Tack för ditt ingående svar. Raderade mitt förra svar då jag kom fram till att jag har för lite kunskaper om det du skriver (Fiat valuta).
Det är bättre att jag besparar forumet från mina spekulationer.
Jag tror inte att man kommer komma få ner inflationen med räntehöjningarna, det kommer inte hjälpa eftersom korthuset kommer falla ihop innan… Man ska dock vara på det klara med att även om FED säger att man vill göra allt för att få ner inflationen genom penningpolitik, så fortsätter staterna driva en finanspolitik som skapar MER pengar och således högre inflation.
Fundera över var pengarna ($738 billion USD) för Inflation Reduction Act of 2022 som röstades igenom i augusti kommer ifrån, om USA har dessa pengar eller det är så att dom ska låna mer pengar via Treasury från FED? FED har “verkligen” tagit i från tårna när dom minskat sin balansräkning från nästan 9 trillioner USD till 8.76 trillioner USD på ett halvår, ser ni hur brant ner kurvan gått? Nä, just det.
En annan centralbanksskojare som varit ute och vevat i dagarna är Bank of England (BoE) som bestämt sig för att KÖPA obligationer och annan säkerhet för att inte få till en kris i det brittiska systemet pga margin calls och likviditetsbrist.
Vi behöver verkligen få en sundare finansiell ekonomi men just nu går alla stater i motsatt riktning genom att finansiera support till Ukraina, support till människor som pga höga elräkningar, räntor (välj en valfri anledning), försvarsupprustning, energiutbyggande, skattesänkningar osv vilket kommer driva på inflationen.
Att vi har en väldigt stark dollar gör det inte enklare för omvärlden som handlar mycket av sina varor och tjänster i USD att få sina affärer att gå ihop… Spännande tider!
Jag håller absolut inte med, flera saker du listar är riktigt sunda, så som att ge Ukraina support, att ha en egen försvarsförmåga efter den verklighet vi lever i, att länder skaffar en pålitlig energiförsörjning som inte är beroende av Ryssland etc.
Jag sa inte att allt va dåligt, det ber jag om ursäkt för om det tolkades så! Men det kommer med ett pris, kommande inflation, som jag tror de flesta är omedvetna om…
(Om regeringarna hittar någon skattgömma i några lador som Maggan brukar prata om kan det såklart undvikas att låna pengar, även om man prioriterar om eller höjer skatten)
Frågan är om sådana kostnadsökningar bidrar till inflationen i så stor utsträckning.
Elpriserna och oljepriserna är en stor bidragande faktor till den här inflationen. Trycka pengar för att öka energiförsörjning och göra världen mindre beroende av olja, borde på sikt kunna hämma inflationen och framtida liknande.
Att bygga upp försvaret så fler personer kan få minimilöner är troligen inte så inflationsdrivande. Det kommer i många fall göras på bekostad av något annat, vilket kan leda till att det tom. får en inflationsdämpande effekt.
Att stödja ett sönderbombat land finasiellt bör heller inte vara så speciellt inflationsdrivande globalt så länge pengarna hamnar i Ukraina.
Det militära stödet som väst ger gällande vapen är ofta system som ändå skulle tids nog roterats bort, då bäst före-datumet på många system inte är superlång. Man kan istället för att skänka dem, öva bort dem eller kassera dem. Tror inte detta är speciellt inflationsdrivande.
Hur långt är på sikt enligt dig? Jag hävdar att denna inflationen vi har nu började skapas redan september 2008, då Ben Bernanke började öka FEDs balansräkning (se bilden i inlägg ovan) för att rädda ekonomin. Kom ihåg att han ett och ett halvt år tidigare sa att “Subprime is contained” inför kongressen! Givetvis har energi och oljepriser en påverkan, men det är otroligt många parametrar som spelar in - och vissa är inflationsdrivande, andra deflationistiska SAMTIDIGT.
Att han nu får Nobelpris i ekonomisk vetenskap är det många som har åsikter om, kolla denna för de som vill få en snabb inblick i argumenten.
