Premiumbil - ekonomiskt dumt?

Ekonomiskt dumt - ja.

Finns fantastisk bra bilar från 2008-2009 för 30tkr som kommer hålla i många, många år till. Gäller bara att hitta dom som ägts att gubbar som polerar varje skruv.

Är det verkligen värt 20x pengarna för att få en ”premium” bil?

1 gillning

Vad är utomlands? Elbil fungerar utmärkt i stora delar av Europa, USA, Kina. Kan för lite för att veta hur det ser ut i Sydamerika, Afrika och Australien. I Thailand finns det en infrastruktur, men det går långsamt, elbilar är dyra där pga importtullar. Har för mig att bilar från Kina är undantagna, vilket kan ge ett uppsving nu och framåt.

/H

Hela frågan handlar här om att äga och “drifta” en bil av något premiummärke i ett lågkostnadsland. För mig är själva poängen med att bo utomlands att leva i ett äventyrsland med låga kostnader. Jag ser själv inte riktigt poängen med att bo i något annat bortskämt land. Teoretiskt har jag alltså möjlighet att göra det också men jag är i dagsläget inte intresserad. Frågan är här inte egentligen kopplad till ett specifikt land och jag räknar med att bo i flera olika länder under de kommande åren.

Med lågkostnadsland menar jag ett land där en normal månadslön ligger på kanske 2000-3000 kr och där märkesverkstäder som regel inte finns. När katalysatorn lägger av stannar man till vid vägkanten, sågar av den och kör sedan vidare. Det låter kanske extremt men från ett globalt perspektiv är det nog mer normalt än den här tråkiga ordningen med ordning och reda som dominerar i länder som Sverige. Jag klarar alltså inte över höga skatter utan över höga inkomster, utbredd bortskämdhet och allmän tråkighet.

De flesta uträkningar av vad bilar kostar utgår av förklarliga skäl från svenska förhållanden. Många som bor i lågkostnadsländer kör av förklarliga skäl omkring i rostiga skrothögar. Just det hade jag nu inte tänkt mig men jag känner inte till så mycket om vilka utmaningar eller problem som kan uppstå med en premium-bil i den här typen av kontexter.

Låter som om du dock kommer flytta till ett land där en dyrare bil kommer vara stöldbegärlig.

De gånger har varit i Afrika har mina guider alltid blivit så förvånade över att vi inte har maskingevärsbeväpnade vakter vid svenska banker. Visserligen var det senast 2010. Sverige är inte bättre, jag har fått mina hjul stulna och haft inbrott i förrådet i år…

Skoda superb maxrustad kan var ett snik alternativ till en passat, jag är extremt nöjd med min. 280 hästar till trots är den ändå ingen 550 som nämnts här redan, men bekväm att ha och göra med.

Du planerar alltså att flytta till okänt ett u-land och det du oroar dig för är servicekostnaderna för en premiumbil?

Jag flytttar just nu till Kosovo och senare till andra lågkostnadsländer i eller nära Europa. Säkerhet och bilmodeller har jag haft uppe i andra trådar. Jag ställer specifika frågor för att undvika ”allmänt goda råd”. Jag är inne på att välja något enklare i första hand men vill ändå undersöka frågan om premiumbil. De flesta kollegor verkar köra premium-märken så att det skulle vara ett uppenbart dåligt val framstår som osannolikt. Sedan är det ju skillnad mellan en uppenbar skrytbil och en mer vanlig bil av bättre märke. Det är det senare frågan handlar om. Mitt intresse för bilar är i grunden inte stort men med flytten förändras mina behov i grunden. Att som jag gjort i Sverige välja det billigaste hela tiden tror jag inte blir optimalt.

1 gillning

Nästan alla bilar är en dålig affär å man går back på den… Ju dyrare ju mer förlust…
De ända bilar som har värde ökning är äldre klassiker, men de är inge bilar folk använder till vardags direkt…

1 gillning

Det finns ingen anledning att köpa en särskilt dyr bil. Premiumbilar behöver inte heller vara dyra. Då har de dock ofta högre miltal och äldre årsmodell än ”normala” bilar. Dock tenderar äldre bilar att behöva mer reparationer. Frågan är då om det i ett lågkostnadsland kan vara rationellt att äga en sådan bil.

Desto mer avancerad bil/funktioner desto mer som kan strula. Hur mycket strul orkar du med oavsett kostnad?

Observer att många moderna bilar inte går att köra med när system/givare mm strular. Då går de i “limp home mode” och går kanske bara att köra i 20 km/h osv.

Är bilar från t.ex. BMW eller Audi automatiskt ”mer avancerade” än en Skoda eller Kia? Att välja en onormalt tekniskt avancerad modell ingår inte riktigt i min plan. De fördelar jag tänkte mig var snarare att bilen skulle ha bra byggkvalitet, inte kännas ”plastig”, inte ha omoderna lösningar samt ha en bättre körkänsla än en ”normal” bil. Gällande finesser skulle det åtminstone i teorin vara plus minus noll. Jag kanske har missförstått något kring bilars konfiguration…

Det låter ju väldigt rock n roll av dig.
Tills man ser att du startat typ fem trådar om vilken bil du ska köra för att inte bli blåst ekonomiskt eller säkerhetsmässigt. :face_blowing_a_kiss:

1 gillning

Inte riktigt med på bilden här men att jag är en aning nojig över bilfrågan är sant.

