Prisbasbelopp för 2023 fastställt: 52 500 kr

Kan nog bli kaos i vilket fall då båda blocken har partier som står långt ifrån varandra gällande ekonomisk politik. Om det då inte finns resurser till alla parters hjärtefrågor kommer det bli konflikter,

1 gillning

Egenföretagare likt min egen sits kommer betala mer skatt iom taket höjs.

Jag ser i vilket fall fram emot en löneökning på 4916kr/månad :slight_smile:
Förvisso är det väl tyvärr så att det är justerat efter nuvarande inflation, så reallöneökningen blir väl närmre 2%.

3 gillningar

Vilken grundlön har du räknat på då? #honsominteorkarräkna

Skattetak 2022:
554 900 /år
46 241 /månad

Skattetak 2023:
613 900 /år
51 158 /månad

Från årets skattetak på 46 241 till det nya 2023 på 51 158.

Eller bara förändringen på 59000/12 = 4 916 :slight_smile:

För att förtydliga: Jag tar ut lön till skattetaket ur mitt egna AB för att slippa betala statlig skatt. Så varje år bestäms min lön av brytpunkten. Totalen efter skatt resulterar på ett ungefär 3500/månad extra.

2 gillningar

Ah :slight_smile:
Tackar! Och jag som är en vanlig anställd med en månadslön på ca 66’, blir det ca 1500 i månaden då?

Nja, det borde bli ganska exakt 983,2kr/månad.
På 4916kr kommer du betala 20% mindre skatt (Statliga skatten). Så om inte jag räknat helt galet så kommer du få 4916*0.2 = 983,2kr extra varje månad.

2 gillningar

Tackar! :grin:
Förstod inte riktigt hur jag skulle räkna…

Nah, ca 1500 kr månaden extra blir det för @TheFlorimell se tabellen jag länkade ovan.

Du måste även ta med att brytpunkten för försämring av jobbskatteavdraget flyttas.

5 gillningar

Aha, vill du visa hur uträkningen ser ut?

Jag vet inte riktigt vad jag letar efter :slight_smile:

Inte enklaste beräkningen men se skatteverkets beskrivning,

Källa.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2940.html

2 gillningar

Det är helt galet system alltså och förstår alla ekonomer som vill förenkla beskattningssystemet. x.x

2 gillningar

Blir intressant att se vad facken och arbetsgivarna kommer överens om för löneökningar!
Detta får stor påverkan på skatteintäkter, bostadspriser etc

1 gillning

Noterar att garantipensionen höjs väsentligt mer än vad skatten sänks på låga pensioner. Det blir svårt att upprätthålla “respektavståndet” mellan dem som jobbat kanske hela livet med låg lön jmf med personer som betalat in 0. Får vi se en “Nooshi-skatt” på garantipensioner nu? :smiley:

3 gillningar

Jag brukar ändå tycka att jag har koll på och/eller iallafall förstår hur saker funkar, men det där ser bara jobbigt ut att räkna på. Tur att löne och bokföringsprogrammet sköter det där automatiskt :rofl:

1 gillning

Tycker inte alls att man behöver se det som ett skämt.

Det är svårt att se det som annat än udda att en bekant till mig som är fattigpensionär får typ 800 kr mer i månaden av det här (bra, då han inom kort är nära att bli renovräkt), men jag som höginkomsttagare får en tusenlapp, och alla de jag känner som tjänar “medianmycket” (dvs under 45 000 kr/mån) får ingenting. Majoriteten tillhör ju de i mitten, konstigt att inte supporta majoriteten mer. Åas bra att konsumptionen inte går upp nu i inflationstider…

De med bolån, en stor massa av svenska befolkningen, får ha kvar ränteavdraget. Så i viss aspekt har den gruppen supportats länge. :thinking:

Likaså alla med bränslebil supportas med “rabatt” på bränslet, det är troligen en ännu större del av Sveriges befolkning än som har bolån.

Så mitten får en del redan, men kanske att det plockas bort eller försämras i framtiden. :see_no_evil:

1 gillning

Höginkomsttagare har i regel oftare bolån, och ofta betydligt högre bolån :slight_smile:

Gissa vilka det är som disproportioneligt ofta kör Range Rovers som drar 1.3 liter milen? :wink:

Stämmer, men även de med medianinkomster har bolån, så de får också lite fördel, om än inte lika stor som höginkomsttagare. :blush:

Men det är cirka 85% av Sveriges bilar som går på bensin/diesel, så även de med stadsbilar som drar 0,4 liter milen får rabatt. :yum:

Man måste ju titta på helheten, inte bara resultatet av en enstaka automatisk uppskrivning av brytpunkterna…

Vi kanske inte ska ha brytpunkter alls då? Lika procentuellt skatt för alla? Eller ska vi ha ett system där alla får 15 000 kr/mån kvar efter skatt oavsett inkomst?

3 gillningar