Privatuthyrningsstrategier

Det är väl bättre att kolla de här sakerna med Skatteverket än att sätta igång en debatt baserad på gissningar.

Min poäng är att det inte finns någon formel utan att det är intentionen som är det centrala. Sedan kanske någon har hittat på en ovanligt trovärdig berättelse som gör att just två månader utan hyresgäst får godkänt. Jag utgår här ifrån att alltsammans bara är fejk och att det handlar om simulera ett eget behov.

Skulle en massa personer börja använda samma smarta berättelse skulle den sannolikt få underkänt eller följas upp mer noggrant. Det är därför ingen bra idé att dela med sig av sin smarta modell, om man nu har en.

Den nya utredningen medför en del förtydliganden och förenklingar. Vissa av dessa handlar om privatuthyrning i allmänhet och vissa om vilka regler som BRF:er får ställa upp. Jag har så långt uppfattat att ”barns framtida behov” handlar just om BRF:er. Det finns rimligen inget hinder att hyra ut ett småhus som är tänkt för barns framtida behov idag. Dock tror jag inte att det skulle möjliggöra längre uthyrning än de normala fyra åren.