Då jag faktiskt varit i närheten av frågeställningen inför en operation kan jag svara hur det blev för mig.
Fyllde i vita arkivet med mina önskemål. Dokumenterade alla viktiga sajter och dess konton/lösen. Skrev personliga hälsningar till nära och kära och då insåg jag att man kan alltid tillbringa mer tid med sin familj.
När allt gick bra så var det rehab och då bestämde jag mig att vara mer positiv och inte gnälla på struntsaker. Givetvis umgås mer med familj osv.
Två år senare så är jag tyvärr tillbaka (lite) i tänket som jag hade innan sjukdomen - gnäller på folk som inte sätter på blinkers eller står på fel sida i rulltrappan. Däremot försöker jag strössla fler komplimanger och uppskattnig till människor runt mig.
Konstigt nog kämpar jag ofta med frågan “vad är meningen med allt”.
Det låter som en eftersträvansvärd livsfilosofi. Som neurotiskt lagd lever jag själv efter devisen; ångrar det mesta jag gör och ångrar allt jag inte vågar göra. Sen kan jag själv tycka att grubblerier inte alltid är av ondo; att reflektera över varför något blev fel samt hur jag ska undvika göra samma misstag igen i framtiden i bland kan vara av godo. Det är väl det som kallas för postmortem.
Det får mig att tänka på en parafrasering av Sokrates:
“The unexamined life is not worth living, but the the over-examined life is not not much better.”
Ingenting. Resan har varit intressant, minst sagt. Jag har efterlämnat en stor pengasäck och 3 underbara ungar. Är överlag väldigt nöjd med de olika delarna i mitt liv.
Samma som idag, men antagligen skulle jag uppskatta det mer än jag tänker på idag. Kvalitetstid framför kvantitet. Det gäller alla delar av livet.
Den enda förändringen jag egentligen vill göra, är att fokusera mer på motion&hälsa samt att köpa ett hus med tillhörande mark&skog, men jag håller ögonen öppna för det nu också.
Tillägg: Det finns en sak jag skulle vilja göra. Idag jobbar jag väldigt mycket, för det ger mig någonting. Jag skulle vilja dela upp jobbandet i olika branscher och yrken för att komma bort från den ibland monotona branschen jag är i.
Varit friare med anställningar och haft hos flera olika arbetsgivare samtidigt. Med tanke på min goda ekonomiska situation, så kanske det är läge inom närmsta framtid att kolla på diverse lösningar angående det här.
Utöver ovan längtar hela jag, till ett liv med mer ”jobb” i form av förvaltning av mina egna tillgångar. I form av hus, mark&skog.
Att jag jobbade så länge på ett jobb jag aldrig riktigt trivdes på.
Säga upp mig och söka ett nytt roligare jobb.
Nu äntligen har jag kapital och mod att förändra min situation.
Jag funderade på det häromdagen vad som hindrar mig att leva mitt drömliv för det är ganska simpla saker, god mat, läsa böcker med en kelen katt i knät, umgås med nära och kära, måla.
Jag kommer nog ha tid att jobba lite också. Och hinna med och ha råd med mitt drömliv.
Jag ångrar att jag inte har testat att jobba med andra saker än läraryrket. Jag har aldrig trivts, men tänkt att jag inte vet vad jag ska göra istället. Och under tiden så går tiden.
Jag skulle försöka ta reda på vad jag kan tänka mig att arbeta med istället. Kanske gå till en coach och börja undersöka andra vägar.
Rädsla för att inte hitta ett alternativ jag skulle trivas med. Rädsla för att inse att det inte finns ett yrke där jag skulle trivas bättre, att jag är dömd att vara deppig och missnöjd oavsett sysselsättning.
Men också en oro för ekonomin. Jag har kämpat hårt för de slantar jag har, och det skulle kännas jobbigt att behöva pausa sparandet eller till och med börja ta av det under tiden jag klurar på vad jag ska bli. Jag är nog hård mot mig själv och känner redan att jag ”ligger efter” och inte befinner mig där jag vill vara ekonomiskt. Så då unnar jag mig inte att använda mina pengar.
Det lät ju sorgligt allt det här när jag läste igenom det
Grundskolan och att jag inte kom igång med arbete, projekt och erfarenhetsbank tidigare.
Genomföra ett antal projekt.
Saknar perfekt kunskap (inte sådant från grundskolan ) om hur världen funkar. Det gör att projekten visar sig orealistiska eller att jag prioriterat fel bland dem.
Länkar till en annan tråd i forumet där det diskuteras om man ska byta karriär eller inte, och de farhågor som den frågan väcker. Hoppas att det kan vara till någon liten hjälp.
Att uppfostran jag fått: fina flickor flirtar inte visar sig vara helt fel. F-k! och jag var för feg/rädd/stel/kontrollfreak för att flirta/bli förälskad efter separationen trots det fanns mutual intresse. Och att jag önskar att slutade jaga framgång mycket mycket tidigare.
Låta mina känslor sväva ut och bli förälskad! Och att ta med mina barn på deras önskeresa. Som jag än så länge har nekat dem.
Jag är mitt varumärke och mitt renommé är största hindren, som sitter såklart i huvudet på en🫣