Prognos för hösten - bedömare säger att det ska sjunka ytterligare 20-40 %

Haha och det blir inte mycket bättre idag går mot -3% i Usa. Man skulle tro att det är fredagen den 13-e . Min magkänslan säger att man ska undvika följa börsen resten av året till att börja med :joy::joy:

Hehe ja det är rätt sjukt faktiskt, nästan upp 6 siffrigt och ner 6 siffrigt sedan i fredags. Men jag bara skrattar jag, får väl lägga in mig på hispan snart efter detta…

Min månad för september hade varit kul och dela hahaha, den var inte så bra.

Jag gjorde som du i våras med att avvakta. Jag trodde också på nedgång, och köpte inte in mig.

Det har dock endast varit värt det om jag nu investerar i tid. Just nu stoppas jag in lite varje vecka i olika fonder som jag tycker om, både svenskt och globalt, men jag har räknat ut med min nuvarande strategi kommer det ta mig 1-2 år att gå in på börsen.

Frågan är om jag borde snabba på takten.

Jag brukar vara duktig att kliva av rätt i tid men är för seg på att kolla in igen :wink:

Tack för svar M. Kul att det finns någon som resonerar ungefär som jag.

Önskar dig all lycka med dina placeringar.

Vänligen

Veikka

“vill upp” … ?

i bästa fall får du ett litet bear rally. räntorna kommer fortsätta höjas eftersom inflationen fortfarande är hög, så börsen kommer fortsätta falla motsvarande. det är ett ekonomiskt samband som inte påverkas av någons magkänsla.

1 gillning

Intressant förhållningssätt. Hur mycket faller i så fall börsen vid en räntehöjning på 0.25, 0.5 eller 1.0 procentenheter?

Jag hade lagt mig på en takt så jag är inne om 12-15 månader. Om vi får nya nedgångar så att vi kommer ner 10-20% till hade jag ökat takten.

Det enda som enligt mig går att läsa in i Akelius köp i Castellum är att devisen cash is king återigen visat sig gälla när det gäller att göra affärer.

Jag är nöjd över mina Globalfonder, stark USD räddar portföljen. Ofta nämns att börsen tittar 12–18 månader fram i tiden, det skulle innebära att kurserna vänder uppåt innan FED & Co. slutat strida mot inflationen :face_with_peeking_eye:

3 gillningar

Jag vill tacka alla som lagt ned tid och svarat.

Har inte alltid svarat och tackat för varje enskilt svar. Har tolkat en del svar som retoriska och ibland till andra i forumet.

Hoppas inte någon tolkat det som brist på hyfs.

Detta är ett trevligt forum med allt från oss amatörer till de väldigt kunniga.

Ett forum där olika åsikter respekteras.

Tack

8 gillningar

Efter regn kommer solsken, så har det alltid varit.

• Ukraina ska byggas upp igen, vilka bolag kommer att få de kontrakten?
  • Kina kommer att vända efter stora fall.
  • Höga värderingar i USA faller men kommer att bli köpvärda igen.
2 gillningar

Gäller det fortfarande med 10% inflation årligen :cry:

Absolut, man ska dock tänka på att ju mer parametrar man lägger till eller agerar på, desto större blir bettet på att just denna smalare inriktning skulle prestera bättre än snittet… Det finns inget som säger att det är rätt (eller fel för den delen) men man måste va medveten om det…

1 gillning

Jag fortsätter att hålla mig uppdaterad så gott Jag förstår.

Har läst och lyssnat på information där det verkar som att det finns signaler som tyder på att inflationen kan börja sjunka kanske snabbare än förväntat.

Som jag skrev tidigare och som andra även skrivit så är det ju i det närmaste redan en så kallad fire sale på svenska aktier för amerikanska investerare pga stark dollar och stora nedgångar i Sverige.

Jag tog även till mig råd från forumet om att börja köpa lite redan nu och det tar jag gjort. Som jag tidigare skrev svenska kvalitetsbolag.
För att köpa mer senare som skrivet.

Men:
I USA verkar en analytiker tro på ytterligare en fortsatt nedgång på ca 20 %. Men det är fortsatt i linje med vad jag läste i våras, så intet nytt på västfronten.

I Europa och i Sverige verkar det vara blandade signaler.

Mest ekonomiskt obehagligt just nu kanske är att det gungar så i Storbritannien.

Exempelvis Danske Bank bedömer att det är för tidigt att börja köpa redan nu.

Det är säkert en helt rimlig bedömning men det jag inte riktigt förstår är att de skriver att de föredrar amerikanska aktier. Nu?

Om det förväntas att amerikanska aktier kan gå ner ytterligare cirka 20 % och dollarn är jättestark…

Även om någon skulle köpa amerikanska aktier nu utan att det skulle bli en ytterligare nedgång, så behövs det en ruskig uppgång på amerikanska aktier innan det ska generera några pengar i svenska kronor.

DJ har fallit ca 25 % men
Amerikanska aktier på DJ USA kostar ungefär lika mycket i kronor som de gjorde vid årsskiftet (index).
Vilket jag skrivit tidigare.

Först måste aktierna klättra procentuellt mycket för att komma upp i all time high igen, ca 35 %.

Men det sannolika är väl att dollarn även kommer att börja försvagas när inflationen börjar vika och kurserna Stiga?

Det är inte allt för osannolikt att det kommer att normaliseras igen.
Hur som helst en faktor Man bör beakta enligt mig.

