På vissa bitar tror jag Gary har rätt.
Hans syn av världen är också speciell, då han levt i både tokrika miljöer, har hanterat enormt stora summor investeringar, har rätt galna studieresultat och dylikt, har vuxit upp i en låginkomstfamilj och är idag Fire.
Så hans tid och hjärna läggs gissningsvis på att försöka få vågskålen att tippa aningens till förmån för alla, inte bara top 0.2% av världens rikaste. Sen fattar han att vi behöver hushålla med jordens resurser.
Vi vet att vi i Sverige konsumerar och lever upp resurser motsvarande cirka 4 planeten jorden, på global nivå ligger vi på 1.7.
När jordens resurser begränsas, som vi börjar se nu, så kommer än mer människor bli resurser.
De rikaste, kommer ha möjlighet att köpa sig frihet från resursbrist, detta ser vi också idag.
Har Gary en agenda?
Ja!
Har han fel?
Troligen inte, i stora drag, om man frågar mig.
Att börja ta lite mer skatt från världens multimiljardärer och sen använda pengarna klokt. Skulle troligen göra värden bättre och mer lönsam för många.
Tror jag det kommer hända? Nej. Se bara på miljardärerna som håller hand och kappvänder ihop med världens största ledare. De vet att de behöver hålla sig väl med makteliten, men de glömmer att ultimata makten kan finnas på annat håll.
Sen får han det att låta som att sprida ut sitt sparande och sin konsumtion över hela ens livstid är fel. Jag kan tycka det är fullt rimligt. Att inte spara, speciellt i UK och vissa andra länder, kan lätt bli ett tragiskt livsöde. Sen att spara för mycket, kan vara slöseri med ens tid. Men älskar man sitt jobb, så är det en bra vinstlott.