittar på.
Den faktor som jag försöker komma åt är någonstans arbetskostnaden. När tjänster i ett land är väldigt billiga och en biltvätt kostar 20 kr istället för 200 kr som i Sverige borde ju service inte vara hela världen heller.
Det är klart att du kan serva en dyr bil på billig verkstad. Min erfarenhet är mer kring hur stor skillnad det faktiskt är i servicekostnad för en märkesservice av t ex VW jämf med min frus tidigare japanska bil. Passaten var 2-3 ggr dyrare.
Vill man komma runt det kan man ju alltid serva hos nån källarverkstad som inte är auktoriserad.
Att nämna klassen premiumbil är lite grovt generaliserat. Går man in på detaljnivå och kollar konstruktionen mer noggrant (Speciellt intressant vid köp i andrahand men även andrahandsvärde) så skulle jag sätta exempelvis Volvo en klass under Audi, Mercedes och Bmw.
Min uppfattning efter lite forskande är att Volvo får sämre betyg på rosttesterna. Även konstruktionen “under skalet” är simplare på Volvon. När Tyska tillverkarna använder Bakvagnsvagga i Aluminium så kör Volvo i vanlig pressad plåt där det kanske finns smutssamlare inbyggt i något pressveck eller liknande som medför mer rost, eller bara orsakat av stenskott som blottlägger plåten.
Sådana saker påverkar också såklart körkänsla (Körglädjen för vissa) och uppförande på vägen om vi nu ska prata någon mer aspekt av premium. Just körkänsla har Bmw varit starka på. Tyska tillverkare har också varit duktiga på att leverera bra och effektiva motorer.
Volvos starka kort har tidigare om jag inte missminner mig varit bra rostskydd och bra vagnar för vårat Nordiska klimat, kanske är det tiden förbi nu med fokus på annat?
Jag har haft tre VW (Touran och 2 x Sharan), en som privatleasad, en som firma-leasad och den nuvarande som egen, köpt som 3-årig begagnad. Nöjd med helhetsupplevelsen och skulle nog mycket väl kunna tänka mig att det även blir en fjärde VW (kanske en Golf?) när vi byter ut andrabilen så småningom.
Jag gillar ”känslan” med att köra VW. Bra instrumentpanel, farthållare och så vidare. Känns väl som lite trevlig, tysk design kanske. Den bil vi har nu ligger väl lite på medelnivå i utrustning - soltak (väldigt bra för helhetsupplevelsen i baksätet inte minst) men manuellt växlad.
Bara du själv kan svara på vad det är värt för dig. Mitt råd är att jämföra kostnaderna mellan olika bilmodeller per mil. Tänk dig sedan in i hur det känns att betala exempelvis 120 kr varje gång du åker 1 mil till jobbet och sedan 120 kr igen när du åker 1 mil tillbaka hem. Effektivt sätt att bli avtänd på lyxbilar och istället söka så låga milkostnader som möjligt.
Kör förtillfället ny Porsche och har bytt mellan olika Porsche ganska flitigt under de senaste 15 åren med milkostnader alltid över 200 kr/mil. Det är extremt dyrt och ångest framkallande. Finns ingen rimlighet i det.