När jag pratade med en kollega om bilfrågan blev det tydligt att vi hade helt olika referensramar. I hans värld var saker som sittande i långa bilköer, bilberoende i vardagen och höga kostnader för parkering normala saker som man har även i Sverige. Jag har gjort specifika val för att undvika alla sådana saker och att plötsligt behöva tänka annorlunda känns lite ovant och konstigt.

Vill du ha absolut bästa ekonomi skulle jag titta på vad som är vanligast där. För det kommer verkstaden du hittar säkert kunna laga och ha delar till. Hög sannorlikhet för gamla Tyotas.

Anledningen att man väljer premium kan såklart va skryt. Men förutom det är det för något man gillar med bilen. Man tycker om köregenskaperna, komforten, utseendet eller något annat med just den bilen. Så om du ska passa på att köra premium där det ändå är billigt. Provkör ett gäng. Så att du vet vilken bil du vill ha och varför.

2 gillningar

Vi har det rätt bra i Sverige på många sätt, särskilt om man har haft möjlighet att under lång tid lägga upp vardagslogistiken på ett sätt som passar en.
Att vara bilfri eller åtminstone biloberoende i t ex Stockholm är ju en annan sak än att fickparkera på gatan i Pristina. Men det är väl lite charmen också.

Hur mycket och var kommer du att köra?

Ser man bilen bara som något som flyttar en från punkt A till B ibland och oftast i stan så löser de flesta bilar jobbet och premium blir helt onödigt.

Kör man däremot mycket och tillbringar mycket tid i bilen börjar man också se den som rummet man vistas i många timmar. Då blir säten som passar en, bullernivå, körglädje och finesser plötsligt väldigt värt det. Mest motorväg eller dåliga grusvägar ger ju också olika val.

1 gillning

Ja, “premiumbilar” har generellt mer avancerad uppbyggnad, assistanssystem och fler “funktioner/utrustning”. (Det är en del av det som man brukar kallas premium utöver känsla och varumärke) Dvs de är mer komplexa, fler saker som kan gå sönder och dessutom dyrare delar varför de ofta kan vara dyrare att reparera. Dessutom kräver de ibland mer avancerad “verkstadskunskap/utrustning” för att kunna felsöka och hitta/reparera fel.

Premium handlar oftast mer om “upplevd detaljkvalitet” och “varumärke/image” än det du verkar tänka på som jag istället skulle kalla “teknisk hållbarhet”. Sen är premiumbilar oftast rejält uppbyggda men det innebär inte att de är mer felfria utan snarare tvärt om pga att de har så avancerad uppbyggnad.

Utifrån din beskrivning är det nog Lexus som jag tror bäst skulle kunna kombinera premium med teknisk hållbarhet som du söker. Alternativt någon större Toyota SUV.

1 gillning

Den idé jag har nu, utifrån vad kollegorna sagt, är att prioritera låg bränsleförbrukning främst av allt. Det finns ju en hel del vanliga kombi-bilar som drar lite. Det låter annars som att de klassiska premium-märkena är mindre lämpliga eller åtminstone har högre ”riskfaktor”.

Jag kommer att köra:

1. Lokalt i och omkring stan. Jag hoppas kunna åka buss till jobbet men det är inte säkert att det funkar.
  2. På utflykter runt södra Balkan, i en rad olika länder. Vägkvaliteten varierar lite men är inte akut dålig. En del tjänsteresor ingår här.
  3. Fram och tillbaka till Sverige via Tyskland och kanske även andra länder. Enkel resa är det 300 mil om man åker utan omvägar.

Vad det här blir per år har jag ingen aning om men bara redan till Sverige t/r blir längre än min nuvarande årliga körsträcka. Livet kommer att bli centrerat kring bilen i hög grad. Jag hoppas kunna slippa flyga om det inte blir akut nödvändigt.

Det är mer stadskörning och motorvägar än terrängkörning.

Ok. En premiumbil kan innebära en högre risk ja. Men kan som sagt också va värt det. 300 mil i bil kan va helt ok. Eller pest. Och det beror mer på om bilen passar en än hur fin den är.
Mitt förslag är fortfarande att provköra. Det är gratis att testa bilar. Välj vilken storlek på bil du vill ha och ungefärlig budget. Sen kollar du vad som finns inne hos bilhandlare i närheten och ger dig ut på bilprovning. Hur långt de gått spelar ju ingen roll här, för du har inte tänkt köpa dem utan bara testa modellen. Försök få in någon mil motorväg i testet om du kan. Det är ofta där skillnaden kommer fram.

Är med på bilden. När väl ”kriterierna” är satta är det nästa steg.