Roger Akelius bailade tydligen just ut Rutger Arnhult från Castellum med ett aktieköp på 4.6 miljarder. Så där har vi i alla fall en person som uppenbarligen inte verkar tro att börsen ska ned några ytterligare 20-40% än på ett tag.
Tack för era svar. Jag gjorde rätt i att sälja i våras. Efter att jag tog till mig råd från Usa Då slapp jag se mina pengar sjunka med 20-30%.
Då skrev jag att jag tänkte börja köpa nu i höst eller vinter.
Jag är ju som jag skriver lite feg.
Bland annat hade jag på bevakningslistan Fortum.
Hade till och med sagt åt ett par släktingar i höstas (21) att Fortum kommer att bli ett bra köp men att man ska låta den Bottna först.
Jag läste nyheter om att tyska staten köpte ut uniper. Ändå tvekade jag och missade en uppgång på cirka 45 %!
Nu börjar jag fundera på om det är dags att börja månadspara eller om jag ska vänta till räntorna börjar sänkas.
Ni har nog rätt i att sådant sker i förväg.
Jag tar tacksamt till mig era förslag.
Kanske skall jag börja månadsspara i stabila svenska företag likt Volvo AB med flera.
Volvo håller på och göra en bra omställning till el och vätgas så det borde vara ett klassiskt bolag som även ska klara framtiden.
Tack.
Vänligen
Veikka
Plus allabolag Sverige index känns mycket bättre tryggare val långsiktigt ![]()
+ billig global indexfond
. Det är riktigt bra sätt för att slippa grunda hur man ska tajma börsen hela tiden
. Automatisk månadssparande och följa börsen både upp och ned långsiktigt. Det är så man sparar på börsen. Allt annat är ett spel som är inte lätt att vinna långsiktigt
.
Tack för tipset.
Skall läsa på om fonden.
Eller så ser han konsolideringsvinster av att äga en del av Castellum på sikt som är
värt mer än eventuell nergång i det nära tiden.
Man ska nog vara lite försiktig med att dra den slutsatsen, det är väldigt mycket slump inblandat, så det går inte att säga om beslutet var bra eller dåligt bara på grund av att utfallet blev bra.
Tack för svar. Jag är som sagt tacksam över de råd jag fick från USA. Samt tacksam över de råd jag får här i forumet.
Sedan sorterar jag och gör en egen bedömning om jag skall följa råden eller inte.
Jag hade tur eller goda rådgivare som gjorde att jag slapp följa med i denna nedgång.
För mig är det viktigt att ta till sig råd från sådana som kan mycket mer om finansvärlden.
Jag insåg detta och försökte sätta mig in så mycket som möjligt innan jag placerade mina små besparingar.
Nu försöker jag ta till mig goda råd igen om när jag skall börja köpa igen.
Tog till mig era svar och justerade min köp strategi.
Inser att det är svårt att pricka botten.
Köpte lite Volvo B idag. Skall månads köpa Volvo och kanske fonder tills Riksbanken och Fed meddelar att de skall sluta höja räntor. Då skall jag köpa för resterande jag tänkt/vågar investera.
Det svåra med att tajma börsen är just att man måste ha rätt mer än en gång. Det räcker inte att bara komma ut i tid, man måste in igen också.
Tack för svar.
Orsaker till att jag åtminstone försöker köpa något så när rätt denna gång är att jag fick lös pengar i en tidpunkt när det inte var rätt (kändes rätt) att köpa.
Det viktiga för mig var att jag inte köpte på den absoluta toppen.
Min avsikt var att köpa så nära botten som möjligt.
Har som jag skrev insett att absoluta botten går inte eller är svår att pricka.
Det är flera analytiker i USA som tror att det är fortfarande är fortsatt risk för nedgång. En del är väldigt pessimistiska. Hoppas att de inte får rätt.
Hursomhelst när jag insåg hur billiga svenska aktierna har blivit för amerikanska investerare bestämde jag mig för att börja köpa lite Svenska aktier och kanske fonder igen.
Det borde finnas en hel del investerare i USA som söker avkastning utomlands.
Den starka dollarn gör att det blir rea på rea på Svenska tillgångar.
Vilket även Akelius tydligen nyttjade.
Det är sån obalans i världen så jag har inte riktigt någon aning om hur mycket det kommer att sjunka ytterligare eller om det är nära botten.
För mig är det ok att jag som skriver inte köper när det är som dyrast/topp och köper någon dag när det är rea.
