Premiumbil - ekonomiskt dumt?

Passat är inte premium utan det är en folkvagn.
Premium är mer highend modeller från BMW, Audi och Mercedes.

De kostar dock 800k och uppåt för en nyare eller helt ny variant.

Tror du gör det här bilköpet mycket mer komplicerat än vad det egentligen är. Är det inte bara att köpa en vanlig bil i för er lämplig storleksklass? Det finns helt säkert bilaffärer och verkstäder där. Vägarna är nog inte sämre än i Norrlands inland. Serva bilen, köp bra däck, snökedjor och reservdunk. Tuta och kör.

2 gillningar

Servade min Mercedes A-klas för ett tag sedan. Kostade 1900kr. Bredvid mig vid service-disken kom en gubbe o hämtade sin Kia pling-plong. Den kostade 4800kr att serva. Han blev nästan sur, mercedes ska ju va flott o dyrt!

Märke har inte betydelse för kostnaden, det beror på andra saker är min erfarenhet. Och Kvalité blir billigast över tid.

Oklart vad du söker utav oss här på forumet. Du har fått flera bra svar ifrån olika synvinklar och trots det verkar du inte riktigt nöjd.

Känns också lite naivt att gräset skulle vara grönare på andra sidan. Visst du får säkert ett äventyr men att resa runt i Balkan är förenligt med uselt vägsystem, korrupta vägpoliser, gränsvakter som kräver mutor, extrem värme på sommaren, gatuhundar kring gränsstationer så du inte ens kan lämna bilen i 40 graders värme och lååånga köer för att komma igenom.

Att köra så mycket bil som du pratar om kräver en modern, bekväm och pålitlig bil. Hade inte gett mig ut på det här äventyret med något annat än en helt ny högkvalitativa bil. Gärna med en stor tank och minst ~200 dieselhästar. Att förflytta sig snabbt med bil genom Europa kräver hög fart, få men bra stop med möjlighet till vila och återhämtning utan att du tappar tid. Varför färjor kan vara bra att ha med i ekvationen.

Du byter ett välfungerande samhälle med ganska god infrastruktur, allmänt pålitliga poliser och myndigheter mot ett litet fattigt helvete på Balkan. Finns inget glamoröst med det och tycker inte du ska förakta Sverige och romantisera situationen i U-länder.

2 gillningar

Jag tycker att jag fått bra svar överlag. Sedan blir det alltid ett inslag av ”blandade goda råd” och att diskussionen blir lite av ett självspelande piano. Min tanke är som regel att, oavsett ämne, försöka ta en avgränsad fråga i taget.

Jag har ingen avsikt att ”glamourisera” någon särskild plats. Det är helt sant att samhället är smidigare på en mängd sätt i Sverige. När jag bodde i Belarus för länge sedan gick ibland hela dagar åt till att sitta i köer för att få olika meningslösa stämplar på någon lapp. Om jag skulle ha sådana villkor för mitt liv ”på riktigt” skulle jag med all rätt vara arg på det. Som gäst i det samhället kunde jag förhålla mig lite annorlunda. Det fanns ju goda möjligheter att sitta och småprata med andra som satt i kön. Det var ofta trevligt och hela samhället var ju ordnat så att både jag och andra hade tid att sitta där. Jag såg på det hela mer som något lite exotiskt och roligt som man fick göra det bästa av. Det var en bra och vinnande inställning.

Överlag har man som ”rik västerlänning” helt andra villkor när man lever i något fattigare land, än de flesta invånarna i landet. Teoretiskt kan man förstås jämföra allt med Sverige men jag tror mer på att försöka vara tacksam.

I Belarus brukade jag besöka skolor via olika bekanta. Syftet var att prata engelska med eleverna som i de flesta fall aldrig träffat en utlänning tidigare. Det var alltid roligt att göra sådana besök och jag fick många kluriga frågor. En vanlig fråga handlade om skillnader i mentalitet. Jag hade där en standardhistoria om en dag när bussen inte kom. I Sverige skulle det leda till att människor blev upprörda och började svära, ringa olika nummer och skriva insändare i tidningen. I Belarus skulle man istället konstatera att ”Nähä, den kom inte idag” och sedan gå hem igen. Berättad med lite inlevelse brukade den här historien skapa gapskratt.

1 gillning

Läs de två fetmarkerade bitarna igen.

1 gillning

Tacksamhet är relativt i den här frågan. Man jämför efter sina egna förutsättningar.

De allra flesta stiger inte på bussen för nöjets skull utan den används som ett redskap för transport. Bussen har ett syfte, en samhällsfunktion och ifall den misslyckas med sin uppgift påverkar det samhället genom att individer inte lyckas leva upp till sina åtaganden. Varje dag stiger människor på bussar för att förflytta sig till olika platser och utföra relativt viktiga uppgifter. Några kanske ska hämta sina barn på dagis andra är på väg till flygplatsen och någon tredje har väntat i sex månader för att få träffa en doktor i vårt förträffliga vårdsystem… Andra kanske är doktorer som blir fyra timmar sena till jobbet och bara lyckas hjälpa hälften av de man kunde ha gjort ifall bussjäveln var i tid.

Man kan inte bestämma ifall människor har rätt eller fel att vara förbannad på en utebliven buss utan att veta deras förutsättningar och hur det påverkar individen.

