Prognos för hösten - bedömare säger att det ska sjunka ytterligare 20-40 %

Absolut. Äger både ETH och BTC nu. :joy:

4 gillningar

Jag tror på dig. Men fattar inte vad de förkortningar betyder :grin:. Det är säkert något bra :+1:

1 gillning

Jacke fattar iaf den mer komplicerade SE0005188836 :joy:

5 gillningar

@Jakke har faktiskt berättat att en gång när han skulle logga in på Avanza med sitt personnummer så slog han in 0005188836.

9 gillningar

You either die a hero, or live long enough to become a villain. :joy:

4 gillningar

det kommer helt klart ett ras när räntorna höjs i USA i år.

1 gillning

Du tror inte att det är inprisat redan när höjningarna kommer?

nej, det är ingen som vet det och det spekuleras vilt åt olika håll.

Men motsäger du inte dig själv här då?
Eller skulle det första påståeendet egentligen vara “det kommer helt klart ett ras om räntorna höjs [mer än förväntat] i USA i år”?

5 gillningar

Tilläggas bör att jag även tagit med en del Amerikanska investerares oro för dollar som betalningsmedel i framtiden.

Kanske mer av förflyttning till andra valutor guld silver och kryptovalutor som betalning.

Vissa är även oroliga för vilka konsekvenser alla de ekonomiska sanktionerna kommer att få på sikt.
Även fast syftet är gott.

Detta kan även ytterligare öka intresset för guld silver och kryptovalutor.

Hur skall centralbankerna stävja inflationen utan att knäcka marknaden?

Detta är ju väldigt komplexa problem var och en för sig men sammantaget gör det att det blir väldigt osäkert för en lekman och säkert även för proffs.

Kan en dellösning vara att koppla värdet på Euro Dollar kronan mot guldet som pappersedlar en gång i tiden var?

Tyckte mig läsa att djävulens lakej gjort så med deras/sin valuta.
Dessutom har de samlat massor av guld.

Hur som helst Jag hoppas klokare människor en jag kan lösa denna komplexa ekvation.

Själv Blev jag vara väldigt försiktigt som jag redan skrev.

Hoppas ni får en fin helg!

PS
Ursäkta slank med ett stavfel eller två. Skrev för fort.
DS

Besvarar själv det jag frågade om att låsa valutor mot guld.
Det verkar inte ha fungerat så bra historiskt.
Jag borde inte frågat utan läst på själv.

1 gillning

Det är hyfsat inprisat redan skulle jag gissa… Allt annat än 50 baspunkters höjning kommer få kursen att reagera…

https://www.cmegroup.com/trading/interest-rates/countdown-to-fomc.html

2 gillningar

Hej! Skriver vidare här om “mina” spekulationer om guld mm i från våras.
Enligt:

Tyvärr är fysiskt guld svårt att förvara säkert för de flesta.

Men ytterligare en indikation om värdet att inneha lite guld?

Har det någongång inte varit??

Investeringsguld täcks i regel av hemförsäkringen så den biten är inget problem. Se bara till att ha kvitton och gärna lite bilder också.

1 gillning

Det är inga hemligheter att Kina och Ryssland har sålt av sina USD och gått över i guld, just nu kanske inte det absolut smartaste när dollarn håller på att döda alla andra valutor, men guldet är vad det är… Ingen som kan trycka mer och skapa inflation på samma sätt som det går att göra med fiatvaluta…

1 gillning

Jo det det har nog alltid varit en trygghet för somliga.

Jag spekulerade nog mer vidare om det skulle bli en vidare koppling guld kontra valutor och även mot krypto runt om i världen mm.

Enligt länken jag skickade så är det eventuellt på gång stora saker inom området.

Om det nu inte är någon form av propaganda eller desinformation förstås?

Orsaker att jag misstänkte desinformation är på grund av världsläget och att guldet stigit så förhållandevis lite om nu så stora uppköp skulle gjorts?

Men och andra sidan så är Kina och Ryssland två av de större guld exportörerna och de har mycket guld de kan spara/lägga undan internt utan att det påverkar världsmarknadspriser?
Innan de själv så önskar?

Eller rättare sagt hade kunnat lägga undan…

Valde att skriva vidare på denna gamla länk.
Kommer även troligen att uppdatera vid årsskiftet hur “mina” övriga spekulationer över kursutveckling med mera gått.

Skrev i en annan tråd att jag troligen kommer att börja köpa lite aktier och fonder igen när Riksbanken i Sverige och USA meddelar att de ska sluta med räntehöjningar.

Vänligen

Veikka

Uppdatering: Något som troligen kan få fart ordentligt på svenska aktier igen är när fler amerikanska investerare inser hur mycket det svenska aktierna sjunkit i dollar
Exempelvis Volvo AB som är ett gediget bolag.
Vid årsskiftet fick amerikanska investerare betala cirka 23 dollar för en aktie.
Nu kostar Volvo AB CA 15 dollar.
För en amerikansk investerare har Volvo AB sjunkit med cirka 35 %.
I Sverige har aktien sjunkit med cirka 21 % i kronor.

Bortsett till omvärldsanalys i övrigt.

Så borde detta vara en stark köpsignal i USA.
Personligen är jag fortfarande för feg och kommer kanske missa tåget men jag ska fortsätta med min inslagna linje att köpa först när Riksbanken och Fed slutar höja räntor.

Jag har kämpat för hårt för mina små besparingar.

Hade jag haft tidigare aktievinster som skvalpat, då hade min inställning varit annorlunda.

För de modiga investerare som har pengar de har råd att förlora (i värsta fall) så är det nog inte fel att köpa Svenska kvalitets bolag.

1 gillning

Bara tänk på att börsen brukar reagera före den faktiska ändringen händer. Risk att du missar mycket av uppgången om du tittar bara på när det händer.

Månadssparande i globalfonder kan vara ett bättre alternativ om du är försiktig :slight_smile:

Går börsen ner så köper du billigare typ.

6 gillningar