Så ja, jag håller med dig att på lång sikt så är det positivt att leva på lånade pengar, men om vi behöver höja räntan samtidigt för att få ner inflationen (istället för att betala tillbaka skulden), så kommer vi se just det dom pratar om i filmen, företag som inte klarar av att hålla sig flytande - och det är enligt mig inget dåligt, men en fin balans för att inte få för många som inte klarar det.
Låt mig omformulera: om marknaden tror att FED ska höja räntan med 0.75 procentenheter i november, vad händer med börskursen om de istället höjer med 0.25 procentenheter? Eller 1.0?
Frågan var mestadels retorisk, eftersom påståendet jag svarade på (inte ditt, för att vara tydlig) var kategoriskt.
Förväntningarna för högre höjningar den 22 november (FOMC) tar vid efter senaste CPI siffrorna… Ingen tror längre på 50 punkter medan några börjar tro dom kommer gå upp till 100!
Det är inga råd som skrivs i tråden, det är information som jag TROR kan få folk att fundera lite mer än att bara läsa MSM medias rubriker
INGEN vet hur det kommer att gå, det är inte ens min samlade bedömning utan kanske mer farhågor…
Det är ingen som säger att man måste agera på vad man tror, man kan tro även om man inte ändrar sin investering/förvaltings-strategi.
Jag TROR fortfarande på en tjurfälla uppåt innan nyår, men den kommer vara som bortblåst till sommaren nästa år!
Men för att beskriva vad jag har gjort:
Förvaltningen av mina barns portföljer har inte alls ändrats (mer än att jag flyttat över större delen av globalindex fonden från LF till Avanza global pga deras ESG sväng)
Jag avslutade min största del av månadssparande (Opti och lysa) februari i år
Min mindre del av månadssparande på Nordnet där jag har mina guld, silver och andra ädelmetaller ETFer har jag avslutat sen två månader tillbaka.
Jag har inte sålt av något ur mina portföljer (dock ombalanserat) bara slutat tillföra mer pengar.
Jag tänker samla mer kassa inför kommande tider, dock tänker jag inte slänga mig över något om det skulle braka ner utan börja gå in kanske varje vecka eller kanske tom ännu mer frekvent. Jag har många gånger blivit allt för lycklig när det gått ner och hoppat in direkt och det fortsätter neråt - därav lite mer tålmodig nu hoppas jag.
Det är när man köper som man lägger grunden för en bra affär, inte när man säljer…
Det där, får stå för dig… Dock ska man tänka på att det JAG gjort, har jag gjort pga mina förutsättningar och mina värderingar. Det finns INGEN som har exakt samma någonstans i världen, om det var bra kommer få bedömas den dagen jag dör.
Det finns olika perioder i sin investerings livscykel, precis som i livet, så försök hitta det som passar just ER är mitt tips. Om ni inte klarar av att ett konto går ±10% på en dag, investera inte i sådana tillgångar. Om du inte tycker 7% i generell avkastning räcker och är villig/bekväm med större risk, ta den då! Men se till att du kan hantera konsekvenserna som kan slå fel. Låt ALDRIG dina investeringar gå ut över familjen!
Hörde följande av en känd finsk analytiker i en podd för nån vecka sen, tycker det var ganska tänkvärt.
Parafraserat:
“De två viktigaste komponenterna för att få bra [absolut] avkastning är kapital och tid, det andra är mest finlir. Många verkar koncentrera sig mer på finliret än det andra.”
Det tangerar lite det du säger, är man sent i sin investeringslivscykel saknar man tidskomponenten, är man tidig i cykeln saknar man (förmodligen) kapitalkomponenten.
Jag och @Jacke77 har fortsatt köpa varje månad precis som tidigare. Jag flyttade 20% av mina innehav från aktier och räntor till volatilitet och realräntor istället. Det gjorde jag i somras, för att få mer tillgångsslag i min totala portfölj.
Jag har absolut ALDRIG sagt att FED och den amerikanska politiken varit eller är avvägd för långsiktighet. Tror det är ett av de stora problemen att man hela tiden ser för kortsiktigt.
Tex kan höga räntehöjningar va fruktansvärda kortsiktigt, men långsiktigt kanske bra - precis som när förtag jagar kvartalssiffror…