Som ni förstår försöker jag skriva att köper man amerikanska aktier nu så har man en risk för en ytterligare en nedgång.

Men även utan en nedgång så ska det mycket till innan det börjar generera några pengar i svenska kronor.

Därför skrev jag tidigare att jag avstår att köpa amerikanska aktier nu.

Men jag är ju amatör och funderar hur Danske Bank kom fram till sin analys om amerikanska aktier.

Det är säkert någon ekonomiskt klok person här på forumet som har svar?

Jag är som sagt vetgirig och vill gärna lära mig mer.

Den risken har du i alla tillgångar, den kommer inte bara slå på USA… Alla andra marknader tar in vad som händer i USA, mer eller mindre - men det är inte så att USA kommer gå ner och allt annat kommer gå upp!

Det man kan fundera över på lång sikt är vad som händer med dollarn, hur det höga dollarpriset slår på tillväxtmarknader och anda länder.

Lyssna på Brent Johnson och hans dollar milkshake theory, det kan ge lite mer förståelse för de breda penseldragen kring valutor…

1 gillning

Tack för svar.
Jag formulerade mig tyvärr lite otydligt.
Även för Europa är bedömningen enligt Danske med fler att det kommer fortsätta ned.
Tack även för filmen skall titta!

Generellt brukar dollarn försvagas när globala konjunkturen förbättras.
Meeen…
Vi kan inte förutse allt om framtiden.

Jag tror risken är högre om man investerar i europa, dels p g a europas energikris pgs beroendet av rysk gas, dels p g a risken för ett utökat krig med ryssland (det är en risk, men jag tror Ukraina vinner närmaste året).

USA kommer inte hamna i brist på rysk gas.
USA kommer inte starta krig i Nordamerika.
Så, USA-aktiefonder och dollarn kan vara ok att äga närmaste 6-12 månaderna. Tror jag.

Tack för ett bra svar.

Det kan nog vara en del orsak.
En risk och möjlighetsanalys visar att det troligen är mer risker i Europa närmaste året/åren.

Helt rätt.

Men jag får inte ihop matematiken att våga satsa på amerikanska aktier just nu.I min personliga risk och möjlighetsanalys vill säga.

Svenska aktier i stabila företag med god direktavkastning gäller nog för mig.
Då slipper jag ta eventuella valutarisker mm.

Så länge jag bor i Sverige och betalar räkningar mm. i Sverige så är det nog rätt metod för mig.

Hoppas på en direktavkastning som är bättre än bankräntan, då har jag skäl att behålla dem några år om så bara av den anledningen.

Förhoppningsvis är de värda minst lika mycket den dagen jag måste sälja sen.

Lite nu mer sen förhoppningsvis.

Om och när dollarn sjunker så får jag eventuellt omvärdera.

Det är mycket större utbud på Sverigefonder i Sverige än USA fonder.
Då kan vara lite lättare att hitta en bra Svensk fond.

Många på forumet skulle nog rekommendera en indexfond från pluss eller en indexnära från Länsförsäkringar, men mina Svenska favoriter är Spiltan Enkel och AstraZeneca Allemansfond.

1 gillning

Centralbankerna (främst FED p.g.a. $) styr vad som händer just på de flesta marknader.

FED-chefen Jerome Powell verkar likt Paul Volcker vara inställd på att få bukt på inflationen till varje pris. När Volcker satt vid rodret på 80-talet var inflationen (dåvarande KPI) på runt 8% och räntan var uppe på runt 12% (toppade på 20%).

Idag är inflationen (dagens KPI) 8.3% och räntan på 3.25%. För att med säkerhet kunna dämpa inflationen behöver räntan höjas ytterligare, vilket sannolikt kommer att ske.

Problemet är att det inte går att höja räntan så mycket till utan att systemet faller samman.

År 1980 var USAs BNP $2.8T och statsskuld på $1T. Då var en 12% ränta (en kostnad på $120B) någorlunda hanterbart för statsbudgeten.

År 2021 var BNP $23T och idag är statsskulden $31T. Dagens ränta på 3.25% ger en kostnad på $1T. För att sätta i proportion så representerar det mer än försvarsbudgeten under 2021 ($800B).

En ränta på runt 12% (som krävdes 1980 för att dämpa en inflation på 8%) skulle äta upp $3.7T av stadsbudgeten (4,6 x försvarsbudgeten 2021).

Så att fortsätta höja räntan kommer göra ont, riktigt ont.

Man kommer sannolikt att tvingas byta strategi om fortsätta med stimulanser/QE för att försöka undvika en kollaps. Mer nytryckta pengar skulle dock leda till ännu högre stadsskuld, ökad inflation (hyperinflation?) och då sannolikt en kollaps av valutor.

Jag tror att Fiat-kraschen är här och att den sannolikt kommer att dra med sig de flesta marknader (som bygger på Fiat) ner i fallet. Vi kommer att se en flykt från Fiat (pengar som kan skapas i all oändlighet utan någon kostnad) – till tillgångar som grundar sig i en faktisk kostnad och med låg inflation: ex guld, reala tillgångar och bitcoin.

Eller tänker jag snett någonstans?

1 gillning

Jag tror att den högre skuldsättningen gör att räntehöjningarna biter tidigare än på 80-talet, dvs triggar en lågkonjunktur som slår ner inflationen.

Crash i dollar så att bitcoin tar över är nog mer av en sekts feberdrömmar…

5 gillningar