Jag köper bara för det jag har råd att förlora.
Jag resonerar att vi är ju tillsammans i forumet för att bli rika tillsammans och då anser jag att det är lika viktigt att kunna bromsa som gasa.
Nu har jag släppt bromsen och börjat köra framåt igen.
Dock krypkörning än!
Det går ju att tajma börsen genom att månadsspara mer när den är “lägre” och mindre när den är högre… Det tycker jag är ett fullt tillräckligt drag…
Tack för svar Ola.
Det tror jag är en bra strategi.
Sedan kan man kanske köpa mindre av amerikanska aktier och fler svenska de månader när dollarn är stark mot kronan?
Själv resonerar jag att de se månadssparar köper automatisk och behåller indexfonder 10-20 år klarar sig bäst långsiktigt. Det med bromsa och gasa är sällan bra strategi för att lyckas långsiktigt. Inte så lätt bli bättre än snittet. Inte många från den här forumet eller någon annan forum som skulle klara av det bättre än att sitta still i båten med automatisk månadssparande.
. Sedan den där att investera så mycket man har råd att förlåra blir lite svårt när man har många miljonär i Isk , men på 10-20 årssikt blir kite svårt förlåra mer än vad man har satsat månadsvis eller lagt in störra summa pengar. Viktigast är bara sluta spela på börsen och börja spara i breda indexfonder. Då blir det allt mycket lugnare långsiktigt ![]()
. Spara rätt i tryggaste globala indexfonder och aggera efter forskningen brukar hjälpa till för att lyckas på börsen långsiktigt. Broms och gas behovs nästan aldrig på börsen om man vill känna sig lugn förutsatt att man sparar långsiktigt ![]()
Här har du allt enkla hur man ska spara rätt på börsen och komma igång smidigt
. Här finns allt hur man blir rik på börsen långsiktigt utan att lyssna på kompissar och alla andra ![]()
Det var en väldigt bra bedömning du gjorde som inte gick in i börsen då du tyckte den var övervärderad.
Kör inte allt eller inget på börsen dela upp det månadsvis, årsvis med köpen… Eller kör 4 hinkar och byt en mot sparkonto. Du får hitta din egen strategi.
Min är 100% lekhink 100% fullinvesterad men sen är jag inte som alla andra heller…
Jag är som dig hela tiden 100% investerad i aktie index men utan lekhink ![]()
Haha, cheers m8! 

Tack för svaren och råden Jacke77.
Det hade nog varit rätt strategi även för mig tidigare.
För mig är det att jag är intresserad av att gå in kortsiktigt max fem år för att försöka få lite extra pengar till pension.
Jag är en av många baby boomers som har upptäckt att pensionen inte kommer att bli stor.
Jag har verkligen försökt göra rätt med en god utbildning jobbade hårt och så vidare.
Har även haft eget företag några gånger och förlorat pengar.
Pensionssparande hade jag i villan och senare stugan.
Det visade sig vara mindre bra.
Trots att jag byggde Det mesta själv av huset bastun med trädgård. Samt i princip allt i stugan med bastu förråd mm så vart det inte mycket värde stegring.
Hur som helst är jag glad att jag har uppfyllt mina drömmar om hus och stuga även om det nu inte var det bästa ekonomiskt.
Det är ju inte alla ensamstående män med relativt låg livs inkomst som lyckas med något sådant.
Det ekonomiska utfallet vet man ju aldrig i förväg hur det skall bli och jag beklagar mig inte. Det är som det är.
Jag har åtminstone försökt det bästa och mer där till av min förmåga.
Det är bara en förklaring varför jag inte sparar långsiktigt enligt regelboken och till att jag är försiktig (numera).
Det är flera aktier jag äger som står och stampar just nu och vill upp, jag har köpsignaler på majoriteten av dom och nästa vecka tror jag på ett rejält rally. Trodde det skull komma denna vecka men uteblev pga jobbrapporten i USA.
Känns som ett bottentest just nu…
Var ser du köpsignalen någonstans
? Är det dataprogram som säger till eller kristalkulan ![]()
? Eller magkänslan
? Att det blir rally just nästa veckan vad talar att det ska bli så ?
Haha det är min magkänsla såklart. Det är så nedtryckt just nu så det nästan vibrerar.
Men ja, jag har ett dataprogram och dagens nedgång signalerar neutral även fast det dippade så kraftigt, rätt sjukt har inte sett det förut så im mucho excited över kommande veckor.