Skillnaden mellan bussar som är tillförlitliga och de som uteblir är ordning och kaos. Försök inte att romantisera kaos och att det finns något charmigt i en banal sak som en försenad buss. Tänk på individerna.

Varför ska du vara tacksam för att en buss inte lever upp till standarden vi betalar för? Det är som att beställa mat på drive-in hos exempelvis McDonalds. Du betalar din hamburgare och upptäcker att du bara har fått en halv burgare. Vissa skulle vara tacksamma för att de fick mat överhuvudtaget andra skulle bli förbannade för att att de hade betalat för en hel och blivit blåsta på den uteblivna halvan.

Om folk lovar A och levererar B så har du igen skillnad mellan ordning och kaos. Finns inget romantiskt i kaos.

:smiley: :joy:

Det verkar som att du missförstått vad frågan handlar om här. Historien om bussen var en enkel illustration av hur det är, inte i sig något påpekande om vad som är rätt eller fel. I samhällen där saker går långsammare och är mindre tillförlitliga är det, krasst sett, så att förväntningarna är anpassade till det. Problemen finns där förstås men det finns en allmän förståelse för det. Sedan finns det förstås skarpa lägen där någon dör för att ambulansen inte kommer fram, för att någon alkis ligger och sover på övergångsstället. Dessa skarpa händelser är ändå en liten del av alltsammans.

Jag skulle själv dela upp det hela i ett mikro- och ett makroperspektiv. Om frågan är vem jag vill ha till granne så föredrar jag helt klart den som är tacksam och accepterar alla världens dumheter. Jag sitter gärna i bastun och tar en öl med den grannen. Om jag däremot ska leva mer permanent i ett samhälle så föredrar jag helt klart modellen där alla blir enormt upprörda över småsaker. Det skapar i förlängningen ett bättre samhälle även om alla dessa upprörda bortskämda personer på individnivå ofta kan vara ordentligt jobbiga.

För att återgå till historien om bussen så är det också så att samhället anpassas till hur saker fungerar. I Sverige kan den där doktorn som ska in och göra en viktig operation ta bussen. I andra länder vet han att det inte går och tar bilen istället. Bussen blir i någon mening en bastion för fattiga pensionärer som ska in till marknaden och sälja hemodlad potatis eller liknande. Går inte bussen idag får det väl bli imorgon istället. Det här är givetvis inget recept på ett bra, välfungerande samhälle men det är en intressant verklighet att leva i.

Vad handlar det om? Vilka frågor har du inte fått besvarade?

Inget alls vad jag vet nu. Skulle någon annan fråga dyka upp blir det nog i en ny eller annan tråd.

1 gillning

MB A-klass, Bmw 1-serie, Audi A3
Du menar att A-kass inte kvalar in som premium i detta segment??

Jag antar att det var vad Carlf menade, lite kul var det i alla fall. :slight_smile:

Skulle gärna ha en A45, verkar riktigt kul och busig men kanske inte uppfyller den allmänna uppfattningen om en premiumbil även om den säkerligen är dyr som tusan.

Säkert (rolig felstavning förresten :slightly_smiling_face:), men segmentet i sig är väl kanske inte vad man normalt associerar med premiumbil.

A-kass! :rofl: Fasen jag har fått en billig kina kopia.
Skulle blivit misstänksam när instrumenteringen var med kinesiska tecken…

Nej att åka småbil är inte premium, får väl hålla med.
Om inte den går på EL! Då vill folk betala 650’ för en golf bil. Men den diskussionen ska vi nog inte väcka upp igen:)

Checkar ut nu innan det blir fler tokiga felstavningar
Trevlig helg

Det låter som att bilen blir en stor del av tillvaron och att det därmed kan vara skönt att åka med god komfort och bra hastighet på motorvägen.

Om en sån här inte blir för skrytig för att det ska kännas bekvämt skulle jag kika på den:

Men det är en tuff avvägning, desto mer funktioner/finesser och elektronik- desto mer som kan gå sönder (och inte lagas med silvertejp/skruvmejsel/hammare). :slight_smile:

A-klass? Är inte det en sån bil som intar framstupa sidoläge så fort det dyker upp en älg på vägen? Just älgar finns inte på Balkan men däremot en hel del annat.

Tror det är något sådant som en kollega där nere just skaffat.

1 gillning

Kör en V40 D3 2016
Har fast servicekostnad på 216 kr/månaden.
Med dagens dieselpris, skatt(1100),försäkring så landar månadskostnad på2350kr räknat på 1500 mil.
18,80 kr/mil är min totala utgift
Inte så dyrt va?

Det är ju så dyrt med dieslar att man måste byta till en elbil nu? :joy:
Inköp
Skatt
Service
Laddning etc=:moneybag::moneybag::moneybag::moneybag::moneybag:

Jag satte kaffet i halsen av din ursprungliga beskrivning att Merca ska vara ”flott och dyrt”. Ja kanske, men inte i dvärgbilssegmentet. Därmed inte sagt att A-klass är en tråkig eller dålig bil på något sätt, den är väl tillsammans med sina tyska konkurrenter bland det trevligare i segmentet. Men ”flott” vette faen. :nerd_face: