Private Banking, Robotar eller en egen portfölj?

Hej!
Jag fick ta del av ett större arv i våras började då min resa att förstå och lära mig kring långsiktigt sparande på avancerad nivå. På grund av situationen blev Private Banking i en storbank valet vid det tillfället.
Banksäljarens förslag var trots allt bättre än ett räntekonto.
Jag behövde dessutom tiden till att lära mig och efter ett par månader hittade jag hit.

Att stanna kvar i den aktiva förvaltningen verkar bli mer och mer osannolikt. Det är relativt dyrt även om PB-säljaren lovar att slå index efter alla avgifter är betalda (nej, det har än så länge inte hänt). Dessutom verkar deras viktning av marknaden ligga skevt i förhållande till vad de flesta skriver i detta forum (cirka 50% Sverige).

Samtidigt vill jag försöka hitta ett bra val att flytta till, jag vill inte göra ett panikval när jag byter.

Jag har tittat på Lysa & Opti och är rätt sugen på att bara “flytta allt”. Tidshorisonten är 10år+ på det som ska förvaltas, det passar mig personligen bra, jag jobbar i IT branschen och känner en trygghet kring affärsmodellen. Jag litar mer på maskingkod helt enkelt och gillar kopplingen till forskningen.
Jag har inget större intresse att pilla med olika fonder och jag kommer inte Googla kring och suboptimera och byta fonder en gång i månaden.

Samtidigt, om man tittar på t.ex. Avanzas Portföljgenerator eller tråden om bästa fonderna per bank så börjar inse att det är något jag kan hantera själv.

Varför inte byta från PB till 80% Globala indexfond och 10% svenska indexfonder på samma bank som jag har nu?
Är det verkligen någon större skillnad mot Lysa eller Opti? eller är det “dåligt” att sitta kvar i en storbank? Vad tillför t.ex. en flytt från Storbank till Avanza i ett sådant scenario?
Jag inser att desto mer jag sitter här på forumet, desto mer komfortabel är jag att göra en ombalansering någon gång per år.

Stort tack för detta forum, vilken guldgruva det är!

3 gillningar

Jag vill inte kapa denna tråd men jag har funderat i samma banor (som i trådens titel) efter följt forumets råd kring avsnitt 374 Hur rik är svensken?

I kommentarerna lyfts åsikten att “rika människor” knappast är kunder i Nordet eller Avanza, de har med stor sannolikhet PB hos konkurrenterna".

Om så är fallet, om någon vet, hur stor förmögenhet ska man ha för att Nordnet och Avanza helt plötsligt inte räcker till? Och vad är det konkurrenterna kan erbjuda som inte Nordnet eller Avanza klarar av?

1 gillning

Exakt så gjorde jag efter några år med PB som inte levererade. (80/20)
Nu betalar jag ungefär 1/3 av vad jag gjorde innan i avgifter, vilket i kronor och ören för mig var en ansenlig summa.

Kolla dock upp vad du får betala för dina tänkta fonder i storbanken mot avanza. (om du bara tänkt 2 olika fonder så är det ingen mening att kasta dig in i lysa enligt mig)

2 gillningar

Det enda argument jag sett för att använda fondrobotar som jag ser som värt att beakta är att de ska minska beteenderisken. Annars går det ypperligt med valfri billig marknadsviktad globalfond på valfri bank som tillhandahåller en sådan.

2 gillningar

Det en bank kan erbjuda skulle väl möjligtvis vara att dom är just en bank.
Med stort kapital investerat via en riktigt bank, så får man garanterat en skönare kontakt med banken än om man bara använder den som en mellanhand för utbetalningar från Avanza.

1 gillning

Tack för återkoppling. Jag kan nog tänka mig 3 fonder för den portfölj jag väljer. I slutändan blir det cirka 1% i skillnad mot de avgifterna de har i PB upplägget och det är en stor summa pengar hos mig med.

1 gillning

Med Private Banking blir du bjuden på lunch och du får inbjudningar till evenemang och andra saker som “ingår”. Men speciellt mycket bättre förvaltning verkar det inte vara.
Det finns andra saker som kan vara lockande om man äger företag eller har andra behov, men det har jag ingen personlig erfarenhet av.
En del gillar “lyxkänslan” och att få tillgång till rätt personer och det är väl säkert ok men det är absolut inte gratis.

Intressant, precis min fundering. Jag är också PB-kund, hos samma bank som det verkar, och har ett möte i veckan för att diskutera fortsättningen.

2 gillningar