Denna tråd har väl en något missvisande rubrik då det väl inte finns några icke privata sjukvårdsförsäkringar. Men på det temat har jag en annan närliggande fundering, borde man kanske skaffa sin sjukvårdsförsäkring som privatperson snarare än genom sin arbetsgivare som väl är det absolut vanligaste?
Skälet är något som många (inkl mig själv), sällan tänker på, karenstider. När man byter sjukvårdsförsäkring, vilket ofta sker i samband med att man byter jobb osv, så brukar man vad jag vet för det mesta göra så med karenstid. I praktiken att man normalt inte kan söka hjälp och ersättning för sådant man sökt vård för eller behandlats inom en tidsperiod, vilket verkar vara 12-24 månader i normalfallet. Kanske inte så stort problem om man är 25, men kan vara det om man börjar komma upp lite i åren. Som jag förstått det krävs det inte alltid några operationer eller så utan kan räcka med någon form av återbesök så nollställs räknaren igen.
Nyfiken kring hur ni övriga resonerar här och i vilken mån det kan vara smartare att teckna en faktiskt privat sjukvårdsförsäkring, i synnerhet nu när det väl dessutom är förmångsskatt på den via företaget.